Fem vintertips – och konsten att cykla i kyla

Björn Åslund

Björn Åslund

1 feb 2021

Är du ny på elcykeln? Första säsongen på elcykel och du funderar över att fortsätta över vintern? Visst innebär vintern påfrestningar för både cyklist och elcykeln. Men det finns tips och trix, som gör att färden i snö och minusgrader lite trevligare och enklare. Här bjuder vi på fem vintertips och historien om en riktig tuff vintercyklist

Grattis. Du är elcyklist. Därmed kan du slippa bilistens vintermödor, med igenfrusna lås, rutor att skrapa, snö att skotta, och så varmkörningen som förpestar många bostadskvarter.

Men cyklingen har definitivt sina vintermödor, fast de är andra. Kylan kan vi inte göra så mycket åt, men den går att bemästra. 

Läs om Roland Simonsson i Boden (länken nedan), som året runt i 27 år cyklade till jobbet. Kyla var inget hinder.

https://www.alltomelcyklar.nu/artikel/Konsten-att-cykla-i-riktig-kyla

Vintertipsen:

Förvara batteriet inomhus. Det finns många anledningar till att plocka bort batteriet från elcykeln. En är att batteriet tappar kapacitet när det fryser på. 

Hos kvalitetsbatterier märks det inte lika mycket, men man får definitivt kortare körsträckor. Med enklare batterier kan man dessutom märka att motorn blir slöare, helt enkelt då det nedkylda batteriet har svårt att lämna tillräcklig effekt.

Förvaring inomhus i värme motverkar detta. Dessutom ska batteriet helst ha rumstemperatur när det laddas. Det mår bäst då.

Smörj kedjan. Kedjan är ordentligt utsatt vintertid, när den kletas in med salt och grus. Är kedjan ordentligt smord minskar slitaget ordentligt. I cykelbutiken kan du råd om lämpliga smörjmedel. 

Glöm sedan inte att torka bort överflödig olja med en trasa. Oljan ska var verksam inne i kedjan, olja på kedjans utsida är klibbig och drar till sig partiklar.

Kör in dubbdäcken. Planerar du skaffa dubbdäck? Tänk då på att de behöver köras in i de första milen, för att dubbarna ska pressas på plats i däcket. Undvik hårda inbromsningar och sväng inte hårt. Då lär däcken och dubben hålla mycket längre.

Stänklapp på framskärmen. Få cykelkonstruktörer verkar ha tänkt på det svenska vinterklimatet. Inte ens de svenska cykeltillverkarna har ordentliga främre stänklappar som hindrar sprutet från framhjulet. Men det är lätt att montera en i efterhand.

En riktigt rejäl och långt nedhängande stänklapp minskar slitaget ordentligt på drivlina och motor (om cykeln har mittmotor). Och dessutom håller det dina skor betydligt fräschare.

Vaska av cykeln ofta. Numera sopsaltas en hel del cykelbanor och det lockar fler till vintercykling. Tyvärr är inte cyklarnas material särskilt motståndskraftigt mot det frätande saltet. Så vaska av cykeln ibland, i synnerhet cykelns nedre delar och den utsatta drivlinan med växlar och kedja.

Att tvätta bort vägsaltet från cykeln kan tyckas självklart, men det är inte alltid något som blir gjort. Vid besök på cykelverkstäder på våren har vi sett riktiga skräckexempel på hoprostade kedjor och växlar, som definitivt beror på kombon sopsaltning och ingen rengöring.

Läs mer