Den finns även i vit eller svart ram. Skärmdump från Byar Bicycle

Byar Volta laddar vid inbromsning

17-08-2019/ Byar Volta är verkligen en elcykel med nytänk. Dels har den återmatning av el som laddar batteriet vid inbromsning och i backar. Dels har den en ram som inte liknar något annat i cykelväg.

Text: Björn Åslund

Ibland får man frågan om elcyklar kan ladda batteriet genom återmatning av ström vid inbromsningar och i utförsbackar. Hittills är det nog bara Stromers snabba speedbikes (som gör upp till 45 km/tim) som haft en sådan funktion. Tills nu.

Sådan funktion hittar vi alltså hos elcykeln Byar Volta, som kommer det nederländska uppstartsföretaget Byar Bicycle. Här har man utvecklat en cykel med sikte på kvalitet och komfort. Den finns såväl med som utan eldrift. 

Cykeln har som sagt en mycket okonventionell ram med lågt insteg och på elmodellen är batteriet inkapslat i ramen. Kraften från tramporna till bakhjulet, där motorn sitter i navet, överförs via axeldrift istället för kedja. Det finns inte heller någon display, utan eldriften ska styras och övervakas från en smartphone. Tanken med konstruktionen tycks vara att det inte synas att det är en elcykel.

Byar Volta har en motor på sedvanliga 250 Watt men batteriet är på måttliga 160 Wh. Motorkraften uppges styras med sensorer som känner vridmoment och vägens lutning. Systemet har hela åtta olika driftlägen, som ska ge från 40 upp till 160 km körsträcka på ett fullt batteri.

Motorn hjälper alltså till när det behövs, i motvind och backar. I medvind och nedförslut så laddas istället batteriet. Hur detta påverkar körupplevelsen framgår inte, men vi kan anta att det krävs lite mer trampkraft i medvind och nedför om batteriet samtidigt ska laddas.

Ramen är verkligen ett kapitel för sig med sin unika form. För övrigt så är den i aluminium, och vikten för den elassisterade modellen anges till 22,5 kilo.

Cykeln på bilden ovan saknar pakethållare, men det kommer att finnas pakethållare som tillbehör, såväl fram som bak. Enligt mediauppgifter ska cykel vara med skivbromsar, men på Byars hemsida saknas uppgifter om bromssystem. För övrigt syns inga bromsar eller bromshandtag på de bilder som visas. Kanhända är det endast en prototyp som visas. Företaget uppger dock att man ska gå i serieproduktion.

Byar Bicycle är alltså ett företag i Nederländerna. Prislappen är satt till 3500 euro.

Senaste numret av Allt om Elcyklar

Köp den som pdf, för 49 kr:

Klicka här! http://butik.elbilen.org/

Äldre tidningar kan laddas hem gratis (i länken ovan), från nr 1/2019.

Papperstidningen hittar du i Pressbyrån och andra butiker. Här hittar du din butik som säljer tidningen! 
Aktuella nummer går även att beställa online från Pressbyrån

Tidningen finns elektroniskt, där du kan läsa tidigare nummer:

Readly 

Ztory

FAKTA

Annons
Annons
Annons
Annons