Annons
Annons

Fredrik jobb pendlar i 45

Snabba 45-cyklar är än så länge ovanliga i Sverige. För Fredrik Wikström blev en snabb-cykel det som gjorde tre mila pendlingen till jobbet fullt möjlig. Och han är riktigt nöjd trots en del utmaningar, bland annat hade Transportstyrelsen svårt med klassningen av elcykeln.

Text: Björn Åslund. Foto: Jonas Wikström

Fredrik är bosatt i Molkom tre mil norr om Karlstad. Han har haft sin elcykel sedan början av cykelsäsongen 2018. Det är alltså ingen vanlig elcykel, utan en speed bike som är byggd för eldrift upp till 45 km/tim. 

Cykeln är en Specialized Vado Turbo 5.0 med mittmotor. Om morgnarna har han trampat de tre milen till universitetet i Karlstad, där han forskar och undervisar inom miljö- och energisystem. Och samma väg hem på kvällarna, vilket ger sammanlagt sex mil om dagen.

Den egentliga orsaken till köpet av snabbcykeln var att han har en ögonsjukdom som begränsade möjligheterna till bilkörning, som han ändå ville begränsa.

Visserligen fungerar det med buss för jobbpendlingen, men han ville gärna cykla för att kunna få vardagsmotion.

Så Fredrik resonerade kring olika alternativ:

– Att cykla vanlig cykel tog 1,5 timme till jobbet, det skulle innebära 3 timmar om dagen. Det blev för mycket.

– Jag lekte med tanken om en vanlig elcykel, men det skulle ta över en timme - också för mycket. Jag behövde komma upp i 30 km/tim för att klara det på en timme.

Han började kolla utbudet av 45-elcyklar. Köpa på nätet skippade han, då han insåg att det behövs en cykelhandlare som kan ge service.

Sin Specialized Vado Turbo hittade han hos en cykelhandlare i Karlstad.

– Den är som en dröm. Den andas kvalitet, allt är perfekt, säger han och nämner mjukvaran som styr motorn helt sömlöst utan fördröjning.

– Det ger en riktig god cykelkänsla.

Särskilt beröm vill han cykelns konstruktion som gör att regn på våta vägbanor inte stänker stänker upp på cyklisten. Det beror bland annat på tajt monterade stänkskärmar som dessutom är förlängda.

– Det fungerar helt suveränt att  kunna cykla i hällregn utan att bli blöt. Specialized har visst provat ut detta i vindtunnel, säger han.

Trots många yttre likheter med en vanlig elcykel är det ett helt annat fordon. En 45-elcykel är i lagens meningen inte alls en cykel, den klassas om moped klass 1, vilket innebär att föraren måste ha körkort (klass AM), hjälm, trafikförsäkring och registreringsskylt. Dessutom får den inte framföras på cykelbanorna.

Att 45-elcyklar dessutom är sällsynta har inneburit en del utmaningar för Fredrik, för att verkligen få allt som krävs på plats.

Trots att reglerna om snabba elcyklars klassning som moped funnits i ett par år, blev det mycket krångel vid registreringen hos Transportstyrelsen. 

– Jag fick ett intyg från importören, men det godtogs inte av Transportstyrelsen. Ärendet kring vilket intyg som krävdes gick fram och tillbaka i några månader mellan mig och Transportstyrelsen.

Först när importören Specialized Nordic skickade intyget (COC, certificate of conformity) om att Vadon uppfyllde EU-bestämmelser direkt till Transportstyrelsen blev det accepterat.

– Jag fick ägna mycket tid för att få igenom detta.

Även hos försäkringsbolaget märktes att snabba elcyklar inte tillhörde vardagsrutinerna.

– Först blev det fel uppgifter om kostnader, de gav ett pris på helförsäkring som inkluderade vagnskadegaranti, säger han och skrattar åt missförståndet.

Detta gick att reda ut, nu har Fredrik en halvförsäkring inklusive stöldskydd som för en klass 1-moped. Den årliga premien ligger på 2400 kr.

Bild: 2019-07/fredrik-cyklar-45-bild-2.jpg

Till detta kommer behovet av hjälm. Vanlig cykelhjälm är inte tillräckligt vid högre hastigheter i lagens mening, men en tung mopedhjälm är knappast lockande på elcykel. Det krävdes en del research innan Fredrik hittade en cykelhjälm anpassad till 45-cyklisternas behov (se faktaruta).

– Det är ju mycket krångel och administration, i jämförelse med en vanlig 25-cykel. Man måste verkligen känna behov av den högre hastigheten, för att det ska vara värt det, tycker Fredrik.

Men när nu svårigheterna är övervunna, så är Fredrik en riktig snabb nöjd elcyklist. Dock kan han inte färdas den kortaste vägen till jobbet, då det är en ganska smal landsväg med snabb biltrafik. Men det finns en alternativ väg, dock några kilometer längre.

– Det blir alltså mest grusvägar till jobbet, där håller jag 30-35 km/tim. 45 känns lite scary på grus. På asfalt går den lätt upp till 40. Med högsta effektläget är det inga problem att klara 45 km/tim, men det suger på batteriet.

När han kommer in till Karlstad finns det förstås cykelbanor, men på dessa är det inte tillåtet med 45-cyklar. Fredrik har dock en lösning, som han tycker är rimlig.

– Jag vet att egentligen inte får vara på cykelbanorna. Men jag ser till att hålla 25 km /tim. Tycker denna denna regel är märklig, racercyklar som gör 40 får ju vara på cykelbanan. Det borde snarare vara en hastighetsgräns på cykelbanorna. Här får man hoppas att lagstiftningen utvecklas.

Med sina högre hastigheter är den snabba elcykeln ju en udda fågel i trafiken, vilket skulle kunna förvilla andra trafikanter som tror det är en vanlig cykel med lägre hastighet.

– Än så länge har inget hänt. Men kommer jag till röriga situationer brukar jag sakta ned. Kör man med omdöme är det nog inga problem, säger  han fullt medveten om risken att förväxlas med långsammare cyklar.

Batteriet på Vadon räcker för cirka sju mil, i huvudsak på lägsta effekt (eco), är Fredriks erfarenhet. Han brukar mellanladda på jobbet för att inte behöva tömma batteriet, vilket anses slita hårt på det.

Bilen står för det mesta. Är vädret så uselt att cykeln inte lockar för jobbresan, så har Fredrik bussen som ett fungerande alternativ.

Även sonen Jonas, som är 20 år, har fallit för 45-cykeln. Det blir mindre bilkörande för honom.

– Numera har han helt slutat fråga efter bilen, när han ska till träningen. Det går fortare då cykelvägen är genare. Hemma i Molkom är det elcykeln som gäller för honom.

Hur var då vintern med snabb elcykel?

– Nej, det har inte blivit någon snabbcykling till jobbet efter att snön kom. Jag bytte till dubbdäck men gjorde trots det en rejäl vurpa då framdäcket gled iväg på packad snöis.

Fredrik blev blåslagen, men inga övriga skador.

– Efter detta har jag varit försiktig, och framför allt inte cyklat fort. Skulle nog inte rekommendera högre hastigheter i vinterväglag.

Bild: 2019-07/1563563586_fredrik-cyklar-45-bild-3.jpg
Det blev ingen vintercykling för Fredrik Wikström. Efter en vurpa avstod han från de hala vintervägarna.
FAKTA

Hjälm för snabb elcykel

Cratoni Vigor beskrivs som en ”2-i-1” hjälm för snabba elcyklar, som har godkänts av de nödvändiga ECE-2205 regler för hjälmanvändning på en moped.

Säljs bland annat hos Elcykelvaruhuset.

Annons
Annons
Annons