Den lysande ryggsäcken!

 Belysning på cyklar handlar minst lika mycket om att vi ska synas i trafiken som att kunna se själva. Men cykellampor med punktformat ljus kan lätt försvinna i alla ljus som blinkar i natten. Nu kommer Firefly, en svenskdesignad ryggsäck från 4light med rejäla diodramper som lyser tydligt åt alla håll. 

Text Gustav Forsberg Foto Erling Hök Ur Allt om Elcyklar nr1 2017

På axelbanden fram sitter vita och gula diodlampor, nere på sidorna sitter enbart gula och bak finns en röd rad. Jag märker att många bilister saktar in och kör försiktigt förbi mig. Kanske tror de att jag är polis. När jag bromsar in för några fotgängare ropar de glatt.

– Jodå, du syns verkligen! 

Jag träffar konstruktören Kourosh Mohadjeri en mörk kväll och han berättar den dramatiska bakgrunden till ledryggsäcken. När Kourosh yngsta son är 22 år dör han plötsligt i ett hjärtfel. Ett halvår senare kommer hans kvarvarande äldste son ut till lantstället alldeles likblek. Han har kört ut på sin motorcykel och Kourosh undrar oroligt vad som hänt.

– Det var en bil som inte såg mig och bara körde på. Jag höll på att bli överkörd, berättar sonen.

Kourosh går rakt in i sin verkstad och efter fem timmar kommer han ut med en mc-väst med ledlampor fram och bak. Nu ska både han och sonen synas när de åker motorcykel mörka kvällar! 

Så föddes idén att göra lösningar för alla grupper som behöver synas när det är mörkt, som på byggen, i g-ruvor, på vägar etcetera. Tillsammans med sin bror Tezha konstruerar han en ryggsäck med insydda diodlampor för barn, som går till skolan. När prototypen väl är färdig så inser de att den också borde fungera bra för cyklister.

Firefly är liten och nätt, känns knappt alls på axlarna. Förutom det stora facket finns ett mindre yttre fack med dragkedja och nedanför ett litet fack för batteriet. Saker som man vill ha lättåtkomligt kan man placera i en större öppen ficka rakt bak eller i två mindre sidofickor i nätmaterial.

På axelbanden kan man vika upp en ljusskärm så att man inte blir bländad av ledlamporna som finns på axelbandens framsida. Ljussystemet drivs via en usb-kontakt som kopplas till ett uppladdningsbart batteri. Det powerpack som följer med Firefly på 4 000 mA räcker för två timmar. Men självklart kan man använda ett eget större powerpack om man vill ha längre lystid.

Det finns ingen knapp för att sätta på eller av ljuset utan man får använda knappen på batteripacken, alternativt sätta i och dra ut usb-sladden. Det känns lite klumpigt att be-höva ta av sig ryggsäcken för att kunna släcka ledljuset när man går in i en affär och inte vill se ut som en julgran. Batteriet ligger dock lätt åtkomligt i sin ytterficka. 

Modellen vi provar är en prototyp där en del elsladdar ligger synliga inuti. Men den färdiga ryggsäcken kommer att ha alla ledningar ligga väl gömda och skyddade i kanaler. Ett säkerhetssystem gör att om det blir skador på en ledning så stängs strömmen av. 

Ryggsäcken är tillräckligt stor för att få ner en 15-tums dator plus lite packning. Det finns dock inget vadderat fack för att skydda datorn. Förhoppningsvis får vi snart se även en större datorryggsäck med diod-systemet från 4light. För ryggsäckar som gör att vi cyklister syns i trafiken är en lysande idé! 

FAKTA

Firefly

Cirkapris:
1 495 kr, i butik cirka 15 april. Introduktionspris på nordicbiker.com:
999 kr + frakt 

OBS! Fri frakt innan 15 april till Sverige och Norge med rabatt­koden: allt­omelcyklar2017

Batterikapacitet:
4 000 mA som ger cirka 90 min lystid

2018-03/20170122-165805
2018-03/p8750432
Annons
Annons
Annons
Annons