Specialized är inne på att teknik för B2V - bike to vehicle. Det är dock inte verklighet ännu på Specializeds elcyklar.

Cyklarna ska ”prata” med bilarna

21-01-2021/ När man talar om fordon som kan kommunicera sinsemellan, som talar man i allmänhet om bilar. Men nu börjar cykeltillverkare haka på denna utveckling. Trek och Specialized avslöjade planer inom V2X vid den senaste CES-mässan.

Text: Björn Åslund

V2X står för ”vehicle to everything”, alltså att fordon kan kommunicera med något i omgivningen. Det är ett växande område inom bilindustrin.

Företaget Tome Software är inriktat på kommunikationslösningar mellan oskyddade trafikanter och fordon. Tome vill se till att cyklister inte lämnas utanför teknikutvecklingen. Företaget har därför dragit igång utvecklingen av en kommunikationsstandard från cykel till fordon (B2V - bike to vehicle). B2V tekniken är också tänkt för lättare motorfordon, som scootrar och mopeder.

Detta visades upp vid den stora industrimässan CES 2021 (Consumer Electronics’ Show), som i år kördes helt digitalt.

B2V handlar om att V2X-fordon ska få signaler från cyklister i närheten. Fordonsförare blir då varse om cykelns närvaro. Cyklisterna ska även kunna få BSM-signaler (Basic Safety Message) från omgivningen, från fordon men även från trafikinfrastrukturen, som exempelvis gatubelysning och trafiksignaler.

Kommunikationen är tänkt att ske via Bluetooth 5, C-V2X (Cellular Vehicle-to-Everything) eller DSRC (dedikerad trådlös kortdistanskommunikation), enligt Tome.

Tome Software samarbetar med tillverkare både på bil- och cykelsidan. Biltillverkarna Ford, GM och Subaru ingår i samarbetet. På cykelsidan hittar vi förutom Specialized och Trek även Giant, Dorel Sports (som har en rad cykelvarumärken), samt komponenttillverkarna Shimano och SRAM. 

Bland annat Forbes rapporterade från CES 2021 och B2V-utvecklingen:

Redan augusti 2019 visade Tome och Ford live-demonstrationer av B2V-tekniken i Detroit, rapporterar Forbes. Där visades kommunikation av delade meddelanden för både bilar och cyklar. Och cykel- och fordonsindustrin har fortsatt arbetet för att få tvåhjulingar att interagera med den snabbt utvecklande världen av avancerade förarassistanssystem ( ADAS) och autonoma fordon.

Extra synligt bakljus

Vid CES 2021 visade ett antal nya B2V-tillämpningar. Trek visade en typ av bakljus med integrerade B2V-sensorer och som ger ett blinkande mönster som uppges göra cykeln synlig på över 900 meters avstånd. Det avslöjades att Specialized, som arbetar med att lägga till B2V-teknik i sin Ride-app. 

Än så länge är det prototyper en bra bit från marknaden. Tome Software planerar att under 2021 genomföra pilotprojekt tillsammans med sina utvecklingspartners, samt bygga fler prototyper som alla använder en delad kodbas, uppger Forbes.

FAKTA

Läs mer om B2V

https://road.cc/content/news/critical-milestone-bike-vehicle-safety-standard-280147

Annons