Annons
Annons

Så räcker batteriet ännu läääängre...

Hur långt kommer du på din elcykel innan batteriet är tomt? Rätt så långt, kanske 8–9 mil med en bra mittmotor. Men säkert vill du komma ännu längre. Och visst vill du att batteriet ska få ett långt liv. 

Här följer därför några knep för att förlänga dina körsträckor, och behålla batteriets prestanda. 

Text: Björn Åslund. Illustration: Jarl Åslund. Ur Allt om Elcyklar nr 1 2019

Få fler mil per laddning
Hur många mil ger batteriet? En vanlig fråga bland
elcykelköpare. I praktiken inte något större bekymmer, då
de flesta cyklar högst ett par mil om dagen, vilket alla elcyklar klarar. Men ska du köra långt är saken en annan. Det finns många trix som kan förlänga körsträckorna rätt ordentligt.

Det är verkligen inte enkelt att ge något klart svar på
frågan om möjliga körsträckor. Det är en mängd faktorer
som påverkar hur många kilometer som batteriets energi räcker till.

Det beror på typ av motorsystem, vindförhållanden/luftmotstånd, cyklistens tyngd och cykelns last, däckstryck, assistansnivå, utetemperatur, hur kuperat geografin är och förstås på batteriets storlek.

När jag kommit som längst på min cykel, av hybridtyp med mittmotor och 417 Wh batteri, har jag kunnat avverkar 14–15 mil. Då har det varit sommartid, lite vind, landsvägscykling i jämt tempo och på lägsta effekt. Ibland har jag också tryckt på lite extra, över 25 km/h, så motorn gått i vila. Men inte några längre sträckor. Efter snart tre år, och cykeln har rullat 650 mil har batteriet tappat lite, det räcker nu cirka 13 mil på lägsta effekt. 

Det kan jämföras med min hustru som har en klassisk damcykel med navmotor, dock lite mindre batteri på 317 Wh. När den cykeln var ny gav den upp till fyra mil på landsväg, sedan var batteriet tomt. Nu har batteriet åldrats och räcker högst tre mil sommartid, när hon kör mest på nivå 3 av 5.

Olika cyklar, olika motorsystem, tydligen ganska olika kvalitet på batterierna. Och enorm skillnad i möjliga körsträckor.

Det är känt att mittmotorsystem brukar ge betydligt längre körsträckor än navmotorerna, tillverkarna brukar ange 8–10 mil, lite olika beroende på batteristorlek. Men under riktigt goda förutsättningar, och ett stort batteri (kring 500 Wh) kan man nå bortåt 20 mil.

För navmotorer brukar tillverkarna ange körsträckor på 4–6 mil. Förstås med reservationer för olika driftsförhållanden.

Att mittmotorer ger fler kilometer beror inte bara på energisnålare motorsystem. Mittmotorer kräver helt enkelt en lite större trampinsats från cyklisten. Man måste trampa med kraft hela tiden – gör man inte det stannar motorn. Navmotorn däremot kan man i princip lufttrampa, och låta motorn dra hela lasset. Men då öka elförbrukningen och körsträckan krymper en hel del.

VÄRSTA STRÖMTJUVARNA
Det finns ett antal faktorer, som är påtagligt energislukande. Några av dem går att undvika eller hantera. Andra går inte att göra mycket åt.

Vinden. Hård motvind är snudd på omöjligt att undvika. Den tar också rejäla tuggor av volt och ampere. I höstas var jag ute på en färd i jobbig motvind (10–12 m/sek, värre i byarna). Faktiskt rätt tungt trots elassistansen. För att snåla på batteriet körde jag som vanligt på eco-läget. Vid målet efter fem mil hade jag tömt cirka 60 procent av batteriinnehållet. Och började oroa mig för om batteriet skulle räcka hem. Men hej vad det gick på hemvägen med vinden i ryggen. Väl hemma fortfarande 2 av 5 staplar på batteriindikatorn, alltså mer än 20 procent kvar. Av allt döma drog motorn minst tre gånger så hög effekt i den hårda motvinden som i samma medvind.

Hastigheten har inte så stor betydelse för vindmotståndet, åtminstone inte vid neutral vind. Det är först över 20 km/tim som vindmonståndet börjar ha betydelse.

Däcken. Dåligt pumpade däck är en riktig strömtjuv. Det luriga är att på elcykeln märker man knappast hur trögt det går, när motorn gör en stor del av jobbet. Men stäng av motorn, och du märker av rullmotståndet.

Sladdriga däck har andra nackdelar. När däcket trycks ihop blir det lättare torrsprickor i däckssidorna. Även däckens slitbana håller bättre med högt lufttryck. 

Den som vill fördjupa sig hur lätt ett däck rullar kan hitta mycket av värde på sajten www.bicyclerollingresistance.com. De som driver sajten har tillgång till en maskin som kan testa rullmotstånd. I en test av däck för elcyklar kan vi se att rullmotståndet per däck skiljer cirka 15–20 Watt mellan ett hårt pumpat däck (5,2 bar) och ett mjukt däck (2,1 bar).

Däckstypen har också betydelse, för rull-
motstånd. I ett test av vinterdäck som VTI gjort
i höstas kunde man se några intressanta skill-
nader. De dyrare märkesdäcken hade generellt lägre rullmotstånd än billiga varuhusdäck. Men även däckets uppbyggnad kan spela roll, en tillverkare erbjöd två däck som liknande dubbdäck, varav det enda rullade tydligt bättre. Förklaringen enligt VTI troligen att det det mer lättrullade däcket hade en annan typ av punkteringskydd. 

Bicycle Rolling Resistance har testat en mängd däck. Om vi åter tittar på kategorin däck för elcyklar så har det bästa däcket 15,8 Watt rullmotstånd (vid 5,2 bar) och det mest tungrullade har 29,6 Watt, alltså nästan dubbel rullmotstånd. 

Underlaget spelar också roll för rullmotståndet. Mellan tummen och pekfingret ger fin asfalt dubbelt så lång körsträcka som skogsstigar.

Ryckig körning. Elcykeln har sina inbyggda frestelser som kan mjölka ur batterier hårt. När trampandet går lätt vill man gärna blåsa på lite hårdare både upp och ned i tempo. En snabb inbromsning, och så några pedaltramp, och så är man kvickt upp i marschfart igen. 

Ryckig körning med hård broms och acceleration drar självklart mer ström. I stadstrafik kan det vara svårt att hålla jämn fart, men med lite planering går det att undvika en del onödiga inbromsningar.

Ökad vikt. Varje extra kilo stjäl kilometer. Grovt räknat såg förlorar man 7–8 km körsträcka med 10 kilo extra på elcykel. Det kunde vi se på Bosch webbtjänst eBike range calculator (se faktarutan).

SÅ FÅR DU FLER KILOMETER
Förutom att undvika de värsta strömtjuvarna finns det en del trix som kan ge fler kilometer ur batteriet.

Trampa mer. Ett närmst självklart råd är att lägga mer muskelkraft på trampandet. Du väljer lägsta assistansnivå, ofta kallade ”eco” och undviker de högre assistansnivåerna som drar mer motoreffekt. Redan på de lägre nivåerna ger elmotorn ett tydligt krafttillskott, som gör cyklingen betydligt lättare än vanligt trampcykel. 

De högre effektlägena sparar man till tunga backar och sur motvind.

Kör fortare ibland. Är man hyfsat pigg i benen, och cykeln går lätt, så kan snålkörningen lyftas ytterligare. Man kan ju trycka upp cykeln i lite högre hastigheter än 25 km/tim där motorn slås. Blir man sen trött efter några kilometer, är det ju bara att låta motorn ta över grovjobbet.

Eller stäng av eldriften helt, när det går lätt. Spara batteriet till de jobbiga delarna av färden.

Minska luftmotståndet. Det går att göra en del för att minska luftmotståndet. Kolla hur racercyklister är tajt klädda. Löst fladdrande kläder bromsar en del. Också en mer framåtlutat körställning betyder mindre kroppsyta som möter vinden.

Rätt batteritemperatur. Elcyklarnas batterier tycks
ha samma temperaturkrav som människor. De ger mest körsträcka, kring 20–25 grader. I takt med sjunkande temperaturer så minskar de antalet möjliga kilometer. Nu brukar ju intresset för långa cykelfärder minska i takt med tilltagande kyla om hösten, så detta är inget jätteproblem. Redan vid noll grader har batteriet tappat cirka 25 procent av sina kapacitet.

Ett enkelt trick för att få lite mer körsträcka vid kallt väder, är att förvara det i rumstemperatur mellan cykelturerna. För övrigt är laddning vid normal rumstemperatur optimalt för batteriet. Laddning av nedkylda batterier avrådes bestämt.

Extra batteri. 10–15 mil är ingen orimlig körsträcka med ett mittmotorsystem. Det innebär 5–7 timmar på cykeln, en hyfsad dagsetapp. Men en del hårdingar kan tänka sig betydligt längre sträckor, och då kan ett extra batteri var en lösning.

Kanske har du någon kompis som kan avvara ett batteri för en tid? Eller om ni skaffar flera elcyklar till familjen, varför inte köpa cyklar med samma elsystem, så kan batterierna flyttas mellan cyklarna?

För övrigt finns det redan elcyklar med dubbla batterier. Bland annat har tyska Riese&Müller en modell med två 500 Wh batterier. Italienska Polini har presenteras cykel med dubbla batterier på totalt 1000 Wh, och lovar körsträckor på upp till 42 mil. Med 25 km/h skulle det bli 16,8 timmar oavbrutet i sadeln. Någon som orkar?

Bild: 2019-07/1563564174_batterier-del-1-da-ck.jpg
Olika cykeldäck ger olika rullmotstånd. Tester visar att vissa däck kan ge dubbelt så högt rullmotstånd som de bästa däcken. Dåligt pumpade däck ger också högt rullmotstånd.
FAKTA

E-Bike range calculator är en tjänst utvecklad av Bosch, där man kan kolla hur olika faktorer påverkar möjliga körsträckor. Det är en mängd faktorer som kan ställas in, som cykeltyp, batteristorlek, vikt, vindförhållanden. Naturligtvis utgår beräkningarna från Bosch olika mittmotorsystem. Men tjänsten är användbar även med andra motorsystem, den ger ju indikationer hur olika yttre faktorer påverkar körsträckan, exempelvis vind, backar
och däckstyp.

Annons
Annons
Annons