Annons
Annons

Det har sålts färre elcyklar under 2018/19 sedan elcykelpremien tagits bort. Men det cyklas mycket, som i centrala Stockholm där cyklandet ökade med 55 procent under 2018. Och många trampar med elstöd som bilden visar.

Cykelbranschen: Var sjätte såld cykel är en elcykel

2-10-2019/ För två år sedan såldes 67 500 elcyklar. Sedan kom elcykelpremien som gjorde att de såldes 103 057 elcyklar under 2017/18.  Under cykelåret 2018/19 som avslutades 31 augusti såldes 86 041 elcyklar. Det motsvarar var sjätte såld cykel i Sverige, visar uppgifter från organisationen Cykelbranschen.

Cyklingen är på uppgång. Det märks i städerna som går i bräschen för utvecklingen. I centrala Stockholm ökade cyklingen med 55 procent under 2018 och allt fler cyklar med en elcykel, berättar Cykelbranschen i ett pressutskick.

– Årets försäljning visar att intresset för att skaffa sig en elcykel fortsätter att vara stort. På tre år har över en kvarts miljon svenskar skaffat sig en elcykel. Med en återinförd elcykelpremie skulle ännu fler se fördelarna med att börja cykla, säger Joakim Stenberg, vd för Cykelbranschen som samlar Sveriges cykeltillverkare och återförsäljare. 

Totalt såldes 521 650 cyklar under cykelåret 2018/19. Det är en minskning med 2,1 procent jämfört med cykelåret 2017/18. Det är en mindre minskning än den genomsnittliga försäljningsminskningen i Europa som är på tre procent. 

– Det är ett bekymmer att färre barn cyklar i dag än tidigare. Det påverkar både barns hälsa och klimatet negativ. Vi hoppas nu på en Greta-effekt där barn och ungdomars engagemang för klimatet gör att de vill cykla i stället för att bli körda till skola och fritidsaktiviteter, säger Joakim Stenberg. 

Försäljningen av mountainbikes ökade med 4,9 procent under det nyligen avslutade cykelåret jämfört med det förra. 

– Intresset för att uppleva naturen med hjälp av cykeln växer. Det blir också fler som deltar i mountainbikelopp som Cykelvasan och Lidingöloppet MTB, säger Joakim Stenberg. 

FAKTA

Annons
Annons
Annons