Annons

Den 8 kilo lätta skapelsen är utvecklad av Marc Siebert professor inom kompositeknologi

8 kilo. Världens lättaste elcykel?

9-01-2020/ Elcyklar brukar ju väga en hel del. Så hur lätta kan de bli? 8 kilo lär vara världens lättaste hittills för en komplett elcykel.

8 kilo? Kan det ens vara möjligt. De stora märkestillverkarna kommer inte i närheten av dessa få kilon, på de elracercyklar som lanserats de senaste månaderna. Exempelvis Treks toppmodell Trek Domane+ LT 9 väger in på 13,6 kilo, och då talar vi om en cykel i prisklass en bra bit över 100 000 kr.

Elcykeln som påstås vara den lättaste i världen hittills är utvecklad av Marc Siebert, som är professor inom ämnet kompositeknologi vid Hansecampus Stade vid PFH Private University of Göttingen, berättar ebike-news.de.

Kolfiber

Den är alltså av racermodell med motor och batteri i ramen, än så länge bara en prototyp. Till stora delar byggd kolfiber som har förstärkts med kompositmaterial. Ramen är förstås i kolfiber, även sadelstolpe, sadeln, styret och hjulen. Bromsar och vevparti är dock till stora vanliga cykelkomponenter av aluminium.

Ebike-News berättar också att i våras visades en annan elassisterad racer som endast vägde 6,9 kilo, utvecklad vid det tekniska universitetet i tyska Dortmund. Den påstods också vara lättast i världen, men den hade batterier separat i dryckesflaskan fäst vid ramen. Marc Sieberts skapelse har batterierna inbyggda i ramen, så den är mer komplett.

Särskilt mycket tekniska data finns inte om denna fjäderlätta skapelse, men det framgår att batterierna ska hålla för 10 Ah, dock oklart med vilken spänning.