Annons
Annons

Köpguiden 2020 (del 1): Hitta rätt cykeltyp

Stunden är inne att bli elcyklist, men du är osäker på vilken cykeltyp som passar dig bäst. Marknaden är ju smått förvirrande med många modeller och typer av elcyklar, för att inte tala om alla tillverkare.

I vår stora köpguide får du vägledning. Är du någorlunda klar över dina behov, så går det att peka på vilken typ av elcykel som passar dig. 

En sak till. Med elcykeln kommer du cykla betydligt oftare och längre än du gjort tidigare. Så snåla inte. 

Bild: 2019-10/monark-nytan-bild-1.jpg
Skippar du vintern och cyklar mest i stan, så räcker det oftast med en elcykel med navmotor, som på denna Monark Nytan.

Du vill vardagscykla mest under sommarhalvåret

Du vill kunna cykla i stan och inte komma fram genomsvettig. Troligen har du hittills mest cyklat under de varma årstiderna. Vi  kan anta att du knappast trampar mer än ett par mil om dagen, därför behöver du knappast fundera över batteristorlek. Dagens batterier räcker för minst 4-5 mil. 

Ett viktigt val är typ av motorsystem, mittmotor eller navmotor i bak- eller framhjul. Navmotorn räcker gott om du inte ska dra tungt, men vill du har mer cykelkänsla, längre körsträckor och ork i backar, satsar du på mittmotor.

Ska du cykla mest i stan måttliga sträckor talar det mesta för klassiskt dam- eller herrtyp, med ganska upprätt körställning. 

Dessa cyklar har handbroms för framhjulet och oftast fotbroms för bakhjulet. Numera har de flesta elcyklar skivbroms på framhjulet, vilket ger bättre kontroll är bromsandet.  

Denna cykeltyp har nästan alltid växlar i baknavet. De billigaste har oftast bara tre växlar vilket är lite snålt i synnerhet om du måste trampa med tomt batteri.

De flesta köpare väljer en modell med navmotor i framhjulet. Storsäljare i denna kategori är Crescent Elina och Ecoride Ambassador. Men liknande cyklar finns från en rad cykeltillverkare, så kolla runt lite. Räkna med en prislapp från 15 000 kr och uppåt för bättre modellerna.

Elcyklar som säljs i fackhandeln är dyrare än hos lågprisbutikerna, men med detta följer tillgång till proffsig verkstad och reservdelar. 

Du tänkte dig en elcykel mest för sommarhalvåret. Men var beredd på insikten att cyklingen nu går mycket lättare och roligare, vilket gör dig sugen på att försöka cykla året runt.

SAMMANFATTNING

En klassisk dam- eller herrcykel med navmotor duger gott, såvida du inte har tunga backar och ska dra tungt, då kan mittmotor vara bättre. 

Bild: 2019-10/kalkhoff-image-5b-bild-2.jpg
Remdrift för vintercyklisten, som tål grus och salt bättre än kedja.

Du vill kunna elcykla vintertid 

Något som sliter ordentligt på cykeln är salt och sand på cykelbanorna. Många kommuner sopsaltar numera cykelbanorna, vilket ger i princip sommarväglag, men det stänker salt som ofelbart ger korrosion.

Mest utsatta är växlar och kedja. Utanpåliggande växlar kan kärva ihop av snö och is, och plötsligen fungerar inte alla växlar. När kedjan är insmetad med sand sliter den hårt på framdrevet och bakhjulets kasett och växelföraren. Stora delar av drivlinan kan behöva bytas med några års mellanrum. 

 Då är det bättre med inbyggda navväxlar som är mer skyddade, vilket vissa tillverkare kombinerar med ett kedjeskydd som helt kapslar in kedja och drev. Dock är det rätt knepigt att demontera sådana kedjeskydd vid däcksbyte.

Än så länge är kedja det normala, men många cykeltillverkare erbjuder alternativet remdrift, vilket vi bedömer är betydligt mer hållbart i vinterklimat.

LÄNK: Här kan du läsa mer om remdrift.

Färdas du på sopsaltade cykelbanor rekommenderar vi att du sköljer av drivlinan då och då. SE också till att kedjan är ordentligt oljad.

Dubbdäck är en vettig investering för den flitige vintercyklisten, och med elassist märker man inte det extra rullmotstånd som följer av dubb.

Ett alternativ till vanliga cyklar är elassisterad mountainbike, som har klara fördelar på vintern. De breda grova däcken ger fint fäste i snö och på knaggligt underlag. Dessutom har de dämpning som fångar upp mycket av ojämnheter som kommer med snö och is.

Batteriet tar stryk

Ska man elcykla vinter måste man vara medveten om cykelbatteriernas begränsningar. Kapaciteten och körsträckorna minskar med lägre temperatur, redan vid nollstrecket har den möjliga körsträckan minskat med 25 procent. Dessutom går det tyngre med dubbdäck. Räkna med betydligt kortare körsträckor per laddning vintertid. Eller köp ett lite större batteri än du tänkt.

Och batterierna mår inte heller bra av förvaring i alltför låga temperaturer. Shimano exempelvis, anger minus 10 grader som lägsta temperatur där batteriet fungerar normalt.

En enkel metod att skydda batteriet mot kyla är att bära med sig det inomhus. Kolla därför om batteriet är enkelt att lossa från cykeln och bära.

Kolla motorsystemets manöverknappar, om de fungerar med grova handskar. En del system har pilliga små knappar.

SAMMANFATTNING: Kedja och växlar tar stryk på vintern. Numera finns remdrift som ett alternativ om man ska vintercykla mycket. Räkna med att batterierna ger kortare körsträckor under vintern.

Bild: 2019-07/ghost-hyb-square-trekking-bild-1.jpg
Med mittmotor och stort batteri kan det bli körsträckor uppemot 15 mil.

Du vill kunna elcykla riktigt långt

Ska du cykla långa sträckor, så är det mittmotor som gäller. Vår erfarenhet är att de ger ungefär dubbla körsträckan på fullt batteri, i jämförelse med navmotor.

Den längre räckvidd beror dels på ett mer energieffektivt system, dels på att cyklisten bidrar med mer kraft på denna motortyp. Trampar du inte ordentligt så drar inte heller motorn ordentligt.

15 mil i ett svep är nog det längsta du kan räkna med fullt batteri på dagens mittmotorsystem, om du trampar på lägsta assistansnivå. 

I medvind kan räkna med ytterligare några mil. Vice versa i motvind reducerar körsträckan. Men skulle strömmen sina, så är det bara att trampa på med muskelkraft. Visserligen går det tyngre, men det går framåt.

Numera har också många elcyklar med mittmotor fästen för ett extra batteri. Så det går att komma riktigt många mil, om kroppen också orkar.

Ska du cykla långt, och det ska gå lätt, så satsar du på utanpåliggande växelsystem. Navväxlar är något tyngre att trampa.

Cykelns ram bör vara av hybridtyp, med lite lätt framåtlutad körställning. Riktigt breda sadlar är inget för långturer, de kan ge skavsår i rumpan.

Räkna med att den kostar 25-30 000 kr eller mer. Då får du en kompetent elcykel som fungerar fint som både vardagscykel och fordon för långturer.

Lägg några kronor på en backspegel. Du kommer säkert färdas en del på bilvägar, och i motvind blir det ordentligt vindbrus som dämpar bullret från bilarna bakom dig.

Cykla vill du förstås, men vill du komma fram långt och fort, så kan ju cykel på tåg vara tänkbart. Cyklar är numera välkomna hos väldigt många lokal- och pendeltåg, i princip är det bara statliga SJ som vägrar frakta cyklar.

SAMMANFATTNING. Med ett modernt mittmotorsystem kommer man långt, räkna med 10-15 mil per laddning ute på landsväg i jämn fart. Vill man trampa ännu längre, finns elcyklar som kan ta dubbla batterier. 

Bild: 2020-01/trek-domane-lt-bild-1.jpg
Numera finns racerhojar med elassist, som denna Trek Domane.

Du vill elcykla och få motion  

Lita på att du kommer få höra att elcykel är fusk och ingen träning alls. Lite oklart vad fuskanklagelserna består i eftersom elcykling inte är någon tävlingsgren. 

Visst kan man känna sig fånig i träningskläder på en elcykel, men den är absolut ett alternativ om du vill ha motion. För elcykeln måste trampas för att elassisten ska ge kraft. Det fiffiga är att du kan välja om du vill ha lätt motion eller mer motion, eller rejält mycket. I det senare fallet stänger du av elassisten helt och hållet och elcykeln fungerar som en vanlig cykel. Men elcykeln är lite tyngre, vilket känns åtminstone i backar. 

Elassisten gör att dina motionsturer kan bli mycket längre än på vanlig cykel. Du kan ge dig ut på rundor som är otänkbara för en vanlig motionär, och du kan alltid ta till elstödet om krafterna sina.

Något som vi redaktörer ofta stött på är personer med krämpor, skador eller handikapp som skaffat elcykel. De vittnar att de tack vare elcykeln kommit igång med lättare motion, med följd att de blivit piggare och mår bättre.

Något som kan skilja mellan olika elcyklar är hur lättrampad den är med motorn i vila, de flesta rullar riktigt bra med motorn i viloläget, men inte alla. Så inför köp, prova med motorn avstängd.

Numera finns också racercyklar med eldrift, vilket kanske är lite förvånande, med tanke på att en racer lätt kommer upp i 25 km/tim och mer utan el. Men cykeltillverkarna tror det finns en efterfrågan. Och vi kan absolut tänkt oss att trampa racern till jobbet med elaassisten aktiverad. Man kommer fram utan att bada i svett. På hemvägen får elsystemet vila och det är 100 procent muskeldrift. För att inte tala om cykling i väldigt backig och blåsiga landskap om man inte är supertränad, då kan lite el vara toppen ibland även om cykeln har bockstyre.

SAMMANFATTNING: Elcyklar är inte elmopeder, du måste trampa och därmed får du motion. Ska elcykeln ibland vara ett motionsredskap, testa den tänkta cykeln med motorn i viloläge. Numera finns också riktiga racercyklar, där tillverkarna lyckats klämma in elmotor i ramen.

Bild: 2018-08/dsc06133.jpg
Batterier kan vara en svag punkt på billiga elcyklar.

Du tycker elcyklar är för dyra 

Visst kan 18 000 kr för en elcykel verkar vara väl tilltaget, när man kan få en ny cykel för halva summan på lågprisvaruhuset. En liten elmotor på 250 watt och ett batteri ska väl inte behöva kosta så vansinnigt mycket. Men det är stor skillnad i kvalitet på lågpriscykeln och en välbyggd elcykel från en stabil och seriös leverantör.

De riktigt billiga elcyklarna kanske inte är lika roliga och snygga, och cykelkänslan är knappast i klass med dyrare elcyklar från högprofilerade leverantörer. Men det är elcyklar som tar dig runt i stan, och som håller hyfsat om du behandlar cykeln väl.

Du kanske har googlat runt och hittat snorbilliga elcyklar på nätet. Visserligen är det från sajter du aldrig hört talas om, men billigt är det. Vi vill dock bestämt avråda dig från att fyndshoppa hos okända leverantörer på nätet, här säljs definitivt en del cyklar av högst tveksam kvalitet. Ska du köpa prispressad elcykel så välj åtminstone en etablerad och stabil butikskedja - då är du inte helt utelämnad.

Det som framför allt kan bli problem på billiga udda elcyklar är elsystemet. Vanliga cykeldelar som kedjor, däck och krånglande växlar brukar cykelreparatörerna kunna fixa, men att hitta reservdelar till okända elsystem kan vara riktigt krångligt. I de flesta fall tackar då reparatören nej till att försöka få igång elsystemet.

Batteriet är det som främst kan krångla på billiga elcyklar från varuhus och lågprisbutiker. En stor butikskedja har sålt elcyklar med batterier som helt oväntat bara stängs av efter några års användning, dessa batterier har dock kunnat väckas till liv av batteriexperter. En annan stor butikskedja inom sporthandel, som inte är specialiserad på elcyklar, har haft svårt med reservdelar. 

En del lågsprisbutiker har egna verkstäder, dock är det enklare verkstad än hos den specialiserade cykelbutiken där det jobbar verkliga cykelentusiaster. Har butiken ingen egen verkstad, gå till annan butik.

SAMMANFATTNING: Ska du köpa billig elcykel, så passa dig för okända leverantörer på nätet. Även större etablerade butikskedjor har haft en del problem runt sålda elcyklar, som dåliga batterier och brist på reservdelar.

Bild: 2020-03/cargobike22.jpg
Lastcykel med elassist är ett bekvämt alternativ för barnskjuts. Cargobike är en svensk leverantör. Foto: Cargobike

Du vill kunna elcykla med barn

Väldigt många föräldrar skjutsar runt sina små i bilen. Men du vill inte sjunka ner i ständigt bilberoende. Det får räcka med en bil i familjen, och istället ska ni föräldrar elcykla. 

De första småbarnsåren fungerar det med en särskild barnsits bakpå cykeln. Åtminstone så länge ni har ett barn. Men med flera barn, så är nog cykelkärra en bättre lösning. Eller varför inte en lastcykel, som börjar bli populära?

Att skjutsa barn, och dessutom annan last, ställer lite högre krav på cykeln. Vi rekommenderar att du hoppar över elcyklar med navmotor och lågpriscyklar. Eftersom denna elcykel kan betraktas som ett alternativ till en andrabil, så borde det finns en hyfsad budget till en riktigt bra och säker elcykel. För det är väl barnen värda?

Vi tror cykeln ska ha mittmotor som ger bra ork, och då får man räkna med en prislapp på 20 000 kr och uppåt. Att dra en cykelkärra blir knappast någon utmaning.

Om cykeln ska ha barnsits, bör man undvika batteri i pakethållaren, då det bidrar till hög tyngdpunkt och till att barnstolen kommer rätt högt. Hellre då batteri på eller i ramen. 

En svag punkt med barn på cykeln kan vara det sidomonterade parkeringsstöd som ofta är standard. Klar vältrisk när man ställer ifrån sig cykeln med barn i barnsitsen. Försök ersätta det med mittmonterat cykelstöd, som gör att cykel parkeras upprätt. 

SAMMANFATTNING: Satsa på en välbyggd premiumcykel med mittmotor och skivbromsar, för att skjutsa barnen säkert. Eller en lastcykel.

Bild: 2020-03/turbo-vado.jpeg
Specialized Turbo Vado 6.0 är byggd för 45 km/tim.

Du tycker elcyklar är långsamma

Bor du några mil utanför stan är kanske elcykelns 25 km/tim en aningen låg hastighet. Du vill ha en elcykel som går fortare.  Eller du är tonåring, eller tonårsförälder, och vill ha ett fordon med moppefart men utan bensinmoppens vidriga avgaser. Då kan speedbiken vara ett alterntiv.

Till att börja med kanske du nosat vid tanken att trimma en vanlig elcykel. Det finns teknik och tricks för att modifiera elsystemen. Inget som vi rekommenderar, då ökad fart ökar riskerna på cykelbanor, och då trimning sliter hårt på batterier genom att effektuttaget ökar. 

Den som vill cykla fort, och vill vara på rätt sida om lagens råmärken, ska titta på en speedbike. En sådan elcykel kan göra upp till 45 km/tim. Detta är ganska långt ifrån en vanlig elcykel, och därför går den som moped klass 1, vilket innebär helt andra regler. Speedbiken måste ha trafikförsäkring, du måste bära hjälm och cykeln ska ha reg-nummer och föraren ska ha körkort minst klass AM. 

Men det finns ett stort men. Då speedbiken är klassad som moped har den inget att göra på vanliga cykelbanor. Den ska rulla på bilvägen. Detta kan fungera på mindre trafikerade landsortsvägar, men är knappast ett alternativ i stans trängsel med många bilar.

Utbudet av speedbikes i Sverige är ganska begränsat, eftersom efterfrågan är liten. 

SAMMANFATTNING. Speedbiken är en elcykel som klassas som en klass 1 moped, och kräver försäkring, körkort, och får inte färdas på cykelbanan.

Bild: 2020-03/17-elcykel-evobike-trehjulig-2019-16.jpg
Evobike har en trehjuling med elassist.

Du har en del krämpor, och vill elcykla

Med åren blir vi stelare, orkar inte lika mycket, får sämre balans och en del andra kroppsliga begränsningar, kanske ont i ett knä. Just då är elcykeln ett perfekt alternativ, som gör att du kan cykla på nästan som vanligt. 

I början sågs elcyklarna som ett pensionärsfordon, just då de gav möjligheter för personer med fysiska krämpor och handikapp. Detta är fortfarande relevant. 

Är flåset uselt, och du vill börja med lätt motion, så underlättar elcykeln.

Har du ont i ett knä så minskar elmotorn belastningen. 

Är du stel i benen, har svårt att komma upp på en vanlig cykel, så finns det elcyklar med lågt insteg.

Balansproblem? Ja, då finns trehjuliga elcyklar. 

Numera finns även speciella elcyklar för rullstolsbundna, som drivs genom att veva med armar och händer. En s k handcykel är då en enhet som kopplas ihop med rullstolen.

SAMMANFATTNING: Det finns en del varianter av elcyklar anpassade för olika handikapp. Även en vanlig elcykel kan underlätta vid diverse krämpor och skador.

Annons
Annons
Annons
Annons