Annons
Annons

Trek Domane+ LT.

Även Trek visar elassisterad racer

7-01-2020/ Även Trek hänger på trenden med elassisterade racercyklar för landsvägen. Serien Domane+ LT rymmer tre modeller som motoriserats med Fazuas drivsystem. Detta kan också plockas bort, så att cykeln blir en normal landsvägsracer.

Text: Björn Åslund

Instegsmodellen Domane+ LT är är byggd i kolfiber och en design för landsvägscyklister som vill behålla den genuina racercykelkänslan men kunna få en extra elektrisk boost. 

Eftersom elassisten endast är användbar upp till 25 km/tim, långt under normal landsvägsfart, så är Fazua-systemet mer tänkt som en tillfällig extra kraft, som i motvind och svårare motlut. Batteriet är på 250 Wh och är integrerat med motorn i ett drivpaket, som lätt kan plockas bort.

Just Fazuas motorsystem tycks passa bra på landsvägsracers, för flera andra cykeltillverkare har bestyckat sina hojar med just detta.

Enligt Trek så märks inte systemet när det inte är i drift. Dock drar man runt 2,9 kilo extra, men när det plockats bort är cykeln att betrakta som en normal racer. Totalvikten för Domane+ LT med Fazua-systemet på plats är 14,7 kilo.

Cykel är utrustad med Shimano Ultegra-komponenter, som skivbromsar och 2x11 växlar.

Det rekommenderade priset för instegsmodellen ligger på mellan 59 999  och 66 599 kr beroende på olika specifikationer.

Bild: 2020-01/trek-domane-lt-bild-2.jpg
Motorsystemet Fazua har ett batteri på 250 Wh, och hela paketet väger 2,9 kilo.

Mellanmodellen Domane+ LT 7 har lite vassare specifikationer, vilket bland annat innebär en elektronisk växlad Shimano Ultegra Di2 2x11-drivlina, Bontrager Aeolus Pro 3V kolfiberhjul, integrerade lampor fram och bak och hydrauliska skivbromsar.

Den väger 14 kg med drivpaket på plats och 11,1 kg utan. Nu är det rekommenderade priset uppe vid 87 599 kr.

Värsta modellen är Domane+ LT 9. Den har Trek toppat med Shimanos bästa elektronisk drivlina, Dura-Ace Di2 med 2x11 växlar. Även denna har Bontrager Aeolus Pro 3V kolfiberhjul, integrerade lampor fram och bak och förstås hydrauliska skivbromsar.

Nu är vikten nere vid 13,6 kg med drivpaket och 10,7 kg utan. Men det rekommenderade priset stiger rejält och är uppe vid 118 999 kr. 

FAKTA

Annons
Annons
Annons