Elcyklarnas batterier är ofta tjuvarnas mål.

CykelID vill bromsa handel med stulna cyklar

18-02-2021/ CykelID vill vända trenden med handel av stulna cyklar, var rubriken i ett pressmeddelande som dök för en tid sedan. Men än så länge är det svårt att få grepp om vad tjänsten är och hur den ska fungera.

Text: Björn Åslund

Pressmeddelande och hemsidan inleds med uppgifter om att det var 69.900 cykelstölder i Sverige 2019. Eftersom alla stölder inte anmäls, så är det sannolikt att vi år 2020 redan passerat 100.000 stölder av cyklar, skriver man.

Utöver detta, så är det en markant ökning av stölder av elcykelbatterier. 

Vidare skriver man så här: ”Nu är det nog och vi tycker att det är dags att vända denna negativa trend. Vi på CykelID vill att det ska vara tryggt och säkert att köpa en begagnad cykel. Vi vill också kunna göra det enkelt att spåra ägaren av objektet, samt i största möjliga mån försvåra handeln med stöldgods.”

Vi sympatiserar verkligen med dessa ambitioner, men riktigt vad det handlar om är något otydligt. Vi hittar ingen utförlig information om tjänsten, hur den konkret ska fungera. Några kontaktuppgifter finns inte heller. Men i övrigt är det väldigt sparsmakad med information, på hemsidan.

Men företaget går att hitta på Facebook, som berättar lite mer. Här finns faktisk kontaktuppgifter. Det handlar tydligen om att bygga upp ett register för cyklar, elscootrar och mopeder klass II.

På hemsidan uppger företaget att man på väg att färdigställa plattformen och beräknas starta andra kvartalet i år. För övrigt söker man redan nu testpiloter, man kan anmäla sig kostnadsfritt. Vad det kostar i framtiden framgår dock inte i dagsläget. 

Att företaget är i ett tidigt skede är uppenbart. Mailadressen vi hittar på Facebook ger studs. Ingen kontakt alltså.

Vi lär återkomma till CykelID så småningom.

FAKTA

Annons