Annons
Annons

Instegsmodellen Stance E+29 är fulldämpad med 130 mm slaglängd fram och 120 mm bak.

Fulldämpad instegs e-mtb bland Giants nyheter

14-01-2020 / Världens största cykeltillverkare Giant har en del elassisterade nyheter till årets cykelsäsong. En ny fulldämpad e-mtb som är tänkt som instegsmodell med attraktivt pris. Vidare en racer för gravel, med grövre däck för att kunna fungera på olika underlag.

Text: Björn Åslund

Som tidigare förlitar sig Giants elcyklar på Yamahas motorsystem, dock så pass modifierat att det har Giants logotyp på utsidan och har namnet SyncDrive Pro Motor.

Giant har en del generella nyheter för själva motorsystemet. Hela serien med Yamahas motorer, tre olika med 60, 70 och 80 vridmoment, har uppdateras bland annat med fler sensorer. Numera har motorn även en sensor som känner av vägens lutning, så man får mer kraft i stigningar.

Vidare har man fått en så kallad ”smart charging” som ska ladda batteriet till 60 procent på 50 minuter. Giant har också sett till att integrera hastighetsensorn i ett bakre gaffelben, så att det sitter mer skyddat.

Mobilappen RideControl, som kan göra många inställningar på Giants alla elcyklar har uppdaterats med bättre navigering.En hel del av Giants modeller kan från och med 2020 förses med ett extra batteri på 250 Wh (Energy Pak Plus) som fästs i vattenflaskhållarens dropouter.

Bild: 2020-01/my20exploree-2gts-colora.jpg
Explore

Storsäljaren i Sverige förväntas bli serien Explore, berättar Patrik Fors vid Jaguarverken som importerar Giant till Sverige.

-Det är en modell vi tror på. Nyheten för 2020 är främst att Explore numera har helintegrerat batteri, berättar han.

Explore kan beskrivas som en serie elcyklar av hybridtyp, med pakethållare för last, dämpad framgaffel och mittmotor. Det rekommenderade priset börjar vid 28 000 kr.

Ut i skog och berg

För de som vill cykla till skogs har Giant ett par helt nya modeller. Stance E+29 har 29 tums hjul för stabil och bekväm färd (se bilden i topp på sidan). Den är fulldämpad med 130 mm slaglängd på framgaffeln och 120 mm bak.

Drivsystemet är den starkaste SyncDrive Pro Motor med maximalt 80 Nm vridmoment. Stance E+29 är att betrakta som en instegsmodell inom e-mtb och det rekommenderade priset börjar vid 37600 kr.

Bild: 2020-01/my20reigne-0pro-colora.jpg
Reign E+ Pro

Giant vill också ge sig in i konkurrensen bland mer krävande segment inom e-mtb, alltså enduro där det handlar om tuff och rolig utförscykling. För sådana aktiviteter finns nu modellen Reign E+ Pro med 170 mm slaglängd fram och 160 mm bak.

Elassistansen kommer från SyncDrive Pro Motor med 80 Nm som kan ge upp till 360 procent support. Reign E+ Pro har plats för ett extra EnergyPak Plus batteri. Motorsystem kan ställas in efter cyklistens preferenser, bland annat med ökad kraft vid start och med extra hög kadens.

Det rekommenderade priset börjar vid 57 000 kr och toppmodellen går loss på cirka 88 000 kr.

Bild: 2020-01/my20revolte-pro-colora.jpg
Revolt E-Pro

För grus

Giant Revolt E-Pro är elcykel av racertyp med lättare ram och framåtlutat körställning och med Giants SyncDrive Pro Motor som drivlina samt ett batteri på 375 Wh. Men den har grövre däck (55 mm) än vanliga racercyklar, och är tänkt för stig, grus och pendling på alla underlag. Alltså en gravel-cykel för att använda specialiserad cykelterminologi.

Giant Revolt E-Pro är främst tänkt lite äldre cyklister, som börjar få svårt att hänga med yngre cykelkompisar. Inte minst i backar får man ju ordentlig elhjälp, som gör att man kan hänga med bättre. 

FAKTA

Annons
Annons
Annons