Annons
Annons

E-mtb jättestort på kontinenten

Elassisterade mountainbikes har hittills fört en undanskymd tillvaro i Sverige. Men utbudet av E-mtb växer lavinartat på
den europeiska marknaden, så det är sannolikt bara en tidsfråga innan de hittar ut på allvar i våra svenska skogar. 

Text och foto: Björn Åslund Ur Allt om Elcyklar nr2 2018

Att cykla i skogen är en mix av nöje och utmaning. På skumpiga smala skogsstigar går det inte att slappna av bråkdelen av sekund. Meter efter meter med utmaningar, som stenar, potthåll, rötter, taggiga buskar, brännässlor eller slippriga berghällar. Hela kroppen måste vara med, inte minst balansen. Du måste trampa, sladda, slingra och bromsa.

På mer öppna stigar eller skogsvägar blir det mer tempo. Man trampar fort, trampar hårt, medan pulsen och andningen ökar med hastigheten.

Mountainbike alltså. Kan det blir roligare än så? Troligen om man lägger till elassist. Betydligt mindre svettdrivande men fortfarande väldigt utmanande.

Men i Sverige står de elassisterade mtb-hojarna för en liten nisch av marknaden. En orsak till detta är Naturvårdsverkets minst sagt restriktiva inställning till elassisterade cyklar i terrängen. Man har funnit att eldriften inte är förenlig med allemansrätten. Alltså inte alls den frihet för naturfärder som tillåts om cykeln drivs av muskler.

Fråga markägaren

Men det finns öppningar ut i skogen. Har man kollat markägaren och fått tillåtelse, så ska elassisterad färd i skog och berg vara tillåten. 

Vänder man sig mot mellersta Europa ser det annorlunda ut, särskilt i ett bergigt land som Schweiz. Vi kan blicka mot branschstatistik, som redovisas av sajten Bike Europe. 

Siffrorna visar att E-mtb-försäljningen ökade med 36 procent under 2016, och det såldes 20 761 E-mtb, vilket kan jämföras med sålda vanliga elcyklar som var 54 909.

Bild: 2018-09/dsc02090.jpg

Det kan vara vanskligt att göra prognoser för Sverige, med jämförelser mot ett bergigt alpland. Men man kan också få indikationer, genom att se vad cykelbranschen tror om framtiden. Det gör man lämpligen på den stora branschmässan Eurobike som hölls i augusti.

De som besökte Eurobike slogs av den enorma satsningen på elassisterade mountainbikes. Alla tillverkare vill vara med, stora som små, nya företag och de med lång tradition.

Nicklas Hansson vid Merida Sverige AB konstaterar E-mtb blivit riktigt stort i Mellaneuropa:

– Det är den största kategorin elcyklar i Tyskland och Österrike. Det är ganska vanligt med heldämpade E-mtb utrustade som vanliga elcyklar, som kan användas för bekväm pendling. Med elassist gör det inget att ekipaget blivit lite tyngre, menar Nicklas Hansson.

De stora tillverkarnas hemsidor och kataloger visar sålunda ett enormt modellutbud, för olika nischer av skogs- och bergcyklister, och med olika krav på cykelkomponenter. Värst är nog Haibike med över 80 modeller, vilket nog leder till viss beslutsångest. Så hur hittar man rätt modell?

Michael Andersson, som säljer Haibike genom butikerna Rideway, menar att köp via nätet är en chansning om man inte är erfaren. I en cykelbutik möter man personal som ger råd.

– Kommer köparen till en butik, så brukar vi kunna lotsa dem till rätt modeller, 

 För 2018 tror Nicklas Hansson att den kommande storsäljaren i Sverige blir eOne-Twenty Steps 500. Det är en XC/crosscountry, som är heldämpad med 120 mm slaglängd.

– Den passar målgruppen som köper E-mtb. Det är personer som kanske redan har en mtb, och är oftast från 35 år och uppåt.

Bild: 2018-09/dsc03298.jpg

Det är en väldig spännvidd på mtb-köparna, från 15 upp till 75 års ålder, berättar Michael Andersson, som dock ser några grupper:

– Det kan vara mtb-cyklister som varit aktiva tidigare, som nu vill komma igång men inte har kondis för att hänga med träningskamraterna.

– Sen har vi de som hyrt en e-mtb i fjällen och tycker det är fantastisk, och vill ha en egen, berättar han. 

Prislappen på seriösa e-mtb är betydligt högre än vanliga elcyklar. Många köpare verkar beredda att lägga 35-40.000 kr eller mer. Enligt Michael Andersson är det vanligt att erfarna mtb-cyklister väljer bättre dämpning.

– Man kanske lyxar till det med 150 mm dämpare, vilket är tungt på en vanlig cykel. Men några kilo extra gör inget med elassist.

Det går att hitta cyklar som kallas e-mtb, till betydligt lägre prisklasser. Men då är komponenter och motorer betydligt enklare. En mtb tar mycket stryk, så att köpa lågpris kan var riktigt dumsnålt. Hos de stora märkestillverkarna kostar instegsmodellerna, kring 25.000 kr, och överst i prisskalan finns hojar för över 60.000 kr.

Med högre pris så är det förstås genomgående bättre komponenter. Inte minst får man bättre dämpning som är mer ställbar, och skivbromsar med stora skivor, som tål långa utförslöpor utan att överhettas. Och annan motor med mer vridmoment, och större batteri.

Så många mtb-varianter

Det finns en rad varianter av mtb, för olika typer av terräng och cyklister. Dessutom olika varianter och dimensioner av cykelns viktigaste komponenter, som bromsar, fjädring och däck. 

Inte undra på att mtb-tillverkarnas utbud med massor av modeller, kan blir minst sagt vildvuxet. Nästan värre än utbudet i stormarknadernas mjölkavdelningar.

Här går reder vi ut olika cykeltyper och deras egenskaper. Samt vad som skiljer olika komponenter.

MTB huvudtyperna

En XC/crosscountry kan beskrivas som en allround terrängcykel vars fjädring har en måttlig slaglängd (runt 80-100 mm) fram och/eller bak. 

Man kör i skogen på stigar som naturligtvis går upp och ner, och det kan vara på allt från breda släta grusvägar till smala stigar med rötter och stenar. 

XC är den absolut största kategorin inom vanlig mountainbike, eftersom den passar vanliga motionärer.

Inom e-mtb väljer dock köparna ofta dämpning med större slagländ, cirka 120-150 mm, eftersom det ger högre komfort. Att längre dämpare väger mer gör inget med elmotor.

All-mountain eller enduro är oftast tyngre än XC. Dessa cyklar har större fjädringsomfång, ofta kring 150-170 mm både fram och bak. Sådan cyklar tittar du på om du vågar och gillar att braka på ordentligt utför, och ibland låter hjulen lätt från marken.

Bild: 2018-09/2017-01-16-11.19.38.jpg

Downhillcyklar tyngre och kraftigare, då de utsätts för mer stryk i backar. Du vågar slänga dig ut i riktigt krävande långa utförslöpor, och hoppa långt och hårt. Inget för nybörjare precis...

En downhillcykel har i regel 200 mm dämpning både fram och bak. Dämpningen på downhillcyklar blir hela tiden mer och mer avancerad och kan jämföras med dämpningen på motocrosscyklar.

Downhilldäck har till skillnad från vanliga mountainbikedäck tjockare sidoväggar med dubbla lager cord.

Cyklarna är utrustade med hydrauliska skivbromsar. En stor skillnad på en DH-cykel och en "vanlig" är geometrin på cykeln, det betyder i praktiken att en DH-cykel är mer bakåtlutad och har en flackare gaffelvinkel. Detta för att motverka att cyklisten hamnar för långt fram på cykeln när det är brant lutning. Den flackare gaffelvinkeln gör även att cykeln blir stabilare i höga farter.

Få svenska uthyrare av e-mtb

Bild: 2018-09/haibike-2018-croatia-psp-1-of-1-.jpg

Sommaren är här. Du gillar skogen och berget. Och är sugen på en elassisterad mtb. Kanske hyra för att testa? Men möjligheterna att hyra e-mtb i Sverige är ännu ganska begränsade. Vi har dock kunnat nosa upp ett antal hyr­ställen innanför Sveriges gränser.

Bild: 2018-09/haibike-croatia-day1-103-rob-sharp-1-.jpg

P

lanen var ett reportage inför sommaren. Det skulle handla om möjligheterna att hyra elassisterad mountainbike. Det måste ju vara perfekt, att få lite elhjälp när man ska dra runt i skogen och uppför branta berg. Vi har ju gott om mtb-områden i Sverige, där det ofta dessutom finns uthyrning av berg- och skogscyklar. 

Börjar med att googla. Att hitta svenska uthyrare av mountainbike är inga problem. Det finns mängder. Men elassist då? Googlingen ger nästan ingenting. Vi hittar en uthyrare i Åre. Och en i Idre. 

Märkligt, uthyrning e-mtb borde väl vara stort när elcyklar börjar blir riktigt etablerat.

Vi ringer till Mikael Andersson som säljer e-mtb i Rideaway-butikerna. Han är stor mtb-entusiast och borde ha koll på svenska hyrställen med e-mtb.

– Det är verkligen jättedåligt med uthyrning, många av mina kunder frågar efter möjligheterna att hyra, de vill kunna testa innan de köper en e-mtb.

Mikael Anderssons rekommendation är att ge sig ut i mellaneuropa, där det inte minst i bergiga alptrakter finns mängder med hyrställen.

Men vi ger oss inte. Lite mer ska det väl finnas i Sverige. Vi börjar kolla på ett antal kända turistorter, tittar runt på sajter, gräver ner oss i de som har cykeluthyrning – och använder telefonen. Och då blir resultatet lite mer, även om inte utbudet är så överväldigande.

Räkna med en hyrkostnad på minst 500 kr per dygn. 

ÅRE   I Åre finns vad som beskrivs som Skandina­viens största bike-park. Här kan man braka utför Åreskutan i en mängd olika mtb-leder av olika svårighetsgrad. Men vi hittar endast en butik som hyr ut elassisterade MTB-cyklar, nämligen Åreguiderna.

SÄLEN   I och runt om Sälenfjällen finns det massor av goda mountainbikeleder.
I Sälen har Skistar uthyrning av cyklar, och har crosscountry mtb med elassist på menyn. Även Kaisers skidbod, Sälentorget, har heldämpade crosscountry med
elassist för uthyrning.

VEMDALEN   Här hittar vid e-mtb för uthyrning hos Skistar.

IDRE   Anläggningen Idre Fjäll hyr ut
e-mtb, heldämpade sådana.

ORSA GRÖNKLITT   Butiken Längdcent­rum har ett har par e-mtb för uthyrning.

JÄRVSÖ   Järvsö Äventyr erbjuder numera hyra av crosscountry med elassist. 

SMÅLAND KVILLSFORS   På det smålänska höglandet i orten Kvillsfors öster om Vetlanda finns det gott om skog. Och EM Venture EMventure AB hyr ut alla möjliga cyklar, inklusive e-mtb.

Det var allt vi hittade. Men det finns säkert fler, om man letar ännu flitigare...

FAKTA

Motortyp

En seriös E-mtb idag har mitt­motor, oftast i en skogsversion med mer råstyrka i form av extra
vridmoment. De stora motortillverkarna, främst Bosch, Shimano och Yamaha, har alla speciella mtb-versioner av sina motorsystem, med extra vridmoment och lite annan utformning för att passa
för terrängkörning.

De olika motorsystemen har lite olika egenskaper, det handlar inte bara om rå­styrka i form av högt vridmoment. Varje motorsystem har sin unika effektkurva, vilket bland annat handlar om vid vilken kadens (trampfrekvens) som motorn ger max vrid. Och hur snabbt den reagerar när man trycker på, och även hur motorn släpper när man passerat över 25 km/h.

Däck

Däckstorlek 27,5 eller 29 tum, standard- eller plus-storlekar. Numera säljs allt fler med 29 tum,
som ge bättre flyt  på
knaggligt underlag, 29 tum ger en något högre cykel och
annan ramgeometri.

Förutom diameter så finns det varianter på däckens grovlek, gummikvalitet och mönstring. 

 Tanken med tjocka däck är att få bättre grepp men ger mer komfort, genom lägre lufttryck. Självklart finns det speciella däck för E-mtb, som tål högre belastning och hjälper cyklisten att tygla krafterna.

Ramen

Ramen är av lite annat snitt än vanlig mtb för att även rymma batteri. Då E-mtb utsätts för större påfrestningar är dimensionerna grövre. Aluminiumramar är
vanligast, men det finns även
lättare kolfiberramar som
är betydligt dyrare.

Tydligen är de flesta mountainbikes avsedda för män, för en del tillverkare har modeller specifikt för kvinnor. Dessa har en annan ramgeometri som ska passa bättre för kvinnans kropp.

Bromsar

Vanliga hydrauliska skivbromsar räcker långt, åtminstone så länge det inte är alltför mycket höjdskillnader. Men ska du rulla mycket utför i långa backar används bromsarna mycket, vilket alstrar mycket värme, i extrema fall så mycket att skivorna kan slå sig. Ju större skivor desto mer kylande yta, men det finns också skivbromsar med speciella kylsystem, för den som älskar utförsåkningen.

Dämpning

Ska du ha heldämpad eller bara dämpning i framhjulet? Hel­dämpning ger klart mer komfort än en stel bakdel på cykeln, men den stjäl kraft från trampandet. Dock ett mindre problem
med el-assist.

Hur mycket man ska kosta på dämpning beror på vilken cykeltyp man är. Kör man mest grusväg räcker enklare dämpare, men den som vill mycket och hårt i terräng behöver helt andra dämpare, för att kunna köra
effektivt och komfortabelt.

Vi kan konstatera att e-mtb har ställbara luftdämpare, inte
dämpare med stålfjädrar som vanliga cyklar ofta har. Luftdämpare ger helt andra möjligheter att ställa in dämpningen, främst slaglängden i dämpning, och
hur snabbt den går i retur.

Dämpningen ska också ha så kallad lockout, så den kan låsas, exempelvis när man cyklar på asfalt, eller inte vill att cykeln ska gunga när man tar i.

Har cykeln endast dämpning
i framhjulet kan man komplettera med en dämpad sadelstolpe
för att sudda ut en del
av skakningarna. 

Sadeln

På lite bättre mtb-cyklar
sitter justerbara sadelstolpar, så kallad dropper posts, gör att sadelns höjd kan sättas på olika nivåer. Nivåinställning sköts oftast från en spak på styret.
Då kan man snabbt justera
sadelhöjden allt efter terrängen, för att få mer stabilitet och styrka, eller för att förbättra manöverförmågan.

Inte minst för de som kör
downhill, mycket utför, är
det bra att kunna sänka sadeln för att kunna förflytta kroppens tyngdpunkt bakåt.

Annons
Annons
Annons