Eurobike AWARD visar smarta innovationer

Björn Åslund

Björn Åslund

31 jan 2021

Riese & Müller vann en Gold AWARD med sin Superdelite:

Foto: Riese & Müller

Vinnarna av Eurobike AWARD visar på en väldig uppfinningsrikedom och innovationslusta inom cykelindustrin, som verkligen har medvind. Cyklingen och i synnerhet elcyklarna har blivit riktigt hett under de senaste åren.

Vi börjar med elcyklar inom kategorin ”(E-)Urban Bikes & (E-)Fitness Bike”. Längre ned kommer elassisterade lastcyklar. På slutet kan vi berätta om en innovativ e-mtb, som är full av sensorer, kameror och ständigt kopplad mot nätet.

Vinnarna av Eurobike AWARD visar på en väldig uppfinningsrikedom och innovationslusta inom cykelindustrin, som verkligen har medvind. Cyklingen och i synnerhet elcyklarna har blivit riktigt hett under de senaste åren.

Vi börjar med elcyklar inom kategorin ”(E-)Urban Bikes & (E-)Fitness Bike”. Längre ned kommer elassisterade lastcyklar. På slutet kan vi berätta om en innovativ e-mtb, som är full av sensorer, kameror och ständigt kopplad mot nätet.

Den som veta mer om alla 43 vinnarna hänvisas till Eurobikes hemsida, se länk i faktarutan upp till höger.

Gold till Superdelite

Ett Gold AWARD gick till Riese & Müller för Superdelite som är en uppföljare till Delite. Den beskrivs som världens enda heldämpade elcykel med dubbla batterier, intelligent integration av motorn i ramens design, och med frontstrålkastare och bromsljus som standard. Den finns med tre olika ramar, som möjliggör maximal anpassning för användaren. Superdelite är utrustad med den nya motorn Bosch Performance CX Gen4.

Juryn konstaterade att man hade riktigt roligt med denna multitalande från den lyxiga delen av cykelvärlden. En av de elegant skapade funktionerna är den förlängda räckvidden, tack vare de dubbla batterierna osynligt inbyggda i ramen.

16,9 kilo elcykel

En AWARD gick till Coboc SEVEN Kallio. Denna elcykel väger endast 16,9 kilo vilket är långt under vad normalstora elcyklar väger. Elsystemet är diskret inbyggt i ramen, och med elassisten ska man kunna trampa upp till 100 km. Ramens geometri garanterar smidig och säker hantering av cykeln. Tillsammans med en motor som inte bromsar, ger detta goda cykelegenskaper även utan elassisten aktiverad. 

Juryn konstaterar att Coboc är välkända för sina lätta herrcyklar i minimalistisk design. Den här modellen visar samma eleganta utförande på en ram med lågt insteg.

Kundanpassad träram

En AWARD gick till My Esel E-Tour Diamant. Denna cykel visar att kundanpassning av ramen, som är i trä, är möjligt inom serieproduktion av elcyklar. My Esel byggs i en automatiserad CNC-process, som styrs av biometrisk programvara, vilket gör att varje ram utformas efter kunden. I ramen finns utrymmen som gjort det möjligt att dolt bygga in elcykelns drivsystem. Man framhåller att dessa träramar fångar upp vibrationer bättre än i andra material, vilket ska ge en mjukare gång.

Juryn konstaterar att denna lätta elcykel byggs med hjälp av biometrisk programvara, och att ramarna skräddarsys exakt efter cyklistens kroppsmått. Juryn fann detta vara en mycket bra tillämpning av trä, som ett hållbart material för cykeltillverkning.

Fantics unika elcykel

Även Fantic Issimo fick en AWARD. Denna cykel beskrivs som en mix av italiensk elegans och ren ingenjörskonst. Issimo är en unik skapelse, som har ett 630 Wh batteri som ger riktigt långa åkturer, och dessutom optimerad ramdesign som ger god manöverförmåga. Breda däck och fjädring gör att man cyklar säkert genom staden.

Jury konstaterar att Fantic är ett namn med långa traditioner inom motorcyklar, nu har även styrt in på elcykel-segmentet. Resultat är en ny kategori elcyklar som ger både nöje och säkerhet till den urbana mobiltiteten.

Två Gold AWARDS delades ut inom kategorin E-Cargo bikes, alltså elassisterade lastcyklar.

Stabil kompakt lastcykel

Cero One beskrivs som en innovativ kompakt elassisterad lastcykel, designad för pendlare, familjer och verksamheter. Bland funktionerna hittar vi ett modulärt korgsystem, men korgar som är sins emellan utbytbara, så att båda kan monteras bak respektive fram. Ramen i aluminium har ett 26 tums hjul bak och 20 tums hjul fram, för att ge en låg tyngdpunkt, vilket ska bidra till stabilitet och manöverförmåga. Den beskrivs som en cykel där en storlek passa många, med justerbar styrstam som också kan vinklas. Den är utrustad med Nuvincis navväxel och remdrift från Gates. Motorsystemet är Shimano E6100 med 504 Wh batteri.

Juryn konstaterar att Cero One är en kompakt lastcykel med goda lastkapacitet. De smarta funktionerna innefattar modulära tillbehör som passar både bak och fram. Detta är en ordentlig arbetshäst för dagligt bruk. Den låg tyngdpunkten bidrar till stabilitet.

Lastcykel med dubbla funktioner

En Gold AWARD gick även till e-muli STEPS, som är en kompakt lastcykel som är väldigt kort och är utrustad med en vikbar stor lastkorg. Detta göra e-muli till en två-i-ett cykel, dels en smidigt vardagscykel som kan tas på lokaltågen och ställas på en normal cykelparkering, dels en kraftfull lastcykel vars lastkorg kan enkelt fällas ut. Den nya motorn Shimano Steps 6100 beskrivs som perfekt integrerad i ramens design. Cykel har Gates remdrift och Shimanos Di2 elektriska växelsystem, som ger exakt växling även med tung last.

Juryn tycker att de nya e-muli imponerar med sin tydliga och raka stil, och den smarta integrationen av Shimanos nya motorsystem. Funktionalitet är prioriterad och gör denna smidiga lastcykel till en praktisk och inspirerande arbetshäst, som också är kompakt.

E-mtb som är ständigt uppkopplad

Även inom kategorin e-mountainbikes delades det ut pris, en AWARD, och det gick till Greyp G6, som beskrivs som en e-mtb där analogt och digitalt elegant smält ihop. Den är utrustad med ett stort antal sensorer, kameror fram respektive bak, och även ständig internet-uppkoppling. Detta ska bidra till en avancerad cykelkänsla. 

Internet-uppkopplingen går genom en modul som ska ge gratis uppkoppling i 104 länder. Sensorerna samlar upp till 50 olika datatyper från cyklingen. Genom en mobilapp får man en instrumentpanel där allt kan övervakas och styras. 

Greyp G6 är för övrigt utrustad med ett batteri på 700 Wh.

AWARD-juryn berättar att denna ovanliga och nydanande design kommer från ett ungt kroatiskt företag. Cykeln har en imponerande uppsättning digital utrustning, som har integrerats genom extremt sofistikerat ingenjörsarbete.

Läs mer