Ledare: Friheten på två eller tre hjul

»Ibland ­känner jag mig som en ­elcykel-Jesus som fortfarande tycker det är magiskt med ­elstöd.«

Text och: Gustav Forsberg Ur Allt om Elcyklar nr4 2017

När jag växte upp var bilen den stora frihetssymbolen. Vilken lycka det var när vi fick vår första Volvo. Nu kunde vi åka vart som helst! Eller att som artonåring få körkort och få styra längs vindlande grusvägar en vacker sommarnatt. 

Nu är det svårt för mig att uppmana samma frihetskänsla kring bilen. Gång på gång häpnar jag över att vi har bilköer mer eller mindre jämt i Stockholm. Att krypa fram med evinnerliga stopp är ljusår från frihet för mig. Det är tyvärr långt fler städer än Stockholm som har trafik­infarkt. Trots trängselskatt är det riktigt besvärligt även i Göteborg i rusningen. Runt om i landet korkar bilarna igen städerna alltmer.

Sedan två år tillbaka är min nya frihetssymbol därför min elcykel. I snitt cyklar jag närmare två mil per dag. Visst kan det bli trångt ibland på cykelbanor i morgonrusningen. Men aldrig cyklar jag lika långsamt som bilarna som ­kryper fram bredvid mig, i de eviga köerna. 

I Köpenhamn är det långt fler som pendlar på cykel än med bil. Tänk om vi kunde få samma utveckling här. Så mycket tystare det skulle bli, så mycket mer plats på våra gator och mindre avgaser att andas in. Vilken härlig stad att leva i!

Ibland känner jag mig som en elcykel-Jesus som fortfarande tycker det är magiskt med ­elstöd. Men som journalister får vi inte tok­älska elcykeln. Vi behöver hålla huvudet kallt och göra kritiska granskningar när det behövs.

I detta nummer skriver vi om en tveksam ­lansering av elcykeln Stark Drive. Efter att den blev utsparkat från crowdfunding­företaget ­Indiegogo startade Stark Drive själva en tveksam crowdfunding på sin hemsida. Vi har ­också gått till botten med vilka skatteregler som gäller för förmånscyklar. Enligt ett svar från Skatteverket hade företag som erbjöd förmånscyklar ett helt felaktigt skatteupplägg. 

Jag kände mig som en förrädare som tänkte skriva om detta. Förmånscyklar är ju jättebra för både miljö och anställda. Det borde vi väl stödja? Javisst! Men du som läser tidningen har rätt att få veta vad som verkligen gäller. För det verkade länge i vår granskning som att det fanns en risk för en rejäl skattesmäll för dem som valt förmånscykel. 

Som tur var visade sig i slutänden att upplägget med förmånscyklar än så länge är både tillåtet och fördelaktigt. Det finns dock en viss risk att detta kan ändras. Nu på hösten finns dessutom många prissänkta elcyklar hos handlarna. 

Kanske är det dags för dig att köpa din första eller byta upp dig till en bättre modell. Vi är här för att guida dig och berätta om hur du bäst tar hand om din elcykel. Sen kan vi som elpendlare njuta av friheten på två eller tre hjul. 

Annons
Annons
Annons