Ledare: Revolutionen har precis börjat!

Att ständigt vara rädd blir för trist helt enkelt, lust är en roligare drivkraft.

Text: Gustav Forsberg Ur Allt om Elcyklar nr1 2017

Det finns något lutheranskt i vår svenska kultur som säger: Att göra rätt ska göra ont! Att göra rätt och samtidigt ha kul är skumt eller rent av syndigt! 

Just så tänkte nog de som designade elbilar förr i tiden. Bilarnas utseende signalerade:- miljövänligt = garanterat povert och trist. Men så kom Tesla och vände upp och ner på allt, visade att bilar kan vara både sexiga och miljö-vänliga. Luther måtte vända sig i sin grav.

De första elcyklarna var också just praktiska och präktiga. Men nu fullkomligt exploderar marknaden av läckra cyklar för alla möjliga behov, allt från fatbikes med superbreda däck till racercyklar med minimotor och batteri inne i ramen. 

Vi skriver normalt inte så mycket om miljö trots av jag personligen tycker det är en viktig fråga. Det är så lätt att skambelägga, att bara väcka rädsla. Rädslan är bra i en kris-situation när vi behöver agera snabbt. Men inte mycket till hjälp när vi vill ändra en vana i vår vardag. Att ständigt vara rädd blir för trist helt enkelt, lust är en roligare drivkraft.

Min positiva motivation är enkel: elcykling är ett kul och smart sätt att ta sig fram i ett Stockholm som lider av en akut trafikinfarkt. Jag susar glatt förbi de stillandestående evighetslånga bilköerna där det nästan alltid bara sitter en person i varje bil. Dessutom får jag lite hälsosam motion varje dag!

Bilisternas fordon väger över ett ton och måste parkeras på angiven plats. Mitt fordon väger 25 kg, kan parkeras överallt och kan enkelt lyftas uppför trappor när jag vill ta en genväg. De i bil hoppas att de ska komma i tid den här morgonen. Jag vet mycket väl när jag kommer till mitt mål. 

Fortfarande tycker jag att det är lika härligt varje gång när elmotorn vaknar och jag flyger fram. Bara detta att få uppleva hur morgonen doftar och känna hur luften fyller mina lungor. Och njuter av energisnålheten. Under en 40-milafärd förbrukade jag elenergi motsvarande energin i 2,5 dl bensin! 

Bilen är såld sen några år. Efter att jag började med elcykel använder jag kollektivtrafiken ungefär en gång i månaden. Livet känns enklare nu och jag slipper stressen med allt vad bilägande innebär och att köpa nytt månadskort. Det är dessutom så mycket billigare med elcykel, trots att jag valt en exklusiv modell. 

Elcyklarna utvecklas och öppnar upp för helt nya sätt att ta sig fram, med eller utan last. Före-taget MovebyBike i Malmö kan flytta två tunga lastpallar på sina specialbyggda el-lastcyklar. Läs historien om hur de nu utvecklar en ny superlastcykel som ska hålla ännu bättre. 

Detta är en spännande tid när elcyklandet utforskas och utvecklas åt alla håll och kanter. Det går fort och vi försöker hinna med så gott vi kan. Vilken roll en elcykel kan spela i ditt liv kan bara du veta. Vi är här för att lotsa dig fram i den djungel av olika lösningar som kommer i en allt stridare ström. Välkommen till en ny elcykelsäsong. Revolutionen har precis börjat! 

Annons
Annons
Annons
Annons