Annons
Annons

Dags för en lastcykel

ALLT OM ELCYKLAR 2/2018/ Om det är på någon cykel som elmotorn verkligen gör nytta så är det på lastcykeln. Med elmotorn är det ett riktigt användbart transportfordon, som kan ersätta bilen för många vardagstransporter. Här förklarar vi vad som ska granskas inför köpet.

Text: Björn Åslund

Två och trehjuliga lastcyklar syns numera på våra cykelvägar och gator, i synnerhet i landets södra delar. I Malmö är lastcyklarna ett etablerat inslag i gatubilden, och de sprider sig till andra städer allt eftersom cyklister får upp ögonen. 

Vanligen köps de småbarnsfamiljer, och då kan lastcykeln ersätta andrabilen som ett smidigare fordon i stan. Andra går helt in för lastcykeln, och klarar alla vardagens transporter utan bil.

En och annan företagare har också lastcykel, inte minst i större städer är de oerhört smidiga, eftersom de tar sig fram och parkeras mycket enklare än bilar. Vi har stött på fastighetsföretag, målare, fotografer, rörmokare, städfirmor med lastcyklar. Och så alla rullande kaffecyklar, som dyker upp när vädret lockar till utomhusvistelse.

Många tycks vara nyfikna på detta oftast elassisterade fordon, som ägare får man ofta frågor. Men de nyfikna kan också vara lite avvaktande skeptiska. Hur smidigt är detta fordon egentligen, och är de inte lite svåra att cykla med trots hjälp från elmotor? I synnerhet de tvåhjuliga kan ju misstänkas vara vingliga, men så är sällan fallet, åtminstone inte om man är någorlunda van cyklist och vågar cykla.

Lastcyklarna finns i en mångfald utföranden. En del har en öppen lastplattform som tillåter alla möjliga typer av skrymmande last. Andra har en låda, som är lämplig för att skjutsa barn. Sedan finns specialmodeller, för hundar eller rullstolar. Dessutom finns många tillbehör bland annat för skydda lasten, som kapell och låsbara lådor.

Avgörande för att kunna satsa på lastcykel är ett vettigt cykelvägnät. Som lastcyklist vill man inte trängas med bilarna, utan vill kunna rulla fram på breda cykelbanor. Alla hinder, som gropar, avspärrningar och vägarbete är krångligare med lastcykeln, än för den vanliga cyklisten Tyvärr sätter en del kommuner upp hinder på cykelbanorna, som är så illa utformade att lastcyklisterna tvingas till omvägar.

Prislappen för lastcyklar med el börjar kring 15 000 kr. Sedan fortsätter det uppåt, till välrustade lyxåk för kring 50.000 kr. Och med dessa prisskillnader följer tydliga skillnader i kvalitet, utrustning och cykelkänsla.

De billigaste cyklarna kan fungera, om man behandlar dem väl, och förvarar dem inomhus så mycket som möjligt. Men en elassisterad lastcykel av bästa kvalitet kan göra cyklandet till rena nöjet, vilket sannolikt ökar möjligheterna att helt ersätta bilen.

Cykelkänsla

Det finns en del att fundera över, innan man bestämmer sig. Bland annat finns tydliga skillnader mellan två- eller trehjuliga lastcyklar: Tvåhjulingar har en mer normal cykelkänsla, de kan köras snabbare, de kan lutas i kurvor och är smidigare på trånga cykelbanor.

Trehjulingar är breda och betydligt tyngre. De kan vara svåra att baxa in i genom dörrar in i förråd, och tar mer plats på cykelbanor där det ibland är trångt. De skumpar mer på dåligt underlag. De tre hjulen ger mer stadga, i synnerhet vid stopp. Men de tre hjulen ger också en falsk känsla av stabilitet, för hård kurvtagning kan sluta med att cykeln tippar.

Det är en sak vad som står i en tidning. Verkligheten är något annat. Vi rekommenderar att man försöker provköra några olika lastcyklar. De brukar snabbt undanröja eventuella tveksamheter, eller i värsta fall faktiskt bekräfta att lastcykel inte var din grej. 

Bild: 2018-04/babboe-carve-mountain-2.jpg
En Babboe lastcykel.

Elmotor på alla

Nästan alla lastcyklar idag säljs med elmotor, i synnerhet de trehjuliga som är rejält tunga vid minsta backe. Den maximala motoreffekten för elcyklar 250 watt låter inte så mycket, men det ger ett tydligt krafttillskott på en lastcykel. Den verkliga kraften hänger dock på vridmomentet, som kan skilja en hel del mellan olika motorsystem.

Motorns placering påverkar hur mycket kraft man får ut hjulen. På de billigare lastcyklarna är det i princip alltid bakhjulsmotor - en nackdel med detta är att man inte kan växla ned, för att orka upp i tunga backar.

På lastcyklar är mittmotor att föredra, alltså en motor som är ihopbyggd med vevparti och pedaler. De har ofta ett högt vridmoment och de kan nyttja bakhjulets växelsystem - man kan växla på låg växel och forcera riktigt tunga backar. Mittmotorerna är inget man hittar på billigare lastcyklar, man måste upp mot 30 000 kr. Å andra sidan får man en mer användbar lastcykel, med längre körsträckor då mittmoterna är energisnålare. Med standardbatterier kan man räkna med körsträckor på 5-6 mil med mittmotor, på navmotor kanske 2-3 mil. 

Med lastcykel bör man vara medveten om att batteriet belastas betydligt mer än på en vanlig elcykel. Batteriet, som kostar flera tusen, kanske bara håller ett par år om dagligen töms och laddas. 

Bromsarna slits

Färd med lastcykel handlar också om att få stopp på fordonet. Vår erfarenhet är att det kan skilja en del hur effektiva bromsar är, vilket kan bli riktigt uppenbart med tung last och i utförsbackar. Hydrauliska skivbromsar är att föredra, åtminstone om effektiva bromsar är prio ett. 

Men Måns Andersson, som driver butiken Gamla Enskede Lådcyklar, ser vissa faror med skivbromsar:

-Folk i allmänhet och barnfamiljer i synnerhet kan inte sköta skivbromsar. De som köper cykel med uteslutande skivbromsar kommer skrämmande ofta hit med nästan noll bromsverkan. De har inga belägg kvar, luftbubblor och kladd, vilket är en allmän erfarenhet inom cykelbranschen.

På tunga lastcyklar och med mycket backar kan skivbromsarna slitas ut snabbt. Han understryker vikten av regelbunden skötsel av skivbromsen, åtminstone någon gång per år. 

Måns Andersson rekommenderar att lastcykeln har dels skivbroms, dels även rullbroms en bromstyp som anses kräva lite service och vara väldigt hållbar. Därmed har man en broms som riktigt effektiv, och en broms som väldigt pålitligt. Han förklarar:

-Rullbroms ska man ha dels för att ha en slitbroms som alltid fungerar, dels för att barn och instabil last inte gillar skivbromsande, som måste vara pumpande för att inte blanka beläggen.

Cykling med barn i lådan reser frågor om säkerhet. Hur säkert är det, i händelse av krock eller omkullkörning? Cyklarna har sällan skyddande störtbågar, men då barnen ofta sitter med ryggen mot föraren, så fungerar styret som en störtbåge, som ger ett visst skydd om cykeln välter. Och självklart finns det säkerhetsbälten på de cyklar som ska frakta barn.

Håller ekrarna?

Det finns några känsliga punkter på lastcyklar. Ekrar och hjul är en sådan punkt. Lastcyklarna utsätts ju för ordentlig belastning, ett fullastat ekipage kan väga bortåt 200 kilo. Brott på ekrar, eller ekrar som lossnar, kan vara vanligare åtminstone på billigare cyklar. I synnerhet när cykeln är ny ska man ha extra koll på ekrarna, de kanske inte hade rätt ekerspänning och då släpper. Lämna in på cykelverkstad bums, så inte fälgen förstörs.

En del cyklar gärna lite framåtlutat med lågt styre, men på lastcyklar är körställningen oftast mer upprätt. Därtill finns flera orsaker, som har med säkerheten att göra, enligt Måns Andersson: 

-Lågt styre går givetvis inte med hög last och inte med tung last, då man inte får nog hävstång och greppet högt nog. Man riskerar tappa kontrollen vid parkering och manövrering till fots. 

-Viktigast är dock att med högt styre kan man undvika piskskador på barnen nackar vid kollision. Den kan också hindra att föraren dyker ner på barnen i lådan om det smäller, uppger Måns Andersson.

Det är inte ovanligt att man köper lastcykeln på nätet, eller i en annan stad än hemstaden. Så innan du slår till, kolla med din lokala cykelverkstad om de kan tänka sig att serva lastcykeln och dess motorssystem. Det är inte självklart att de klarar servicen, det finns ju exempelvis en del udda motorsystem, som det kan vara svåra att ordna reservdelar till.

MARKNADSÖVERSIKT LASTCYKLAR

Bild: 2018-04/dsc01579.jpg
Seaside bike

Babboe. Två- och trehjuliga lastcyklar från Holland. Alla har trälådor anpassade för transport av barn. Har modeller med nav- och mittmotor. Importeras och säljs genom VD Sport & Konsult AB i Falun/Borlänge. www.lastcykel.se

Bakfiets. Originallådcyklarna är tillverkade i holländska Hoogeveen. Har ett stor modellutbud med stora och mindre lådor, tre- och två hjuliga. De elassisterade har Shimanos mittmotor. Säljs hos Gamla Enskede Lådcyklar. www.ladcyklar.se

Cykelfabriken i Stockholm har också egen serie lastcyklar med namnet Bakfiets, som kort och gott betyder lådcykel. www.cykelfabriken.se

BBF. Tysktillverkad två- och trehjuliga lastcykar med motorer från Bafang Max. Endast en återförsäljare i Sverige, Cykelstaden i Stockholm. Prisnivån ganska hög vilket tyder på kvalitetsambitioner. 

Benno Bikes. Svenskar väljer helst lastcyklar med lasten framtill. Men med Benno Bikes longtailcyklar tar man mycket last bak och även fram. I Sverige säljs de endast hos Elovelo.

Bullitt. Tvåhjuligt lätt lastcykel med lastplattform. Dansk konstruktion som är populär bland cykelbud. Elassisterad med Shimano Steps mittmotor. www.larryvsharry.com

Butcher&Bicycles MK1-E. Lyxig välrustad lastcykel med lutningsfunktion byggd i Danmark. Har mittmotor från Bosch. Säljs hos ett mindre antal svenska cykelhandlare. www.butchersandbicycles.com

Cargobike. Har ett stort utbud av lådcyklar, några tvåhjuliga, de flesta trehjuliga. Har modeller för rullstolar, hundar och förskola (med extra stor låda). Huvudkontor i Malmö och butik Sundbyberg. www.cargobike.se

Christianiabike. Klassisk dansk lådcykel som numera finns med elassist. Säljs hos ett mindre antal svenska cykelhandlare. www.christianiabikes.com

EvoBike har i sitt utbud av elcyklar flera modeller elassisterade trehjuliga lådcyklar, samtliga med navmotor. www.evobike.se

Hercules. Tvåhjuliga kraftigt byggda lastcyklar med mittmotorer från Bosch. En modell finns med dubbla batterier. Stor packlådor som tillbehör. Säljes hos Pro E-bike i Jönköping.

Livelo. Trehjulig lättare lastcykel med bakhjulsmotor. Har korg med skyddsbåge, lämplig för att frakta barn. Butiker i Stockholm och Oslo. www.livelo.se

Nihola. I Danmark en vanlig trehjulig lastcykel, med Promovecs bakhjulsmotor. Säljs i ett antal svenska butiker. www.nihola.com

Johnny Loco. Trehjulig rätt påkostad lastcykel från Holland. Johnny Loco Cargo Cruiser Electric som är utrustad med mittmotor från Shimano. Säljs i ett mindre antal butiker i Sverige. www.johnnyloco.com

Orion. Trehjulig lådcykel i olika varianter, till låga priser. Säljs på endast nätet hos Motorhandel, och man får montera cykeln själv. www.motorhandel.se

Riese & Müller är ett mer exklusivt tyskt märke, som har några olika modeller lastcyklar, tvåhjuliga med Bosch mittmotorsystem. Säljs hos ett mindre antal butiker i Sverige. www.r-m.de

Seaside Bike. Svenskutvecklad trehjulig lådcykel med Bafang mittmotor och steglös växel från Nuvinci. Företaget finns i Falsterbo. 

www.seasidebike.se

Triobike. Två- och trehjuliga lastcyklar från Danmark. Tvåhjulingen finns med elsystemet BionX D250 DV. Har lanserat en extra lång tvåhjuling med 107 cm lång lastyta.

Urban Arrow. Tvåhjuling från Holland med stor låda för bland annat barn. Utrustad med mittmotor från Bosch. Säljs i ett 20-tal svenska butiker. Generalagenten är Evo Konsept i Norge. www.urbanarrow.com

Winther. Trehjuliga lastcyklar från dansk tillverkare. Finns i flera olika varianter. Importeras till Sverige via www.cargobike.se 

Velove Armadillo. En fyrhjulig stor lastcykel för godstransporter på upp till 300 kilo. Utvecklad av Johan Erlandsson som är vd för företaget Velove Bikes AB som finns i Västra Frölunda. http://velove.se/

Fakta

Allt om Elcyklar har testat en del lastcyklar i tidigare nummer. 

(de flesta av dessa tester publicerade på vår webb, ni hittar dem via sökfunktionen)

Babboe City-E, nr 1/2016

Babboe Curve Mountain, nr 4/2017

Babboe Curve-E, nr 2/2017

Bakfiets Cargobike Cruiser Long Steps, nr 2/2017

Bellabike, nr 1/2016

Bullit Shimano Steps, nr 1/2016

Butcher&Bicycles MK1-E, nr 3/2016

Cargobike Classic Electric, nr 2/2016

Christiania light 3121, nr 2/2016

Cykelfabriken Bakfiets Lång Bosch, nr 2/2017

Dolly, nr 2/2016

Hase Steps Pino, nr 3/2017

Livelo, nr 2/2016

Nihola Family Medium, nr 1/2016

Riese&Müller Packster Nuvinci 60, nr 2/2017

Seaside Bike Familjecykel, nr 3/2017 

Seaside Bike (Bafang/Nuvinci), nr 1/2018

Urban Arrow, nr 2/2017

Dessa äldre utgåvor av Allt om Elcyklar finns även digitalt på www.readly.com och på www.ztory.com

FAKTA

INNAN DU KÖPER

Provkör både tvåhjulig och trehjulig lastcykel, det är tydlig skillnad i köregenskaper. 

Provkör elmotorn i backar, så du vet om elmotorn orkar de backar du har hemma. Välj mittmotorsystem om du har backig miljö.

Prova bromsarna i hög fart och med tung last.

Kolla vad det finns för tillbehör till modellen.

TIPS

Håll koll på däcken, så att lufttrycket är högt. Sladdriga däck är riktigt läskiga i hög fart, och dessutom tungtrampade.

Ha med reservslang, cykelpump och verktyg. Punka på en lastcykel är inte roligt.

Läs även på 

Facebook-gruppen ”Cykla med lastcykel” är ett väldigt bra forum, där man kan få tips och erfarenheter av andra ägare av lastcyklar.

Annons
Annons
Annons