Annons
Annons

I det vita fältet ska det minst 10 lux på 10 meters avstånd. I det översta fältet får inte ljusstyrkan överstiga 2 lux, enligt tyska StVZO.

Chefredaktören: Det finns bländfri belysning

18-11-2019/ Väljer man cykelbelysning som uppfyller den tyska StVZO-normen, får man ett ljus som är avskärmat i höjdled. Det ska minska risken att blända mötande trafik.

Text: Björn Åslund (chefredaktör, www.alltomelcyklar.nu)

I fredags skrev jag om besvärliga bländande möten på cykelbanorna. Somliga cyklister har ju utrustat sig med belysning, som inte bara lyser upp cykelbanorna, de kastar iväg högt riktade starka ljusstrålar som bländar mötande.

Jag lade upp inlägget i ”Facebook - Cyklistbubblan” och det blev en hel del kommentarer, som fick mig att gräva vidare i ämnet. Det visar sig att det är skillnad på belysning och belysning.

Slutsatsen blir är att den som vill ha bländfria cykellysen bör hålla utkik efter StVZO-lampor. StVZO kan beskrivas som Tysklands regler för fordon för vägtrafik. Och där finns alltså regler för hur bländfria cykellysen ska utformas. 

Det är alltså tyska regler, men tycks ha blivit någon slags accepterad norm för cykellysen. Kikar man runt på svenska cykelbutikernas webbsidor finns det en hel del belysningar som uppges uppfylla StVZO.

StVZO kräver att ljusstrålen som projiceras ska vara under en viss ljusstyrka över en viss höjd för att säkerställa andra trafikanter inte bländas.  För att en cykelbelysning ska vara StVZO-godkänd, måste den ge minst 10 lux på 10 meters avstånd. En annan mätning görs något över den ljusaste punkten, där ljusstyrkan inte får överstiga mer än 2 lux (se illustrationen i sidans topp).

De svenska reglerna för cykellysen är inte alls så specifika, framgår av Transportstyrelsens föreskrifter (TSFS 2010:144) om cyklar, hästfordon och sparkstöttingar.

Cykel ska vid färd i mörker ha lykta baktill som kan visa rött ljus bakåt (baklykta) och tydligt kunna ses på ett avstånd av 300 meter. 

Cykel ska vid färd i mörker även ha strålkastare framtill som kan avge vitt eller gult ljus framåt av sådan ljusstyrka att fordonet under mörker kan föras på betryggande sätt, eller lykta framtill som kan visa vitt eller gult ljus framåt och tydligt kunna ses på ett avstånd av 300 meter. Baklykta på cykel får avge blinkande ljus om blinkfrekvensen är minst 200 blinkningar/minut. 

Har strålkastaren bländande ljus ska den snabbt kunna bländas av.

FAKTA

Annons
Annons
Annons