Kan innehålla kobolt av okänd ursprung. Fråga gärna cykelbutiken om de vet batteriets ursprung. Foto: Björn Åslund

Analys: Syna kobolten i batterierna. Det svärtar elcyklarnas goda miljörykte.

15-04-2019/ Blodsbatterier. Så kallas de batterier som tas fram med hjälp av barnarbetare i Kongo-Kinshasa. Sajten Breakit har gjort ett gediget journalistiskt arbete, för att kartlägga det eventuella innehållet av kobolt i elcyklarnas batterier.

Text: Björn Åslund

Breakits reporter Erik Wisterberg har grävt och granskat, med stöd av en sluten Facebook-grupp. Och även plockat sönder batterier för att skärskåda battericellerna, vars ursprung visade sig inte motsvara vad leverantörer påstår (se länk i faktarutan).

Dödsfallen. Hälsoproblemen. Och det utbredda barnarbetet. Uppgifter som fått omvärlden börja att prata om ”blodsbatterier”, när man talar om laddbara batterier som innehåller kobolt, där merparten kommer från Kongo.

I Breakits fall riktades undersökningen mot elcyklarna. Och det var ingen munter läsning. Av de 15 största tillverkarna i Sverige har bara sju velat svara på Breakits enkät med frågor vad de vet om sina batterier. Bara en av de svarande kan uppge vilket smältverk som kobolten kommer från.

Fram träder en bransch som inte verkar ha koll på hur batterierna är tillverkade och under vilka villkor. Eller så vill man inte berätta och hänvisar till affärssekretess. 

Detta är riktigt illa, att just elcykelbranschens rykte svärtas. Inte så att elcyklarna haft speciellt dåligt rykte eller dåliga prestanda inom miljö. Det är väl ungefär lika illa med all teknik med laddbara batterier, som elbilar, mobiler, laptops, hoverboards, sladdlösa verktyg och redskap, med mera. De innehåller samma typ av batterier som elcyklar, men det är sällan man hör upprörda inlägg om eltandborstarnas miljöbelastning. Men vad gäller elcyklarna finns en del debattörer som gör sitt yttersta att peka på utsläpp och miljöproblem. Kanske just för att elcyklarna pekats ut som ganska bra ur miljösynpunkt, när de får ersätta bilar, så är det tacksamt att kunna visa att de minsann inte är så fantastiska som snacket går. 

Debatten skruvas upp

I dagens debattklimat med sociala medier får skandalhistorier som Breakits spridning. Sedan skruvas gärna debatten upp och allt som tänkas kan kring elcyklarnas miljöpåverkan kommer upp. Ve den tillverkare som pumpar förorenad luft i däcken...

Det kan bli ett ordentligt bakslag för elcykelbranschen, om de inte kan reda ut detta, och öppet berätta hur det är med batteriernas ursprung. Och hur de tänker agera för att förbättra situationen. Företagen har ett ansvar att leta upp och åtgärda när mänskliga rättigheter kränks i deras leverantörskedjor.

Amnestys råd kan ge vägledning. Man vill faktiskt inte att gruvorna i Kongo ska bojkottas. De konstaterar att gruvarbetarna behöver inkomsterna. Det som kan göra skillnad är om konsumenterna börjar ställa krav på batterileverantörerna, att bara köpa kobolt som är framställt under schysta villkor.

Vi cykelköpare bör alltså ställa frågor och krav i cykelbutikerna, så att branschen vet att vi inte accepterar slavarbete och vidriga arbetsförhållanden för att få kobolt till batterierna.

Senaste numret av Allt om Elcyklar
Köp den som pdf, för 49 kr:
Klicka här! http://butik.elbilen.org/

Papperstidningen hittar du i Pressbyrån och andra butiker. Här hittar du din butik som säljer tidningen! 
Aktuella nummer går även att beställa online från Pressbyrån

Tidningen finns elektroniskt, där du kan läsa tidigare nummer:

Readly 

Ztory