Annons
Annons

Yosemite är Biltemas cykelmärke. Foto: Björn Åslund

Batterier från Biltema dör, men kan väckas igen

4-10-2019/ Under senare tid har det kommit allt mer uppgifter om elcykelbatterier från Biltema, som vägrar ta laddning och blir oanvändbara. Dock kan batteriexperter få liv i batteriet med enkla medel, och batteriet fungerar som tidigare igen.

Text: Björn Åslund

TEXTEN HAR UPPDATERATS

Det kommer allt mer uppgifter om problem med elcykelbatterier från Biltema. En del ägare av elcyklar från Biltema, av märket Yosemite, drabbas att batterierna slutar fungera efter ett visst antal laddningar. De går inte att ladda, och är värdelösa för elcykelns ägare. Men vid närmare undersökningar visar det sig ganska enkelt att få igång batterierna, om man har kunskapen.

De som felsökt och reparerat dessa batterier har dragit slutsatser att batterierna har en funktion för s k planerat åldrande. Det som stärker misstankarna om planerat åldrande är det faktum att mätningar visar att de enskilda battericellerna efter reparation oftast är vid mycket gott skick, de kan ha spänning som nya.

Främsta källan till dessa uppgifter är Patrik Carlsson som driver sin reparerar och renoverar batterier under namnet Batteridoktorn. Han har lagt upp flera filmer på Youtube där han visar hur man öppnar batterierna och nollställer dem. Detta innebär att batteriets styrsystem BMS (battery management system) görs strömlöst en kortare stund. När strömmen kommer åter startar BMS om från början och batteri fungera som det ska, det tar laddning och kan användas på elcykeln igen.

Celler i gott skick

På sina filmer mäter Patrik Carlsson spänningen på battericellerna, och det uppmätta värdena indikerar att cellerna är mycket gott skick. Det är tydligen inte slitna battericeller som gjort att batterierna lagt av, utan mycket pekar på att BMS har en funktion som räknar antalet laddningar. Efter ett visst antal laddningar så stängs batterierna av.

- Av de som inte är döda funkar det på 100 procent av de som är från 2015 och 2016 och är märkta med Ares 115 eller Pan B, skriver Patrik Carlsson i en mailkommentar.

I en video (länk nedan) om Biltemas batterier, visar han två batterier som var tre år gamla ägda av samma kund. Dessa lade av ungefär samtidigt, vilket väckte mistankar om att något inte stod rätt till.

-Biltema har inte pratat direkt med oss men enligt andra mediakanaler säger de att det är något allvarligt problem med batteriet och därför stänger BMS:et av, är en beskrivning vi får via mailen från Batteridoktorn.

Många kunder

I dagsläget har Batteridoktorn gott om kundförfrågningar, personer som vill ha hjälp med att få igång elcykelbatterier från Biltema som inte längre tar laddning. Men Batteridoktorn får också in batterier från Biltema som stått oladdade länge, och som det inte går att göra nollställning på - i sådana fall behöver alla celler och elektroniken bytas ut.

Det är inte bara cykelbatterier från Biltema som lägger av och kan återställas. Patrik Carlsson har lagt upp Youtube-klipp där han återställer batterier från andra cykelleverantörer. Genomgående tycks vara att det är batterier från elcyklar i de lägre prisklasserna.

På några av hans videor kan man läsa om cykelägare som följt hans instruktioner och fått liv i batterier genom att göra dem strömlösa och sedan återställa dem.

Att Batteridoktorns väckning av batterierna genom nollställning kan fungera får vi bekräftat via en kund som vi får telefonkontakt med. Denna kund hade en cykel med ett 24 volts Biltema-batteri, och det dog i våras.

-Batteriet, som var tre år gammalt, dog helt plötsligt, det gick inte heller att ladda. Så hittade jag Batteridoktorn som nollställde batteriet, och det har fungerat sedan dess. Jag tycker kapaciteten är ungefär som tidigare, berättar kunden som inte vill framträda med namn.

Frida Oskarsson, ägare till en Biltema-cykel, drabbades av ett batteri som lade av plötsligen. Batteridoktorn lyckades få liv i det en återställning.

-Batteriet fungerar bra, som före återställning. Om jag inte hade kunnat få hjälp med återställning hade jag antagligen köpt en ny elcykel, vilket ju hade varit väldigt illa ur miljösynpunkt, säger hon.

Vi har även försökt få förklaringar till denna funktion från batteriexperter vid andra företag med elcyklar. Men man har avstått från att kommentera. Hos ett företag förklarade att man inte hade erfarenheter av de ovan beskrivna problemen, och därför avstod från att kommentera.

Vi har mailat Biltemas presstjänst för kommentarer och förklaringar. Vi sände nedanstående frågor:

  • Batterierna stängs plötsligen av efter ett antal laddningar, och blir obrukbara. Vad fyller denna avstängning för funktion? Varför sker detta?
  • De batterier som drabbats av denna plötsliga avstängning är ju några år gamla. Finns denna funktion fortfarande i batterier på Yosemite-cyklarna?
  • Kan drabbade kunder få hjälp hos Biltema att nollställa och återställa batterierna? 

Vi fick ett mycket kortfattat svar via mail från Johan Gerdevåg, som är marknadschef vid Biltema:

"Vi har uttalat oss till SVT, SR samt Etc. Vi hänvisar dig till deras artiklar."

I mailet fanns följande länkar:

https://www.etc.se/inrikes/han-aterupplivade-dott-cykelbatteri-misstanker-manipulation

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7305970

FAKTA

Annons
Annons
Annons