Köpguide: Vilken typ av elcyklist är du?

Hitta hojen som passar dig!

Ur Allt om Elcyklar nr1 2018

Allt fler svenskar förstår vitsen med elcykel, och sprider sina erfarenheter bland vänner och bekanta. Lägg till detta den statliga elcykelpremien på 25 procent av inköpspriset, som infördes i höstas. 

Nu har även du förstått att stunden är inne för att bli elcyklist. Du har börjat nosa på marknaden, men är lite osäker på vilken cykel som passar bäst. Med viss förskräckelse har du säkert noterat det enorma utbudet av elcyklar. Många cykelmärken är etablerade och välkända, medan andra är tämligen okända. 

Risk finns för viss beslutsångest, vilken cykeltyp passar mig egentligen? Men är du någorlunda klar över dina behov, så går det att peka på vilken typ av elcykel som passar dig.

På följande sidor tittar vi på cyklisttyper med olika behov, och förklarar vilken typ av elcykel som borde passa. Men fundera noga, för något du kommer att upptäcka, är att med elcykeln kommer du cykla betydligt oftare och längre än du gjorde med vanlig cykel.

Längre fram i tidningen kan du fördjupa dig om olika motorsystem, bromsar och växlar.

Du vill vardagscykla mest under sommarhalvåret

Bild: 2018-06/adobestock-118929157.jpeg

Du vill kunna cykla i stan och inte komma fram genomsvettig. Troligen har du hittills mest cyklat under de varma årstiderna. Vi kan anta att du knappast cyklar mer än ett par mil om dagen, därför behöver du knappast fundera över batteristorlek. Dagens batterier räcker för minst 4-5 mil. 

Ett viktigt val är typ av motorsystem, mittmotor eller navmotor i bak- eller framhjul. Navmotorn räcker gott om du inte ska dra tungt, men vill du har mer cykelkänsla, längre körsträckor och ork i backar, satsar du på mittmotor.

Ska du cykla mest i stan måttliga sträckor talar det mesta för klassiskt dam- eller herrtyp, med ganska upprätt körställning. 

Dessa cyklar har handbroms för framhjulet och oftast fotbroms för bakhjulet. Framhjulsbromsen är ofta fälgbroms som är en enklare bromstyp. Dämpad framgaffel är sällsynt i detta segment, de är ju främst tänkta för jämna och fina cykelbanor. Pakethållare är en självklarhet, och många säljs med korg som standard eller tillbehör.

Denna cykeltyp har nästan alltid navväxlar. De billigaste har oftast bara tre växlar vilket är lite snålt i synnerhet om du måste trampa med tomt batteri.

De flesta köpare väljer en modell med navmotor i framhjulet. Storsäljare i denna kategori är Crescent Elina, Batavus Torino och Ecoride Ambassador. Men liknande cyklar finns från en rad cykeltillverkare, så kolla runt lite. Räkna med en prislapp från 15 000 kr och uppåt för bättre modellerna. Sedan finns det enklare cyklar med lägre prislapp, oftast med färre växlar och mindre batteri.

Oftast har cykeln ramlås monterat, men det räcker inte om cykeln ska parkeras på stan. Någon form av bättre bygellås behövs så cykeln kan låsas mot fasta föremål när du lämnar den på stan.

Du tänkte dig en elcykel mest för sommarhalvåret. Men var beredd på insikten att cyklingen nu går mycket lättare och roligare, vilket gör dig sugen på att försöka cykla året runt.

Bild: 2018-06/winther-superbe-2.jpeg

SAMMANFATTNING:

En klassisk dam- eller herrcykel med navmotor duger gott, såvida du inte har tunga backar, då kan mittmotor behövas.

Du vill kunna elcykla vintertid

Bild: 2018-06/elcykel-i-skogen-4492.jpg
En elassisterad mountainbike – här en Haibike – är fint på vintern. Grova däck och dämpning är bra i snö och halka.

Vintern är tuff mot både cyklisten och cykeln, men med bra vinterkläder kan det vara en häftig upplevelse.

Något som sliter ordentligt på cykeln är salt och sand på cykelbanorna. Många kommuner sopsaltar numera cykelbanorna, vilket ger i princip sommarväglag, men det stänker salt som ofelbart ger korrosion.

Mest utsatta är växlar och kedja. Utanpåliggande växlar kan kärva ihop av snö och is, och Plötsligt fungerar inte alla växlar. Då är det bättre med inbyggda navväxlar som är mer skyddade. 

När kedjan är insmetad med sand sliter den hårt på framdrevet och bakhjulets kasett och växelföraren. Stora delar av drivlinan kan behöva bytas med några års mellanrum. Än så länge är kedja det normala, men det börjar dyka upp cyklar med remdrift för kraftöverföringen, vilket vi bedömer är betydligt mer hållbart i vinterklimat. Dock finns det cyklar som har heltäckande kedjeskydd som skyddar kedjan riktigt bra.

Dubbdäck är en vettig investering för den flitige vintercyklisten, och med el­assist märker man inte det extra rullmotstånd som följer av dubb.

Ett alternativ till vanliga cyklar är elassisterad mountainbike, som har klara fördelar på vintern. De breda grova däcken ger fint fäste i snö och på knaggligt underlag. Dessutom har de dämpning som fångar upp mycket av ojämnheter som kommer med snö och is.

Ska man elcykla på vintern måste man vara medveten om li-jon-batteriernas begränsningar. Kapaciteten och körsträckorna minskar med lägre temperatur, redan vid nollstrecket har den möjliga körsträckan minskat med 25 procent. Dessutom går det tyngre med dubbdäck. Räkna med betydligt kortare körsträckor under vintertid än tillverkarens specifikationer. Eller köp ett lite större batteri än du tänkt.

Och batterierna mår inte heller bra av förvaring i alltför låga temperaturer. Shimano exempelvis, anger minus 10 grader som lägsta temperatur där batteriet fungerar normalt.

En enkel metod att skydda batteriet mot kyla är att bära med sig det inomhus. Kolla därför om batteriet är enkelt att lossa från cykeln och bära.

Kolla motorsystemets manöverknappar, om de fungerar med grova handskar. En del system har pilliga små knappar.

Bild: 2018-06/batavus-torino-2018-turkos.jpg
Inkapslad kedja är toppen på vintern, som sliter hårt på cykelns drivlina. Finns bland annat på Batavus Torino.

SAMMANFATTNING:

Kedja och växlar tar stryk på vintern. Numera finns remdrift på en del cyklar. Räkna med att körsträckorna minskar i kyla.

Du tänker cykla långt – gärna på sommaren

Bild: 2018-06/adobestock-171776425.jpeg

Räckviddsångest är för elbilsägare. 15 mil i ett svep är nog det längsta du kan räkna med fullt batteri på dagens mittmotorsystem, om du trampar på lägsta assistansnivå. Men i medvind kan räkna med ytterligare några mil. Vice versa i motvind reduceras körsträckan. Men skulle strömmen sina, så är det bara att trampa på med muskelkraft. Visserligen går det tyngre, men det går framåt. 

Men du tar säkert några pauser, och försök göra det vid ett eluttag. Ladda batteriet när du vilar från cyklingen, och sannolikt kommer batteriet räcka riktigt långt. 20 mil är inte någon omöjlig dagsetapp om din kropp är van att trampa långt.

Ska du cykla långt, och det ska gå lätt, så satsar du på utanpåliggande växelsystem. Navväxlar är något tyngre att trampa.

Cykelns ram bör vara av hybridtyp, med lite lätt framåtlutad körställning. Granska hur cykeln kan förses med extra packmöjligheter, som pakethållare fram eller släp. Riktigt breda sadlar är inget för långturer, de kan ge skavsår i rumpan.

Räkna med att den kostar 25 000–30 000 kr eller mer. Samtidigt får du en kompetent elcykel som fungerar fint som vardagscykel.

Lägg några kronor på en backspegel. Du kommer säkert färdas en del på bilvägar, och i motvind blir det ordentligt vindbrus som dämpar bullret från bilarna som kommer bakom dig.

Bild: 2018-06/lapierre-hydrid-bosch.jpg

Bild: 2018-06/ecoride-epix-slim-uni.jpg

Bild: 2018-06/haibike-sduro-trekking-sl.jpg
Hybrider med framåtlutad körställning och pakethållare passar för långturer.

SAMMANFATTNING:

Med ett modernt mittmotorsystem kommer man långt, räkna med bortåt 15 mil per laddning under optimala omständigheter.

Du vill elcykla och få motion

Bild: 2018-06/shutterstock-613752584.jpg

Lita på att du kommer att få höra att elcykel är fusk och ingen träning alls. Lite oklart vad fusk-
anklagelserna består i eftersom elcykling inte är någon tävlingsgren. Visst kan man känna sig fånig i träningskläder på en elcykel, men den är absolut ett alternativ om du vill ha motion. För elcykeln måste trampas för att elassisten ska ge kraft. Det fiffiga är att du kan välja om du vill ha lätt motion eller mer motion, eller rejält mycket. I det senare fallet stänger du av elassisten helt och hållet och elcykeln fungerar som en vanlig cykel. Men elcykeln är lite tyngre, vilket känns åtminstone i backar. 

Elassisten gör att dina motionsturer kan bli mycket längre än på vanlig cykel. Du kan ge dig ut på rundor som är otänkbara för en vanlig motionär, och du kan alltid ta till elstödet om krafterna sina.

Något som vi redaktörer ofta stött på är personer med krämpor, skador eller handikapp som skaffat elcykel. De vittnar att de tack vare elcykeln kommit igång med lättare motion, med följd att de blivit piggare och mår bättre. Rena rehabiliteringshjälpmedlet, dock inget som landstingen erbjuder.

Något som kan skilja mellan olika elcyklar är hur lättrampad den är med motorn avslagen, de flesta rullar riktigt bra med motorn i viloläget, men inte alla. Så inför köp, prova med motorn avstängd.

Det finns elcyklar som är utformade med motionärer i åtanke. Det är då hybrider med framåtlutad körställning, även med bockstyre finns. Dessa är renrakade på tillbehör som stöd, skärmar, lås och pakethållare. Vikten kan vara under 20 kilo. Man susar fram i god fart med motorn avstängd, den kanske främst används i grova backar, tuff motvind, eller dagar man inte vill svettas.

Bild: 2018-06/velo-city-energy-flash.jpg
Cyklar som kan passa motionären, men som vill ha elstöd ibland.

SAMMANFATTNING

Elcyklar är inte el-mopeder, du måste trampa och därmed får du motion. Det finns vissa ganska avskalade modeller, nästan som racercyklar, som lämpar sig för motionären.

Du tycker att elcyklar är för dyra

Bild: 2018-06/yosemite-city-sport-28.jpg
Biltema och vissa Ikea-varuhus säljer billiga elcyklar.

Inte ens den statliga elcykelpremien gör att du tycker elcyklarna ligger rätt i pris. Visst kan 15 000 kr för en elcykel verkar vara väl tilltaget, när man kan få en ny cykel för 6000-7000 kr på lågprisvaruhuset. En liten elmotor på 250 watt och ett batteri ska väl inte behöva kosta så vansinnigt mycket. Men det är enorm skillnad i kvalitet på lågpriscykeln och en välbyggd elcykel från en stabil och seriös leverantör.

Du kanske har googlat runt och hittat snorbilliga elcyklar på nätet. Visserligen är det från sajter du aldrig hört talas om, men billigt är det. Vi vill dock bestämt avråda dig från att fyndshoppa hos okända leverantörer på nätet, här säljs definitivt en del cyklar av högst tveksam kvalitet. Ska du köpa en prispressad elcykel så välj åtminstone en etablerad och stabil butikskedja – då kan du räkna med hjälp om cykeln strular.

Det som framför allt kan bli problem på billiga udda elcyklar är elsystemet. Börjar det krångla, så är det knappast att vänta sig hjälp från den vanliga cykelreparatören. Bland annat då det kan vara oerhört krångligt att hitta reservdelar till okända märken.

Förra året granskade tidningen budgetcyklar, alltså elcyklar under 10 000 kr. Några definitiva svar om kvalitet och hållbarhet fick vi inte, men en hel del indikationer på att de stora lågpriskedjorna i Sverige faktiskt har elcyklar som är av hygglig kvalitet.

De riktigt billiga elcyklarna kanske inte är lika roliga och snygga, och cykelkänslan är knappast i klass med dyrare elcyklar från högprofilerade leverantörer. Men det är elcyklar som tar dig runt i stan, och som håller hyfsat om du behandlar cykeln väl.

Hur kunde vi dra slutsatsen att budgetcyklarna ändå är av hyfsad kvalitet? Jo, de säljer stora volymer, många cyklar, och vore det skräp så fick de enorma problem med reklamationer och garantireparationer. De är helt enkelt tvungna att ha acceptabel kvalitet på en så pass dyr produkt som elcykel. Och vi har inte heller stött på särskilt mycket klagomål.Dessutom vet kedjorna att ryktet om dåliga elcyklar snabbt kan eskalera till ett slukhål av usla omdömen. Lågprisbutikerna dras ju redan med stämpel om enklare kvalitet, så de har all anledning att stävja sånt som kan lorta ned varumärket. 

En del lågsprisbutiker har egna verkstäder, dock är det enklare verkstad än hos den specialiserade cykelbutiken där det jobbar verkliga cykelentusiaster. Har butiken ingen egen verkstad, gå till annan butik.

SAMMANFATTNING:

Ska du köpa en billig elcykel, så passa dig för okända leverantörer på nätet. Köp istället via kända butikskedjor, där du kan få hjälp om det strular.

Du vill kunna cykla med barn

Bild: 2018-06/e-green-steps.jpg
E-green Steps eller Crescent Elmo har båda mittmotor.

Väldigt många föräldrar skjutsar runt sina små i bilen. Men du vill inte sjunka ner i ständigt bilberoende. Det får räcka med en bil i familjen, och istället ska ni föräldrar elcykla. De första småbarnsåren fungerar det med en särskild barnsits bakpå cykeln. Åtminstone så länge ni har ett barn. Men med flera barn, så är nog cykelkärra en bättre lösning. Eller varför inte en lastcykel, som börjar bli populära?

Att skjutsa barn, och dessutom annan last, ställer lite högre krav på cykeln. Vi rekommenderar att du hoppar över elcyklar med navmotor och lågpriscyklar. Eftersom denna elcykel kan betraktas som ett alternativ till en andrabil, så borde det finns en hyfsad budget till en riktigt bra och säker elcykel. För det är väl barnen värda?

Vi tror cykeln ska ha mittmotor som ger bra ork, och då får man räkna med en prislapp på 20 000 kr och uppåt. Att dra en cykelkärra blir knappast någon utmaning.

Om cykeln ska ha barnsits, bör man undvika batteri i pakethållaren, då det bidrar till hög tyngdpunkt. Hellre då batteri på eller i ramen, dock en lösning som är ganska ovanlig på damcyklar. 

En svag punkt med barn på cykeln kan vara det parkeringsstöd som är standard. Klar vältrisk när man ställer ifrån sig cykeln med barn i barnsitsen. Försök ersätta det med mittmonterat cykelstöd, som gör att cykel parkeras upprätt. 

SAMMANFATTNING:

Satsa på en välbyggd premiumcykel med mittmotor och skivbromsar, för att skjutsa barnen säkert. Eller en lastcykel.

Du tycker elcyklar är långsamma

Bild: 2018-06/stromer-st1x-o-s-side.jpg
Speedbiken gör 45 km/h och är klassad som moped, får inte köras på cykelbanor.

Bor du några mil utanför stan är kanske 25 km/tim - maxhastigheten för elassisterad cykel - en aningen låg hastighet. Du vill ha en elcykel som går fortare. 

Eller du är tonåring, eller tonårsförälder, men vill ha ett fordon med moppefart men utan bensinmoppens vidriga avgaser. 

Till att börja med kanske du nosat vid tanken att trimma en vanlig elcykel. Det finns teknik och tricks för att modifiera elsystemen. Det är dock inget vi rekommenderar, dels då ökad fart ökar riskerna på cykelbanor, dels då trimning sliter hårt på batterier genom att effektuttaget ökar. 

Den som vill cykla fort, och vill vara på rätt sida om lagens råmärken, ska titta på en speedbike. En sådan elcykel kan göra upp till 45 km/tim. Detta är ganska långt ifrån en vanlig elcykel, och därför går den som moped klass 1, vilket innebär helt andra regler. Speedbiken måste ha trafikförsäkring, du måste bära hjälm och cykeln ska ha registreringsnummer och föraren ska ha körkort minst klass AM. 

Men det finns ett stort men. Då speedbiken är klassad som moped har den inget att göra på vanliga cykelbanor. Den ska rulla på bilvägen. Detta kan fungera på mindre trafikerade landsortsvägar, men är knappast ett alternativ i stans trängsel med många bilar. Utbudet av speedbikes i Sverige är ganska begränsat, eftersom efterfrågan är liten. 

SAMMANFATTNING:

Speedbiken är som en klass 1 moped, och kräver försäkring, körkort, och får inte färdas på cykelbanan.

Du har en del krämpor och vill elcykla

Bild: 2018-06/evobike-evolite.jpg
Med tre hjul blir färden stadigare om balansen sviktar.

Med åren blir vi stelare, orkar inte lika mycket, får sämre balans och en del andra kroppsliga begränsningar, kanske ont i ett knä. Just då är elcykeln ett perfekt alternativ, som gör att du kan cykla på nästan som vanligt. 

När elcyklar var en nyhet för tio år sedan sågs de som ett pensionärsfordon, just då de gav möjligheter för personer med fysiska begränsningar. Detta gäller fortfarande, men elcyklarna har verkligen upptäckts av andra grupper.

Har du ont i ett knä så minskar elmotorn belastningen. Är du stel i benen, har svårt att komma upp på en vanlig cykel, så finns det elcyklar med lågt insteg. Balansproblem? Ja, då finns trehjuliga elcyklar. 

Numera finns även speciella elcyklar för rullstolsbundna, som drivs genom att veva med armar och händer. En så kallad handcykel är då en enhet som kopplas ihop med rullstolen.

SAMMANFATTNING:

Det finns en del varianter av elcyklar anpassade för olika handikapp.

Annons
Annons
Annons