Annons
Annons

Lågpriscyklar. Hur är det med reservdelar?

Billiga elcyklar från olika butikskedjor har sålt mycket i Sverige under rätt många år. Förr eller senare krånglar motor eller elsystemet. Finns det då reservdelar? Vi har grävt och ställt frågor till tre av de stora butikskedjorna.

Text: Björn Åslund

Elcyklar till riktigt låga priser har gått att köpa från flera butikskedjor, som Biltema, XXL, Jula, Clas Ohlsson, Decathlon och för all del en del mindre kända butiker. Lågpris för en elcykel med navmotor brukar betyda en prislapp kring 10.000 kr eller mindre. Lågpris med mittmotor brukar ligga i prisspannet 10-15.000 kr.

För en del försäljning har det varit uppenbart oseriöst. Typ obskyra webbshoppar som sålt snorbilliga elcyklar. Antagligen har de importerat en container elcyklar som ska krängas - och sedan inget  mer.

Att köparna sedan kan behöva reservdelar till elsystem, som batterier, var inte prioritet. Något som köparen upptäcker köparen i värsta fall blir varse om långt senare, när det kommit fukt i displayen, eller om motorn vägrat starta. Webbshoppens kundservice lämnar vaga besked om tillgången till reservdelar.

När det gäller de större etablerade butikskedjorna så är det sannolikt hyggliga möjligheter att få viss hjälp om de billiga elcyklarna krånglar, åtminstone inom garantitiden. 

Men det finns viss risk att stöta på ordentlig patrull, om man inte är envis och kollar upp ordentligt vad som gäller. Vi har nämligen kollat.

Nobben från cykelverkstad

Att vända sig till en vanlig cykelverstad, typ fackhandel för cykel, är troligen bortkastat. Där blir det oftast nobben. De flesta verkstäder undviker jobb på lågpriscyklar som de inte själva sålt, då deras uppfattning är att det kan vara knepigt att hitta reservdelar till elektronik och elsystem, säger flera cykelhandlare vi pratat med. 

Undantag finns förstås. Har den billiga cykeln ett elsystem från någon känd och etablerad tillverkare, så är det betydligt lättare att skaffa fram reservdelar. Då kanske cykelverkstaden försöker, vilket vi ska se längre fram i texten.

Så hur är det med reservdelar hos de mer kända butikerna inom lågpris-segmentet?

Hur är dina erfarenheter?

PS. Vi vill gärna höra erfarenheter från er läsare. Har det fungerat bra när ni behövt reservdelar till elcyklar köpta på varuhus och lågprisbutiker, eller har ni stött på problem? Maila chefredaktör Björn Åslund: bjorn@alltomelcyklar.nu

Bild: 2020-04/biltema-april-2020.jpg
Yosemite elcykeln från Biltema.

Biltema

Biltema har sålt mängder av elcyklar av märket Yosemite till lågt pris. Vi har stött på en hel del nöjda ägare med dessa cyklar. Men vad händer om elsystemet krånglar?

Vi börjar med kolla Biltemas webb. Det finns en del reservdelar till cyklar i Biltemas webbshop, men söker man på ”elcyklar reservdelar” blir det inte många träffar, det enda vi hittar är batterier.

I övrigt finns inga reservdelar till elcyklarna, åtminstone inte enligt Biltemas hemsida. Och någon vägledning eller hint om hur vi ska gå vidare får vi inte.

Här är det lätt att ge upp och förbanna sig själv för att man fastnade för en lågpriscykel, utan att kolla tillgången på reservdelar.

Men som journalist får man inte ge upp direkt. Vi mailar Biltemas presstjänst, och får svar rätt snart. Det visar sig finnas en lösning. Vem som skrivit svaret framgick dock inte.

 ”Reservdelar till elcykel behöver man kontakta sitt lokala varuhus för. I de fall en varuhus inte har delen hemma så beställs denna från vårt huvudlager. ”

”I vårt interna system ser personalen vilka delar som finns tillgängliga till respektive cykel och kan på så sätt få fram rätt del till rätt cykel. Med reservdel menar vi i detta fallet delar som är specifika till en cykel.”

Beställa på varuhuset

Man måste alltså ta sig till varuhuset för att få tag i reservdelen, som då beställer den. Det är alltså inte säkert att man kan vandra hem med reservdelen. Det kan bli två besök på varuhuset. Den som köpte sin billiga elcykel på ett Biltema-varuhus i en annan stad börjar nog ångra sitt köp här. 

Dessutom ska man sedan hitta en verkstad villig att byta delarna, såvida man inte själv fixar reparationen.

Då Biltemas reservdelar ligger i en intern databas, har vi inte haft möjlighet att kolla tillgången på reservdelarna.

Reservbatterier går att hitta på hemsidan, dock endast fyra modeller (dock oklart hur många modeller av elcyklar Biltema sålt de senaste åren). Det verkar vara god efterfrågan på dessa, då lagersaldot på webben visar att flera av batterierna endast fanns på en del av Biltemas 52 svenska varuhus.

Bild: 2020-04/velocity-energy-boost.jpg
Velocity Energy Boost säljs hos XXL-varuhusen.

XXL

Sportvarukedjan XXL har svårt att få fram reservdelar till de egna elcyklarna Velocity och White. Margareta Daho fick besked att det skulle ta fyra månader att få fram reservdelar. När Fredrik Janssons elcykel gick sönder, kunde butiken inte ens få fram reservdelar. 

Det började med att Margareta Daho berättade i Facebookgruppen Elhojen om sina försök att få sin Velocity elcykel reparerad, köpt hos XXL.

I Facebookgruppen kommer ytterligare inlägg som pekar på att XXL har svårt få fram reservdelar till elcyklar. En cykelägare berättar att det tog 6-7 veckor att få fram ett nytt bakhjul med motor. En annan berättade att det tog fyra månader att få fram reservdelar för ett garantiärende till en Velocity.

Kabel gick av

Margareta Daho äger en Velocity med mittmotorn Bafang Max. En omkullkörning gjorde att kabeln mellan motor och display gick av. 

- Jag fick också några skrubbsår, men det gick att cykla hem utan motor, berättar hon.

Hon lämnade in elcykeln på XXL:s varuhus i Barkarby i slutet av november. Efter en dryg vecka får hon veta att reparationen skulle kosta 3500 kr, varav 2000 kr var arbetskostnad.

Hon ville ge okej till det, men ville också ha besked när cykeln skulle vara klar. Det tog över en månad innan hon fick besked. Det skulle inte komma reservdelar förrän i april.

En tid senare kom dessutom ett SMS från XXL, som nu ville ha 50 kr om dagen för att förvara hennes cykel i väntan på reparationen.

Men Margareta Daho hade tröttnat på XXL. Hon gick till en större cykelbutik med verkstad strax intill.

Det tog tre dagar att laga cykeln, till en kostnad av 4 238 kr.

- Verkligen konstigt att XXL inte kunde erbjuda lagning förrän i april, det är ju nästan fem månaders väntan för mig, konstaterar Margareta Daho.

Vi får även kontakt med Fredrik Jansson, vars historia med XXL utspelade sig för några år sedan. Elcykeln var en Velocity, en klassisk herrcykel med framhjulsmotor. Efter cirka två år dog motorn.

-Jag lyckades ta reda på felet, det satt i styrenheten.

Men XXL i Bromma lyckades inte hitta en sådan styrenhet. Så nu står Fredrik Janssons Velocity parkerad och obrukbar.

-Väldigt tråkigt att XXL inte ska ha några delar.

Är det rimligt att kunderna ska få vänta upp till fyra månader för att få reservdelar?

- Vi beklagar verkligen att enstaka kunder har fått vänta allt för länge, självklart ska man få sin cykel reparerad så fort det bara går. För att minimera risken för att detta ska hända igen så har vi börjat bygga upp ett eget lager med reservdelar, svarar Anders Andrén, som är presskontakt vid XXL.

Fyra månader är ju väldigt lång tid, ger ni cykelägarna någon kompensation för väntetiden?

- Det är olika från fall till fall, men om någon behöver vänta länge försöker vi alltid ge kompensation i form av sänkt pris för reparationen eller presentkort i butiken.

Fotnot: En längre version av denna historia har publicerats tidigare i år.

Bild: 2020-04/kayoba-wind.jpg
Kayoba Wind elcykel säljs i Julas butiker.

Jula

Även varuhuskedjan Jula har valt att sälja elcyklar i de lägre prisklasser, bland annat två modeller med mittmotor för strax under 15000 kr. Även här ger sökning på reservdelar till elcyklarna via hemsidan inte mycket resultat. 

Men går man vidare på hemsidan, visar det sig att man ska vända sig till kundservice.

För att få klarhet vänder vi oss till Julas presstjänst. Och svar kommer snart från Göran Martinsson, som är kvalitetschef: 

 -Faktiskt är Jula betydligt mer seriösa vad det gäller reservdelar och eftermarknad än vad som framgår, skriver han i ett mailsvar, som även innehåller en lista (35 delar, bl a kontrollbox, display och hastighetssensor)med alla reservdelar till elcyklarna Mind och Wind.

-Vi har reservdelar till det mesta som vi säljer men beställning sker än så länge via kundservice eller butik, vi har planer på att göra detta mer tillgängligt.

Reparerar

Göran Martinsson uppger att företaget har en egen modern verkstad med 30 medarbetare i Skara för eftermarknadsavdelningen. 

-Den reparerar i princip alla våra produkter. Särskilt de dyrare produkterna om kunden får problem, men även våra billigare produkter repareras i stor utsträckning. Ofta blir de utbytta så att kunden fått en ny, medan den reparerade går till återbruk via någon av våra outlet.

-Alltså ett genuint cirkulärt tänkande och inte slit o släng som kanske är den vanliga bilden. 

Göran Martinsson nämner att företaget har en testavdelning.

-Redan på planeringsstadiet av nya produkter kontrollerar vi funktioner och prestanda. Faktiskt blev vi förvånade när vi började titta på elcyklar hur många det var som inte uppfyller standarden. Just standarder och övrig produktsäkerhet har vi ett team på 6 medarbetare som jobbar med.

Annons
Annons
Annons
Annons