Inpasset: ”Elcykel! Men det är ju fusk!”

⇒ Allt fler tar elcykeln till jobbet. Viss risk då att bil­åkande jobbarkompisar börjar muttra: ”Elcykel, det är ju fusk.” ­August Rex har hört en del vanliga påhopp på oss elcyklister, och vet hur de ska bemötas.

Text: August Rex Ur Allt om Elcyklar nr4 2017

”Elcykel! Men det är ju fusk!”

– Det är inte cykelturer jag ersätter med min elcykel, utan bilturer. Jag anstränger mig alltså mer nu, än när jag körde bil. Du i din bil däremot sitter helt passiv, det om något är fusk.

”Men du får inte lika mycket motion med den där” 

– Elcykeln ger mindre motion än en vanlig cykel, ja. Men den ger mer motion än en bil. På en vanlig cykel skulle jag aldrig orka cykla så mycket som jag cyklar på elcykeln. Förr var jag som folk är mest; åkte bil vart jag än skulle, även korta sträckor, och cyklade endast i undantagsfall. Då fick jag inte mycket motion. Nu kör jag nästan aldrig bil, och får ganska mycket motion till vardags.

”18 000kr! Är det så jävla dyrt? Jag skulle vilja ha en, men går det inte att hitta billigare?” 

– Du har en bil för 200 000 kr, som du tankar för runt 17 000 kronor varje år. Därtill kommer försäkring, vinterdäck, service, reparation, garagehyra, trängselavgift, p-avgift. Vem är det som färdas dyrt? Det finns riktigt bra elcyklar för runt 15 000 kronor. Men lägre ska du nog inte gå, nånstans måste man acceptera att prisnivån ligger där. Elcykel är många gånger billigare än bil. 

”Alltså det låter lockande, men jag vill inte dra på mig massa ­regnkläder och grejer när det regnar” 

– Elcyklister jag har pratat med har sagt att de sparar 2 000–5 000 kronor i månaden sedan de sålt bilen. Säg att du kan gå ner 20 procent i arbetstid om du säljer bilen och köper en elcykel. Det är en ledig dag i veckan! På så sätt har du lika mycket pengar att röra dig med, men har fått väldigt mycket ledig tid. Om du väljer att fortsätta jobba 100 procent kommer du få massa pengar över, som du kan göra mycket roligare saker för än att betala en bil som med tiden bara blir till rost.

”Men du som pratar om miljö. Det är lithium i ditt batteri, då är väl din elcykel inte miljövänlig?” 

– Min elcykel väger 24 kg. Jag väger 68 kg. När jag satt mig på cykeln väger hela ekipaget 92 kg. Jag gör halva jobbet med min trampkraft, så motorn behöver bara driva 46 kg framåt i 25 km/h. Din bil väger 1,5 ton. Du hjälper inte till någonting själv. Det går åt rejält med energi till att få 1,5 ton i rullning i 50–120km/h. När jag satt mig på min elcykel är den lastad till cirka 90 procent. Jag färdas utan någon nämnvärd överkapacitet. Du har fyra tomma säten och ett tomt bagage. Du kör alltså med cirka 85 procents överkapacitet till jobbet varje dag. 

FAKTA

August Rex är musiker, bosatt i Trollhättan. ­I perio­der har August bott på mindre orter där det har gått bra att gå, cykla och åka buss. I hemstaden Trollhättan har han hemfallit åt latmasken, lånat föräldrarnas bil och kört den vart han än skulle. 

Han kände ett allt starkare behov av en egen, och trots erbju­danden om att få gamla bilar till skänks kom han fram till att även gratis bilar skulle bli dyra. Det fick således bli en elcykel.

Annons
Annons
Annons