Från sjuttiotalets minihoj till el-vikcykel

Det finns många situationer när en vanlig fullstor cykel inte passar. Sålunda har den mänskliga skaparkraften sett till att mångfalden är stor inom området vikbara cyklar. Det finns en uppsjö med tillverkare och olika utföranden på vikcyklarna. De flesta har vikfunktionen som i princip ett låsbart gångjärn på ramröret, men det finns andra mer intrikata funktioner för att fälla ihop cykeln. Den gemensamma nämnaren är dock att slutresultatet blir en cykel i ett mer hanterbart format.

Vikcykelns moderna historia inleddes i slutet av 60-talet, då den så kallade mini­cykeln blev populär även i Sverige. En rad tillverkare kom med olika varianter, som brittiska Bickerton och Dahon med huvudkontor i Kalifornien. Även svenska Monark och Crescent hade minicyklar på 70-talet. På 80-talet föddes så Brompton, som har blivit en av världens främsta inom hopfällbara cyklar då den har goda cykelegenskaper trots den hoppfällbara funktionen. Först i år aviserar Brompton att det är dags att sätta elmotor på den vikbara cykeln. 

Utmaningen gällande hoppfällbara cyklar med små hjul och i övrigt ett kompakt format, är att få dem njutbara att cykla på. Det lilla formatet gör att det ibland blir kompromisser som går ut över cykelkänslan. En del vikcyklar har helt godkänd cykelkänsla, medan andra inte är fullt njutbara. Att köpa vikcykel över nätet, utan möjlighet att testa, kan alltså vara en chansning.

Förutom de vanliga punkterna inför köp av elcykel, finns några speciella punkter som bör granskas på vikcykel. Vi intervjuade ett par cykelhandlare med vikcyklar.

– Många köpare har husbil eller båt, ­berättar Markus Pilebro på Nordbutiker som säljer Evobike. Men det kan även vara bilägare som vill kunna parkera bilen och cykla sista sträckan.

– De fungerar för kortvuxna personer, men är i första hand designade för full­vuxna personer med exempelvis extra lång sadelstolpe och styrstam.

De små hjulen gör att vikcyklarna för­knippas med låg fart, men det är fel tänkt. Det är utväxlingen som avgör möjlig fart, vilket gör att de små hjulen inte sätter fartgränser. Att vikcyklar inte är ideala för höga hastigheter har mer att göra med helheten på konstruktionen.

– Håller man normalt cyklingstempo glömmer man att det är små hjul, men i högre fart kan man märka att det inte är en fullstor cykel det rör sig om, säger Markus Pilebro.

Han konstaterar att det är ganska stor skillnad vad gäller utrustning, komponenter och design mellan olika märken, precis som för andra elcyklar. Det är alltså inte bara att köpa första bästa vikcykel, för det finns många varianter som passar olika behov.

Björn Berglund, som driver Bromma Elcyklar, konstaterar att många köpare av vikcyklar är äldre som skaffat husbil. ­Därmed kommer vissa speciella önskemål.

– De vill gärna ha fotbroms och lågt insteg på cykeln, säger han.

Just det låga insteget är något som ­skiljer mellan olika modeller. Visserligen är vikcyklar generellt sett ganska låga, men det finns modeller som har påtagligt lågt insteg, medan andra är lite högre.

Björn Berglund vill lyfta fram att många vikcyklar trots sin storlek är stadiga.

– Man kan ju tro att de upplevs som vingliga, men man blir ganska överraskad över hur stabila de är. Jag har sett riktigt långa personer på små vikcyklar, och det kan fungera bra.

I marknadsföring hörs ofta argument om vikbar cykel som ett fordon för buss- eller tågpendlare. Men de intervjuade uppger att det är få köpare med sådana önskemål. Kanske är cyklisterna rädda att andra resenärer ska få oljefläckar, eller att bussförare ska ge nobben, är förklaringar vi får. Till detta kan läggas att elassisterade vikcyklar kan väga 20 kilo eller mer, vilket gör dem till ett klumpigt bagage, åtminstone om man ska resa med dem. 

Går det då att hitta vikbara elcyklar? Frågan kan verka konstig, men när vi skriver detta under våren visar det sig att flera ­leverantörer sålt slut på vikcyklar. Tydligen har man missbedömt efterfrågan, som tydligen stuckit iväg ordentligt i början av säsongen 2017. Så det kanske bara är att ställa sig i kön, och boka en vikcykel för 2018 istället.

– Många 60-plussare som köpt husbil vill ha elassist vid målet för resan, är en förklaring vi får av en återförsäljare.

Det kan noteras att de allra flesta elassisterade vikcyklar är tillverkade i Asien, oftast i Kina. Och det är verkligen inte något bekymmer, om det är bra komponenter. Men det finns cyklar med namn som antyder svensk tillverkning och kvalitet, utan att det för den skull verkligen är så.

FAKTA

Köptips vikcykel

Några punkter att granska före köp:

Hur smidig är vikfunktionen?

Hur bärbar är cykeln i hopvikt skick? Vad väger den?

Kedjeskydd. Var hamnar den oljiga kedjan när man viker?

Cykel med pakethållare. Hur mycket kan man frakta?

Provcykla! Det skiljer en del i cykelkänsla mellan olika modeller.

Behöver du lågt insteg? Det kan skilja en del här.

Annons
Annons
Annons