Mattias låter solen göra grovjobbet

Mattias Rubin har byggt en solcellsdriven cykel. Han har två solpaneler med tillhörande batteri på en släpkärra, och dessa ger tillräckligt med ström för att han ska komma 18 mil. – Det är en gammal dröm som går i uppfyllelse, säger han när vi möts på Stensö campingplats utanför Kalmar.

Text och Foto: Peter Fredriksson - Publicerad i Allt om Elcyklar nr 1, 2016 (april).

Solen gassar för fullt och termometern utanför glasskiosken indikerar på att detta kommer att bli en av årets varmaste dagar.

– Det här är perfekt väder för min del, säger han och berättar att han sedan länge drömt om att kunna bygga ett fordon som inte bara är batteridrivet utan även självförsörjande på el.

I våras började han bygga på anläggningen hemma i vardagsrummet och efter åtta veckors jobb på fritiden har han hunnit cykla närmare 100 mil utan några större missöden.

– Som mest har jag kommit 18 mil på en dag men då gäller det att utnyttja dagsljuset på bästa sätt, under optimala förhållanden producerar anläggningen mer energi än jag förbrukar, säger han och visar hur cykeln fungerar.
Själva släpet är ett hemmabygge som ska klara drygt 100 kilo och består av aluminiumprofiler som bärs upp av två smala och hårdpumpade däck.

De båda seriekopplande solpanelerna från Renesola är på 250 W stycket och har en total area på 3,3 kvadratmeter, vilket innebär att den totala effekten är på 500 W. 

Panelerna går att vinkla upp mot solen när ekipaget står stilla vilket gör att verkningsgraden ökar, men sen blir det även möjligt att komma åt de båda brödbackarna som utgör själva bagageutrymmet.

– Här har jag förutom tält, sovsäck och verktyg även batterierna.  Det har varit lite problem med dessa, ett av dem började koka och ett annat har mer eller mindre gett upp. Nu har jag två stycken på 17 A och ett kraftigare på 72 A, som jag hittade för en billig peng på en loppmarknad. Framöver ska jag ha tre stycken gelbatterier på 72 A, då bör räckvidden öka ganska så rejält. 

Styrenheten till motorn hänger under sadeln medan laddningsregulatorn som finns i bagaget ser till att laddningen av batterierna är så effektiv som möjligt. 

Från början var vagnen kopplad till cykeln med en kulkoppling från ett lågprisvaruhus men denna gick sönder efter bara några hundra meter. En kompis hade en passade koppling liggande hemma och denna visade sig fungera betydligt bättre.

Bild: 2018-02/elbilen-solcellscykel-7.jpg
De båda brödbackarna rymmer batteri, laddningsregulator och övrig packning.

Själva cykeln är en äldre mountainbike med 30 växlar där han bytt ut framhjulet mot ett hjul med en integrerad elmotor på 250 W. Med hjälp av ett gasreglage på styret kan han sedan reglera effekten så att motorn stöttar tillräckligt när han trampar.
– Jag cyklar i stort sett hela tiden på högsta växeln och marschfarten är runt 25 kilometer i timmen, men som mest har jag kommit upp i 52 kilometer i timmen, men då var det i en nedförsbacke där vagnen med sin vikt på cirka 100 kilo tryckte på.
I samband med att han byggde ekipaget tog han kontakt med Transportstyrelsen för att vara säker på att det uppfyllde alla lagar och regler. Till sin stora förvåning visade det sig att det inte fanns speciellt mycket att tänka på förutom att förse släpet med reflexer. 
– Den räknas som en vanlig elcykel trots att släpet är 1,20 meter brett. Det gäller att se upp på cykelbanor, där kan det bli riktigt trångt när man får möte, säger han och tillägger att han ser sitt semesterprojekt inte bara som ett spännande experiment utan även ett sätt att lära sig mer om solcellsteknik i allmänhet och batteridrift i synnerhet.
Budgeten har varit ganska stram, totalt har allt materiel kostat cirka 10000 kronor, förutom cykeln som han hade sedan tidigare. 
– Det var inte speciellt svårt att bygga ekipaget, men visst är det bra att ha goda kunskaper i hur el fungerar. Nästa projekt blir sannolikt att bygga ett tvåsitsigt fordon som med hjälp av egna solceller ska klara 30 mil på en dag, säger han. 

FAKTA

MATTIAS RUBIN
Ålder: 38
Familj: Singel
Bakgrund: Civilingenjör, fotograf, utbildad trafikflygare
Kör: Saab 9-5 och solcellsdriven cykel
Bor: Kalmar
  

SOLCELLSDRIVNA CYKELN
Cykel: Trek 6900
Motor: Evo-Kit 250 Wl
Laddningsregulator: BlueSolar MPPT 100/30
Solcellspanel: Renesola, 2x250 W
Batterier: Gelbatterier, 2x17 A, 1x72 A
Släp: Egen konstruktion
Total kostnad: 10 000:- exklusive cykel

2018-02/elbilen-solcellscykel-6
2018-02/elbilen-solcellscykel-5
2018-02/elbilen-solcellscykel-2b
Annons
Annons
Annons