Annons
Annons

Får 85 Nm i vridmoment.

Bosch ökar vridmoment (även på levererade motorer)

28-06-2020 / Bosch har berättat om årgång 2021. Ökad vridmomentet och ett antal nya funktioner och produkter som kopplar upp elcykeln mot den digitala världen, är på gång från den stora tyska motorleverantören.

Text: Björn Åslund

Bosch är ju en tung aktör inom motorsystem för elcyklar, och tävlar väl egentligen bara mot Shimano om tätpositionen vad gäller teknik och prestanda. 

I god tid innan nästa modellår presenterar alltså Bosch sina nyheter för 2021. En av nyheter är faktiskt redan möjlig att förverkliga redan nu. 

Det handlar om en mjukvaruuppdatering, som kan öka vridmomentet på flera av Bosch motorsystem, dock endast generation 4 som lanserades till 2020. Det är Performance Line CX (vanlig på e-mtb) samt Cargo Line (för lastcyklar) som från i sommar kan uppgraderas hos cykelhandlaren med den nya programvaruuppdateringen till 85 Nm, uppger man från Bosch. Det är en ökning med 10 Nm, och man uppger man det ökade vridmomentet särskilt ska märkas vid låg kadens.

Bosch uppger att motorerna redan från början konstruerades för högre vridmoment, men man valde att strypa mjukvaran till att börja med. Nu har man dock testkört de aktuella motorsystemen, så länge att man vet att de ska klara den ökade prestandan.

Till modellår 2021 så ökad vridmomentet till 85 Nm även för Performance Line Speed, och Cargo Line Speed. Men Active Line och Active Line Plus behåller sin nivå på vridmoment, 40 respektive 50 Nm. 

Mer naturligt

Performance Line CX årgång 2021, som oftast hamnar i i e-mtb, uppdateras även med nya funktioner av motorstyrningen genom uppdatering av mjukvaran. Det gäller främst högsta effektläge eMTB som ska bli mer naturligt och intuitivt, enligt Bosch beskrivning. Framför allt ska det gäller vid start och på låga växlar. På de högst lägena eMTB och Turbo ska man känna av det i form av bättre acceleration.

Displayen Nyon får en uppfräschning nästa år. Den får en touch-funktion som ska göra användningen mer intuitiv. Displayen är nu på 3,2 tum och högupplöst, som ska ge tydlig synbarhet vid alla typer av ljusförhållanden. Nyon ska gå att anpassa, så man individuellt kan välja ut de värden och information som visas. Den kan även kopplas upp vid en smarttelefon eller wifi, och synkronisera med programvaran eBike Connect.

Bild: 2020-06/bosch-nyon-2021.jpg
Displayen Nyon uppdateras 2021.

Den nya navigationsfunktionen i cykeldatorn Kiox stöder cyklister med sportambitioner som vill ge sig ut i okänd terräng. Man kan lägga ut en planerad rutt i smartphoneappen eBike Connect eller på en webbportal . Denna överförs via Bluetooth till Kiox som med en linje kan visa att man följer den planerade vägen.

Elektronisk växling

Den integrerade elektroniska växlingslösningen eShift, som Bosch har tagit fram tillsammans med Enviolo, Rohloff och Shimano, kommer att finnas i nya varianter. Bosch lovar ökad komfort och större räckvidd.

Bland annat har eShift dämpat motorpådrag under växling, vilket ska ge mjukare växlingar. Den önskade kadensen (en funktion ihop med Enviolos växelsystem) och aktuell växel visas på Bosch display.

FÖR DIG SOM VILL VETA MER OM ELCYKLAR

---- Alla cykeltester 2020 och äldre ---- (länk)

--- Köpguiden 2020: Hitta rätt cykeltyp --- (länk)

--- Så sköter du batteriet---

Annons
Annons
Annons
Annons