Annons

Se upp för hala löv på cykelbanan.

Några bra tips inför den mörka årstiden

2-11-2020/ En del har redan ställt undan elcykeln. Men åtskilliga fortsätter trampa trots att vintern närmar sig, och gör cyklingen mer utmanande. Inför den stundande kallare årstiden vill servera några bra tips, som gör cyklande trevliga och minskar slitaget på cykeln.

Text: Björn Åslund

Vi får räkna med fler vintercyklister i år än tidigare år. Corona-smittan är ju långt ifrån besegrad, vilket gör att många avstår från kollektivtrafiken och istället sätter sig på cykeln. 

En del av dessa vintercyklister är inte så vana vid vinterns utmaningar. Så några grundläggande tips kanske inte skadar. Och några andra tips:

• Lövhalka. Nu i november är det mycket höstgula löv på cykelbanorna. De är ofta riktigt hala. Tyvärr är det många kommunen som inte sopar bort dem.

• De flesta cyklar verkar vara byggda för sommaren, stänkskärmen är helt enkelt för kort för att hindra smutsigt sprut. Detta löser man genom att förlänga framskärmen med en extra lång stänklapp. Därmed får man hindrar man grus, salt och smuts att förstöra drivlinan. En stryktålig stänklapp dubblar livslängden på din drivlina och spar mycket på dina skor.

• Batteri. Är du ny på elcykel kommer du märka att batteriet inte ger lika långa körsträckor när temperaturen kryper nedåt. Ta med dig batteriet in mellan cykelturerna, så mår det bättre, ger mer effekt och fler kilometer per laddning.

Bild: 2020-11/dsc06792.jpeg
Inte så bra. Batteriet mår bäst i värme.

• Om cykeln förvaras utomhus finns det risk att växlarna fryser, vilket bland annat kan beror fukt i växelvajern. En lösning är att smörja vajern med något som driver ut fukten ur vajerhöljet. Börjar vajrar och kabelhöljen bli gamla är det dock bättre att byta. Om cykeln rullar mycket vintertid bör man som rutin byta vajrar och höljen med jämna mellanrum. Hur ofta beror på hur utsatt cykeln är för väder och hur mycket den används. Tre år lär vara ett bra riktvärde för byte om man cyklar mycket.

• Dubbdäck är ett måste om det ofta är snö och is på vägarna, i skogen eller på cykelbanan. Att cykla med dubbdäck kommer göra din cykling betydligt mer säker och stabil. Dubbdäck fungerar bäst på hårdpackad snö eller is men tyvärr inte lika bra i lössnö. Sikta på att skaffa så breda däck som möjligt eftersom det ger bättre grepp och stabilitet i snön, tipsar Bikester på sin hemsida.

Olika dubbdäcksmodeller har olika många dubbar. Generellt kan man säga att ett däck med 120 dubbar rullar snabbare men ger mindre grepp och att ett däck med 240 dubbar ger bättre grepp men rullar lite långsammare. En bra kompromiss är att exempelvis ha 240 dubbar på framdäcket och 120 dubbar på bakdäcket, vilket ger grepp fram och rull bak. Det rekommenderas att köra in dubbarna ca 40 km på asfalt för att dubbarna ska sätta sig ordentligt, skriver Bikester vidare.

Tvätta cykeln ofta

• Blöta, leriga och snöiga vägar med vägsalt gör inte bara din cykel smutsig, det skapar också rost på alla möjliga ställen. Vatten, lera och salt hittar sin väg in i lager och delar och skapar rost som cykeln inte mår bra av. För att förlänga livslängden och slippa byta cykeldelar är det därför viktigt att hålla efter cykeln.

Så tvätta cykel regelbundet och smörj kedjan.

•Vintercykling sliter mer och efter en lång vinter rekommenderar vi att du ger cykel en ordentlig genomgång och service – antingen i en cykelverkstad eller hemma.

FAKTA

Annons
Annons