Annons
Annons

Motorn i bakhjulet känns ganska stark och driver på bra i uppförsbackar, och undan går det i synnerhet på högsta effektläge.

En brukscykel för de dagliga färderna

VECKANS TEST / Lifebike har s k öppen damram, men har valt den ovanligare lösningen att sätta motor i bakhjulet. Vi tycker Lifebike C-MUTE UNI G7 främst passar som en brukshoj för de dagliga färderna på jämnare underlag.

Med motorn i framhjulet, som de flesta konkurrenter har, fördelas drivkraft på både fram och bakhjul. Men en motor i framhjulet kan lättare spinna loss på vintern, då det mesta av cykelns tyngd ligger på bakhjulet. Så det kan ha en poäng med motorn bak främst i halt väglag, där den mesta tyngden finns. 

Själva cykeln och ramen känns rejält byggd, men med ett par undantag. Motor i bakhjulet gör att Lifebike valt utanpåliggande växlar, och cykeln saknar fotbroms som tydligen tillhör den svenska cykelkulturen. Men det är inget att sörja över, den har istället skivbromsar som tog alldeles utmärkt. Skivbromsar innebär dessutom kortare reaktionstid, då man kan cykla med händerna på bromshandtag.

Lifebike C-MUTE UNI är ingen äventyrscykel, snarare en brukshoj för de dagliga transporterna i stan och förorten. Ramen saknar dämpning så den passar bäst på asfalt. Korgen fram och pakethållare gör att en hel del last får plats.

--- Läs hela testet --- (länk)

FAKTA

Annons
Annons
Annons
Annons