Foto: Vidar Nordli-Mathisen/Unsplash.com

Brist på fartyg bromsar frakt av cyklar

11-12-2020/ Inte nog med att det är brist på komponenter för att tillverka cyklar och elcyklar. Nu visar det sig att brist på containrar och fartyg gör att cyklar tillverkade i Asien inte kan levereras i den takt de tillverkas, berättar Bike-Eu.com.

Text: Björn Åslund


Cykelboomen har gjort att tillverkningen av cyklar har svårt att hänga med. Cykeltillverkarna får inte fram tillräckligt med komponenter från de underleverantörer, som tillverkar bromsar, däck, växlar, sadlar och alla andra delar som behövs för att skruva ihop en cykel. Detta berättade Alltomelcyklar.nu tidigare i slutet av november (se länken).
https://www.alltomelcyklar.nu/nyhet/2021-Risk-f%C3%B6r-brist-p%C3%A5-elcyklar
Nu har det dykt upp ytterligare ett moln på den annars mycket ljusa cykelmarknaden. Utbrottet av den globala pandemin har alltså gjort att kapaciteten på fartygsfrakt har minskat. Många rederier drog ned sin kapacitet, då man befarade att handel och ekonomier skulle bromsa in på grund av pandemin. Sedan har det visat sig att påverkan blev liten och den snart närmade sig en normal nivå.
För få fartyg
Effekterna för den blomstrande elcykel och cykelindustrin är dramatiska, berättar Bike-Eu.com Det finns helt enkelt för få tomma containrar och för få fartyg i tjänst för att möta den aktuella efterfrågan och produkter väntar på att levereras i Asien i flera veckor. Enligt insiders är cirka 50 000 containrar redo att transporteras i en omlastningshamn i Colombo, bara Sri Lanka, men det finns inga fartyg för att transportera dem.
-Sedan utbrottet av den globala pandemin har containerobalansen och kapacitetsminskningen inom linjefart påverkat avsändare och speditörer allvarligt, säger den europeiska organisationen för företag inom logistik, spedition och tulltjänster CLECAT. 
Maersk, världens största containerrederi, lovar att vidta åtgärder för att minska containerbristen. Lars Mikael Jensen, ansvarig för det globala nätverket, berättar att han kommer att använda veckorna efter det kinesiska nyåret, i februari nästa år, för att ta med tomma containrar till rätt platser.
-Normalt avbryter vi många seglingar under den perioden, men det gör vi inte 2021, säger han enligt Bike-Eu.com

KÄLLA
https://www.bike-eu.com/market/nieuws/2020/12/production-increase-alone-will-not-solve-supply-chain-shortages-10139402

 


FÖR DIG SOM VILL VETA MER OM ELCYKLAR

---- Alla cykeltester 2020 och äldre ---- (länk)

--- Köpguiden 2020: Hitta rätt cykeltyp --- (länk)

FAKTA

Annons
Annons