Annons
Annons

Med ny kapacitet

 Återvinning Vad gör man med batterier som börjar ge upp? De går att reparera, men det är en inte helt okomplicerad process. Vi pratar med några aktörer.

Text: Björn Åslund Foto: Patrik Carlsson Ur Allt om Elcyklar nr3 2016

Elcyklarnas batteri tappar kapacitet med tiden. En del batterier går att renovera med nya celler. Men det råder delade meningar om det går att få ekonomi i renoveringen.

Sedan 2014 finns firman Batteridoktorn med affärsidén att renovera elcyklars batterier. Den drivs av Patrik Carlsson med familj i Stockholm. Han ser en framtida marknad:

– Av de cirka 100 000 elcyklar som sålts under 2014–2016 så kommer många av dessa behöva reparation av batteriet framöver, berättar han via mejl.

– Vi får mestadels in batterier från 2009–2013 från cyklar av märkena Lifebike, Goodwheel och Ecoride. Det enda vi inte kunnat laga var ett Bosch--batteri från 2011 som hade tunna ledande plastremsor istället för kablar. 

En annan reparationsfirma är Envolt. Dock funderar ägaren Alex Storborg på att upphöra med renovering av batterier för vanliga 250 watts elcyklar.

– Det är svårt att tjäna pengar på att renovera batterier, om man ska göra det seriöst med löner och moms. Att sätta in nya celler är ganska komplext och tidskrävande. Det kan vara fem till sex timmars arbete per batteri, men många tror att det går att fixa medan man väntar. En renovering kan ibland kosta mer än att köpa nytt, säger Alex Storborg.

Ett ersättningsbatteri från en lågprisbutik kostar cirka 2 500 kr, men bara celler till en batterirenovering kan gå på cirka 1 500 kr, berättar han.

En del batterier kan inte heller renoveras, upplyser han. Det gäller då batterier till dyrare elcykelsystem som har inbyggda spärrar, som gör att det inte kan användas sedan det öppnats av någon obehörig. Denna begränsning har han stött på hos batterier från bland annat Bosch och Shimano.

Alex Storborg driver dock Envolt -vidare, men mer mot specialbeställningar, vilket kan vara batterier till hembyggda elcyklar, mopedbatterier och även äldre modeller av cykelbatterier.

Patrik Carlsson är mer optimistisk kring ekonomin i en reparation: 

– Vi kan ofta reparera batteriet för halva priset mot nypris. Men det mest intressanta är nog att det går att reparera batterier som inte kan köpas längre. Sedan är det ju kul att batterierna blir lättare med ny teknologi och vi kan uppgradera batterier så de räcker dubbelt så länge.

Patrik Carlsson uppger att prisbilden att renovera ligger på cirka 2 400 kr för ett batteri på 36V/10Ah.

Det finns också ett antal firmor i Danmark som åtar sig batterirenovering.

Bild: 2018-03/4-batteridoktorn-bakfiets.jpg
Batteriövervakningssystem (BMS) till Yoku-batteri som bland annat sitter på last­cyklar som Bakfiets
Annons
Annons
Annons