Hellorider finns också i Holland och Belgien, under namnet Fietsenwinkel (skärmdump från företagets hemsida)

Hellorider har lämnat i Sverige

26-02-2019/ Hellorider, som sålt cyklar på nätet och i två butiker, har stängt den svenska delen av verksamheten. Detta beslut har tagits med anledning av att den svenska elcykelpremien försvunnit. (Artikeln har uppdaterats)

Text: Björn Åslund

- Både leverantörer och branschexperter förväntar sig att den svenska marknaden för elcyklar kommer att minska påtagligt på grund av detta beslut. Då elcyklar är vår huvudprodukt var beslutet dåliga nyheter för oss, uppger Robin Simmering i ett mailsvar.  Han är chef för den skandinaviska delen av International Bike Group, där Hellorider ingår.

Hellorider är en större återförsäljare av cyklar i butik och på nätet, nu med närvaro i Danmark, Holland och Belgien. I de två sistnämnda länderna heter verksamheten Fietsenwinkel. Men nu har man alltså stängt den svenska verksamheten. Förutom webshop har företaget haft butiker i Stockholm och i Malmö.

Orsaken till stängningen sägs vara att den svenska elcykelpremien försvunnit. Företaget har bestämt att flytta fokus till andra delar av sin verksamhet. Fokus under 2019 ligger nu på att öka i Danmark, där marknaden för elcyklar nu bedöms öka snabbt, uppger Robin Simmering. Efter 2019 ska man dock åter utvärdera den svenska marknaden och eventuell närvaro på denna.

Är då den försvunna statliga elcykelpremien ett hårt slag generellt mot

svensk cykelhandel? Frågan går till Joakim Stenberg vid branschorganisation Cykelbranschen.

-Vi tror att branschen satt elcykeln på kartan. Vi har inte sett att branschen fått några generella svårigheter. Men det sker en omstrukturering där mindre återförsäljare får det svårt, om de inte är duktiga.

På Helloriders svenska hemsida finns instruktioner för den händelse man som köpare behöver hjälp med reparation eller på annat sätt behöver kontakta företaget. Kunden ombeds att att fylla i ett reparationsformulär och ska sedan bli kontaktad av en engelsktalande kundtjänst för mer information. Även svar på svenska utlovas av Robin Simmering. Eventuella garantireparationer hänvisas till respektive cykeltillverkare.

Hellorider har tidigare haft problem att klara garantireparationer. I höstas berättade Allt om Elcyklar om en kund som köpte en Cube elcykel från HelloRider i somras. I början av oktober gick vevarmen sönder så pedalen inte kunde skruvas på. Det blev många mail och telefonsamtal till HelloRider för att få cykeln i användbart skick. Först efter två månaders väntan var cykeln reparerad, då av en fristående cykelverkstad som är återförsäljare av Cube.

Att inte alla kunder varit helnöjda med HelloRider går också att se på konsumentsajter, som Prisjakt och Trustpilot. Påfallande många kunder ger företaget låga betyg. Det handlar då bland annat om sena och uteblivna leveranser och svårigheter att rätta till fabrikationsfel. 

Enligt Robin Simmering tar man kundernas upplevelser på allvar:

- Vi har till exempel anställt en projektansvarig som ska lösa de mest akuta frågorna, och vi har uppgraderat vårt skandinaviska servicecenter i Köpenhamn, så att vi ska kunna reagera snabbare.

Utträdet från den svenska marknaden var svårt, enligt Robin Simmerings beskrivning.

-Det var inget lätt beslut. Vi har pratat ordentligt med anställda, branschexperter och leverantörer, innan vi tog beslutet. Detta gör det nu möjligt att fokusera med på den attraktiva danska marknaden, där vi ska utöka antalet butiker och stärka vårt varumärke.

FAKTA

Annons
Annons
Annons