Annons

Martin Walleräng har här grenslat en Ambassador av 2021 års modell. Foto:Ecoride

Ecorides vd: Vi kan öka 40-50 procent 2021

14-10-2020 / Med nya elcyklar, ny fabrik, ny energi, men fortfarande samma engagemang att utveckla de bästa cyklarna för den nordiska marknaden gör Ecoride nu ett stort omtag. Detta efter några tuffa år bakom sig. 

-Cykelhandelns beställningar inför 2021 gör att vi kan öka försäljningen 40-50 procent, säger Martin Walleräng, som är vd för Ecoride.

Text: Björn Åslund och pressmeddelande från Ecoride.

I många år hade Ecoride sin produktion av elcyklar i Kina. Men när strafftullar plötsligt infördes mot Kina förändrades allt.

-Det var en mycket turbulent tid och vi hamnade i ett väldigt tufft läge. Vi var tvungna att tänka om. Och tänka snabbt. Vilket resulterade i en ny fabrik i Polen, berättar Martin Walleräng i ett pressmeddelande.

Genom att avveckla produktionen för andra elcykelmärken, som sålts i andra länder och som tagit alldeles för mycket tid och kraft, tänker Ecoride nytt och fokuserar istället på det egna varumärket. Många modeller har nu rensats ut till förmån för fyra nya segment: komfort, sport, kompakt och cargo med serierna Ambassador, Tripper, Flexer och Cargo.

-Vi vill göra det enkelt och tydligt för kunden. Vi älskar att utveckla elcyklar och vi är duktiga på det! Målsättningen att utveckla de bästa elcyklarna för den nordiska marknaden.

Fokus på egna varumärket innebär också att de tidigare varumärkena Walleräng E-bikes, Nordic E-bikes och Spintech nu blir Ecoride. En annan stor nyhet är att samtliga cyklar nu har ett batteri med 36 volt och 16 amperetimmar (576 Wh). Det stora omtaget innebär också Ecoride slutar med årsmodeller.

-Kunden ska inte känna att de ska behöva vänta på nästa årsmodell. Våra cyklar är redan så bra att vi behöver inte ändra dem hela tiden. Det kan kunden känna sig trygg med.

50 000 elcyklar

När Ecoride startade 2008 fanns det knappt några elcyklar. Sedan dess har Ecoride byggt fler än 50 000 elcyklar och finns nu representerade hos 200 återförsäljare. All produktutveckling sker fortfarande i Göteborg. I Gdansk testas och kvalitetssäkras alla elcyklar.

- Att vi nu har fabriken så nära gör oss både snabbare och bättre. Våra experter kan snabbt ta sig till Gdansk för att testa nya cyklar. Dessutom har vi möjlighet att bygga lager i Polen för snabbare leveranser till Norden. Att ha produktionen i Gdansk skapar också spännande framtidsdrömmar om att ta Ecoride till fler marknader, säger Martin Walleräng i pressmeddelandet.

Vi har även fatt i Martin Walleräng för en intervju via telefon. Bland annat om hur företaget känt av det stora köpsuget efter cyklar under 2020, något som till stor del drivits av pandemin.

-Vår prognos inför 2020 var ganska försiktig, men vi har sålt cirka 30 procent fler elcyklar än prognosen. Men det känns som vi hade kunnat sälja det dubbla antalet, det har varit en enormt sug från butikerna som velat ha Ecorides cyklar, berättar Martin Walleräng.

40-50 procent

2021 är i sikte. Hur årets cykelmarknad blir beror sannolikt på om pandemin fortsätter härja, eller klingar av. Hos Ecoride är man rejält optimistiska oavsett hur pandemin utvecklas.

-Även om vi har kvar pandemin eller inte, så tror vi den uppåtgående trenden för elcyklar fortsätter flera år i Sverige. Elcykeln som segment har ändå en ganska låg nivå i jämförelse med Belgien och Holland där de ligger på 50 procent. I Sverige är den fortfarande under 20 procent av cykelförsäljningen.

-Vi kan se att cykelbutikerna är optimistiska, många har lagt stora grundordrar. De beställningarna gör att vi kan öka försäljningen med 40-50 procent i Sverige, jämfört med 2020.

Att Ecoride frångått årsmodeller, gör att cykelhandlarna också vågar beställa mycket, framhåller Martin Walleräng. De slipper därmed risken behöva rea ut fjolårets modeller.

Ecoride är också etablerat i Norge, och där tror Martin Walleräng att ökningen kan bli ännu större procentuellt sett.

Martin Walleräng tror till och med att Ecoride kan ta marknadsandelar, då man haft svårt att leverera tillräckligt under några år.

-Nu är vi back to business, vi är bättre på att leverera, säger Martin Wallerän och syftar på att Ecoride dels flyttat tillverkningen till Polen, dels upphört med tillverkning av elcyklar åt andra varumärken.

Stöldskydd?

Ecorides beslut att lämna årsmodeller beror också på att man anser cyklarna är bra, de är inte så stora behov av förnyelse. Men något som cykelbranschen generellt haft svårt att lösa är cykelstölderna, där behövs innovation. Ser då Ecoride möjligheter att förbättra stöldskyddet?

-Nästa steg skulle kunna vara att ha GPS-tracker i cykeln (red anm; så den kan spåras vid stöld), det är något vi börjat titta på, men det är inget på gång ännu i våra elcyklar, upplyser Martin Walleräng.

Han tror inte det blir ett standardtillbehör, utan någon man köper till, bland annat då det krävs ett löpande abonnemang för GPS.

FÖR DIG SOM VILL VETA MER OM ELCYKLAR

---- Alla cykeltester 2020 och äldre ---- (länk)

--- Köpguiden 2020: Hitta rätt cykeltyp --- (länk)

FAKTA

Annons
Annons