Ikeas vingliga elcykelsatsning

⇒ Hösten 2014 sålde Ikea ut elcykeln Folkvänlig i Uppsala för knappa 6 000 kronor till medlemmar i Ikea Family. Tomas ­Lohammar slog till, efter att ha fått en försäkran om att det ­senare gick att köpa till ett extra batteri – Tomas drömde ­nämligen om långa färder på sin nya elcykel.

Text och foto: Gustav Forsberg Ur Allt om Elcyklar nr4 2017

Tomas lohammar var helnöjd med köpet och kom över fyra mil på en laddning, om han snålade med motoreffekten. Han bor knappa en mil söder om Uppsala och tog sig ledigt fram och tillbaka till stan på ett fulladdat batteri. Men ibland ville han kunna dra en släpkärra med tung last eller cykla med full effekt för att hinna med ett tåg. Efter knappt ett år beställde Tomas därför ett extrabatteri.

– Nio dagar senare ringde Ikea och sa att de rivit min beställningsorder. Batteriet gick inte längre att beställa, säger Tomas.

Cykeln gick fortfarande bra, ingen försämring hade ännu märkts på batteriet. Men den hösten, när cykeln var ett år gammal, började Tomas märka att räckvidden sakta blev allt sämre. Vägen hem från Uppsala längs Fyrisån är väldigt platt. Men i slutet finns en lång seg backe, berättar Tomas. Allt oftare slog motorn plötsligt av i backen, trots att batteriet inte var tomt. 

– Det började märkas att batteriet inte var tipptopp längre. Problemet kom smygande och förvärrades efter hand. 

Sen började motorn slå av även i några mindre backar, berättar Tomas. 

– Det märkliga var att när jag slog på elassistans igen, så lös ett antal dioder för laddning fortfarande. Vilket sa mig ett det blev för stort spänningsfall i batteriet i uppförsbackarna. 

När vintern kom ställde Tomas in sin elcykel i garaget och underhållsladdade batteriet regelbundet i rumstemperatur. Men kapaciteten fortsatte ändå att minska under nästa cykelsäsong.

– Mot slutet av 2016 cyklade jag nästan bara på den lägsta assistansnivån. Jag visste att elen annars skulle ta slut på hemvägen. Ändå fick jag starta om cykeln tre-fyra-fem gånger under turen, för att motorn stannat tvärt i en backe.

Tomas är en vänlig person och med en god portion humor och ville inte bråka med Ikea. Dessutom hade det gått drygt ett år sen han köpte cykeln och därmed hade garantin gått ut. På Biltema hittade Tomas ett batteri som såg ut att vara identiskt med det som satt på Folkvänlig. Tomas beställde. Men fick återigen beskedet att batteriet inte längre gick att köpa.

Vi ringer Ikeas pressavdelning för att få en intervju med de ansvariga på Ikea. Press-avdelningen lovar att ringa tillbaka men glömmer bort det gång på gång. Det visar sig att flera Ikea-varuhus just håller på att lansera en ny version av Folkvänlig, från en ny tillverkare i Kina som använder ett annat batteri.

Tomas berättar om hur kul han tycker det var att ta sig fram på sin Ikea-cykel. Att kunna fara kors och tvärs för olika ärenden, utan att bli helt slut. När han skulle flytta saker, kopplade han ofta sin ombyggda släpkärra till cykeln. Men till slut blev batteriproblemet så besvärande, att cykeln fick stå oanvänd i garaget.

Sommaren 2017 hittar Tomas en firma i Stockholm som kan byta cellerna i elcykelbatterier. Han tar tåget till Stockholm och lämnar in sitt defekta batteri. När Tomas åker för att hämta sitt batteri är det ingen där. Verkstan har inga fasta öppettider och nås bara via sms. När Tomas äntligen får tillbaka sitt nylagade batteri och sätter det på plats så får cykeln ingen ström alls. En lödning är trasig och det blir ytterligare resor till Stockholm, innan batteriet äntligen fungerar. Reparationen kostar -3 000 kronor plus tågbiljetter för cirka 500 kronor. Men nu kan Tomas elcykla igen och kommer till och med lite längre på en laddning. De nya cellerna har lite större kapacitet än de gamla.

Jag får äntligen tag i Jakob Holmström på Ikeas pressavdelning. Han inleder med att säga att Ikea alltid har som mål att kunderna ska vara nöjda. Men erkänner att den information som Tomas fick vid köpet, att extrabatterier gick att beställa, inte alls stämde. 

– Vi hade ett löfte från leverantören om att få ett antal reservbatterier levererade. Men det löftet uppfylldes aldrig och när vi fick veta det drog vi tillbaka cykeln. Tomas var tyvärr en av de sista som köpte den här cykeln innan den drogs in, säger Jakob. 

Satsningen på elcyklar har inte skett genom Ikea centralt, utan är ett initiativ från ett antal varuhus som därmed också ansvarar för lanseringen. I vårt samtal säger jag att just med Ikea så förväntar man sig att ska finnas reservdelar i rimlig grad. Jakob erkänner att denna gång blev det fel. 

– Jag förstår inte varför du vill göra det här till något problematiskt. När vi upptäckte att leverantören inte kunde uppfylla sina löften, så drog vi ju tillbaka cykeln!

På Ikea i Uppsala får jag prata med Marcus Wedin, som är chef för kundsupporten. Han känner till problemen med reserv-delar för Folkvänlig 2014 och säger att man lärt sig av misstagen. Nu har man alla reservdelar till den nya Folkvänlig på lager.

– Om en trampa eller hela motorn går sönder, så beställer vi reservdelar från leverantören. Sen kommer de med post direkt till kunden på tre–fem dagar. Är det motorn som är trasig så kommer en ny, färdigmonterat i ett nytt hjul.

Marcus pratar om den generella reklamationsrätten på tre år enligt konsumentköpslagen. Rätten omfattar egentligen bara fel som fanns redan när varan levererades. Men Marcus säger att Ikea har en generös tolkning när det gäller reklamationer.

– Kunden kan ha glömt att ladda -batteriet över vintern så att det har förstörts. Men det är svårt för oss att veta om det verkligen skett på det viset. Så vanligtvis godkänner vi reklamationen.

Normalt bland de bättre märkena är att leverantören har reservdelar minst fem år efter man slutat sälja cykeln. Marcus svävar dock lite på målet om hur länge Ikea kommer ha reservdelar till Folkvänlig.

– Vår ambition är att det ska finnas reservdelar under hela reklamations-perioden, alltså tre år efter att cykeln sålts. Har vi fått slut på en del så att cykeln inte går att laga, löser vi tillbaka cykeln för inköpspriset. 

Efter mitt samtal med Jakob Holmström på presskontakt så ringer Ikeas reklamations-avdelning upp Tomas och erbjuder honom ersättning för såväl batterireparationen som utlägg för resor. Tomas blev överraskad och glad. Men det allra viktigaste för honom, var att kunna cykla igen på sin Folkvänlig.

Det kan löna sig att prata med Ikea, även långt efter att garantin gått ut. -Marcus Wedin i Uppsala tycker att de kunder som har problem alltid ska höra av sig, till och med efter att reklamationstiden på tre år gått ut.

– Oavsett vad det är för problem så vill vi alltid hjälpa kunden, säger Marcus.

Förhoppningsvis slipper de som köper cykeln 2017 ha lika mycket problem som Tomas hade med sitt måndagsexemplar av Folkvänlig 2014. För Folkvänlig version 2 är en bra modell att börja med, för den som vill prova elcykling utan att det kostar så mycket. Men man ska vara med-veten om att efter tre år kan det vara svårt att hitta reservdelar.

Bild: 2018-04/-dsc0207.jpg
Tomas använder ofta Ikea-cykeln för att transportera saker. Efter mycket trassel rullar cykeln igen.
Annons
Annons
Annons