Allt fler vill cykla med elassist

Elcykelmarknaden i Sverige börjar mogna. Köparna blir allt mer villiga att betala för kvalitetscyklar. Och utbudet av elassisterade cyklar och modeller tycks växa enormt under 2016.

Text: Björn Åslund Ur Allt om Elcyklar nr1 2016

Den svenska elcykelmarknaden har inte utvecklats lika fort, som i Tyskland, Holland och Schweiz, som blivit stora elcykelländer. Men 2015 vaknade de svenska köparnas intresse tydligt, och mycket tyder på att elcyklandet allt snabbare breder ut sig i Sverige. 

Att både teknik och köparna har mognat, är uppenbara när vi ger oss ut på trendspaning. Vi börjar med tekniken.

Johan Östaneng, som driver Elcykelbutiken i Göteborg, var i höstas på den stora cykelmässan Eurobike, som äger rum i tyska Friedrichshafen. Långt ifrån allt tvåhjuligt på den enorma mässan hittar till Sverige, men Eurobike visar ändå vart utvecklingen pekar för 2016. Det var mycket elcyklar, och allt fler med mittmonterad motor. 

– Man ser Bosch mittmotor på allt fler elcyklar. Även Shimano Steps mittmotor används på många cyklar, uppger Johan Östaneng som även noterade nya mittmotorer från Yamaha, Panasonic, däckfirman Continental (väntas komma 2017) och tyska Brose, som är en underleverantör till bilindustrin.

Utifrån sina iakttagelser drar Johan Östaneng slutsatsen att många cykeltillverkare överger egna motorsystem.

– Istället använder man mer de etablerade motorsystem från Bosch, Yamaha och Shimano. Tillverkarna har lärt sig att kunderna frågor efter sådana.
Johan Östaneng lyfter fram batteriutvecklingen:

– Batterierna blir större, inte rent fysiskt, men mer energiinnehåll. Alla nya modeller har minst 400Wh, och många ännu mer. Batterierna är mer integrerade i ramen eller på pakethållaren. Att placera batteriet mellan ram och bakhjul ses på allt färre cyklar.

På Eurobike syntes utveckling inom växelsystem. Johan Östaneng noterade nya steglösa växelnav från Nuvinci.

– Automatväxel och elektronisk växling kommer på allt fler cyklar. Lite ovant i början, men fungerar väldigt bra, tycker han.

Tydligt är att de svenska cykelköparna allt mer förstår elassisterade cyklar och vilka krav som bör ställas. Jonas Holtbo är marknadschef vid återförsäljarkedjan Sportson, och han ser allt mer krävande kunder:

– Man köper inte längre billiga elcyklar. Det blir mer och mer kvalitet. Kunderna vill ha cyklar från etablerade varumärken, som man vet fungerar, vilket förstås blir dyrare.

Bild: 2018-02/1518036611_haibike-kat-2016-oetztal-0132.jpg

Sportson säljer inte längre i någon större omfattning elcyklar under 15 000 kr, uppger Jonas Holtbo. De billiga innebär ofta mer problem för Sportson som återförsäljare, mer fel på cyklarna alltså, berättar han.

Många cyklar som lämnar butikerna nu har en prislapp på 20 000–30 000 kronor.
– Det är inget konstigt att betala så mycket, om elcykeln ersätter en bil. Många köper den för att kunna elcykla till jobbet, är Jonas Holtbos uppfattning.

En liknande beskrivning lämnas av Johan Östaneng:

– Kunderna är mer villiga att betala för cyklarna. Har man bestämt sig för att cykelpendla går man inte till någon lågpriskedja, utan lägger rejält med pengar för en bra cykel. Kunderna börja allt mer förstå vad en kvalitetscykel är och att det är skillnad på olika drivsystem.

När elcyklar var en nyhet, så betraktades det nästan som ett handikapphjälpmedel, och såldes mer till äldre. Idag är är köparna mycket yngre, menar Jonas Holtbo.

– Absolut det finns en del köpare i 20–30 årsåldern, de köper för att kunna elcykla till jobbet.

Det tycks även som elcyklarna lockar en del icke-cyklister. Den uppfattningen har Johanna Smedberg, marknadschef vid tillverkaren Cycleurope, med varumärken som Crescent och Monark.

– Vi har kunnat se att elcyklar ersätter andra sätt att transportera sig till jobbet. Man kanske då jämför med tidigare reskostnader, kanske med bil. Då blir man inte så priskänslig vid köp av elcykel.

Allt detta leder till en marknad som snabbt ökar i volym. Under cykelåret 2015 (1 sept 2014–31 aug 2015) såldes cirka 30 000 elcyklar enligt uppskattningar från branschorganisationen Cykelbranschen.

– Vi bedömer att det ökar till 45 000 detta cykelår, säger Joakim Stenberg vid Cykelbranschen.

Johanna Smedberg tror också på en tydlig ökning:

– Vi spår en 30-procentig ökning av antalet sålda elcyklar i år. Vi tror på detta utifrån den tillväxt vi haft de senaste åren.

Hos Cycleurope räknar man med att elcyklarna i år kommer att stå för cirka sex procent av totala antalet sålda cyklar.

Hon konstaterar att den svenska marknaden ännu inte fått samma breda genombrott som i många andra europeiska länder, men att den trenden nu börjar synas här.

– Många av våra butiker dubblade försäljningen av elcyklar från 2014 till 2015, uppger Jonas Holtbo.

Det ökade kundintresset har också lett till ökat utbud.

– Sortimentet på elcyklar växer snabbt, många tillverkare har idag 10–15 modeller. Man kan välja batterikapacitet, färger och växlar. 

– I början var det bara typ gamla damcyklar som hade el. Idag finns sportigare modeller typ hybrider, och som attraherar fler kunder. Nu går det att hitta elcyklar för alla, anser Jonas Holtbo.

Ett tydligt växande segment är moutainbikes med eldrift, konstaterar Johan Östaneng efter Eurobike.

– Ute i Europa börjar elmountainbike att bli stort. Tyska Haibike har över 30 olika modeller på programmet, allt från kolfiber-mtb för 150 000 kronor till enklare modeller för lite drygt 20 000 kronor.

Det ökade intresset för mountainbike kan delvis förklaras av att elmotorn eliminerar de tungtrampade däcken, vilket gör cykeltypen mer passande för pendling, resonerar Johan Östaneng.

– Minicykeln är på väg tillbaka i form av flexibla elcyklar i urban stil. Lite mindre, lite lättare så man skall kunna bära med sig cykeln upp i lägenheten. De flesta av dessa är med mittmotor, berättar han.

Inom lastcyklarna visade Eurobike att nästan alla, såväl två-som trehjuliga, numera finns med elassist.

Även Cycleurope redovisar flera cykeltyper med elassist.

– Nu finns det elassist inom alla kategorier av cyklar, säger Johanna Smedberg. Vi har nu mountainbike och fatbikes med el i vårt sortiment.

Dock avvaktar Cycleurope med speed pedelecs, alltså cyklar som får köra upp till 45 km/tim. Man vill att se om köparna verkligen har intresse för snabbcyklarna. 

Annons
Annons
Annons