Finns även med herram. Foto: Nishiki

Nishiki förnyar med sportigare hybrid

18-01-2019/ Nishiki har släppt en ny sportigare elcykel för 2019 års sortiment.
- Men ett problem för den svenska cykelbranschen är den svaga kronan, som pressar upp priserna något, säger Tommy Lager vd för Nishiki.

Text: Björn Åslund

Nishiki har nischat in sig på lättare och sportigare cyklar, och det också inom elcyklarna. Under flera år har man haft modellerna Assist SL, Assist FX och Urban 9. Sent under förra säsongen kompletterades sortimentet med Pro SLE. 

Pro SLE är utrustad med mittmotor från Yamaha och batteri  på 400 Wh på nedre ramröret, vilket ska hålla nere tyngdpunkten och ge balans. Ramen finns i såväl klassisk herram med högt insteg, och en dammodell med lägre insteg.

Bakväxel är det väl beprövade Shimano Deore. Man har valt åtta växlar för att ge maximal livslängd på kedja och drev, och hålla nere servicekostnaden.

- Enligt våra tester ger användandet av en åttadelad kassett samt en förstärkt elcykelkedja för åtta växlar nästa dubbla livslängden jämfört med till exempel tio växlar. Godstjockleken i dreven samt i kedjan kan ökas vilket ökar livslängden, uppger säger Tommy Lager, vd för Nishiki.

 Något vi noterar är den låga vikten, endast 21,2 kilo vilket är några kilo mindre än många liknande sportiga hybrider.

Prislappen ligger på cirka 27.500 kr enligt Nishiki.

-Vi kommer att ha huvudfokuset bland elcyklarna på denna modell, säger Tommy Lager.

Bild: 2019-01/2018-nishiki-pro-sle-herr.png
Väger endast 21,2 kilo. Foto: Nishiki.

Nishiki bygger en del av sitt sortiment i Göteborg. Dock inte Pro SLE som sätts ihop i Taiwan av cykeltillverkaren Willing som Nishiki sammarbetat med i flera årtionden.

-Men vi har planer på att utöka cykelbyggandet här i Göteborg, vilket bland annat beror på strafftullarna mot cykeldelar från Kina. Bygger vi cyklarna här hamnar arbetskostnaden inom EU, vilket gör att vi kan undvika strafftullar.

I dagsläget är dock inte strafftullar på cyklar och cykeldelar från Kina den stora utmaningen för Nishiki.

-Det stora problemet är att svenska kronan har sjunkit som en sten jämfört med dollarn. Det innebär dyrare cyklar i år, och hela cykelbranschen är drabbad, säger Tommy Lager.

Prishöjningar

-Vi försöker hålla nere prisutvecklingen, vissa cyklar höjer vi inte priserna på, där får vi ta smällen själva. Men på några cyklar höjer vi 4-6 procent.

Den försvunna statliga elcykelpremien på 25 procent påverkar också efterfrågan på elcyklarna. Men Tommy Lager har ingen säker prognos.

-Jag är inte orolig, det blir inte någon drastisk minskning av elcyklarna. Alla vuxna som tänker ny cykel, har elcykel som alternativ idag, tror han.

Han tror inte det blir lika många elcyklar som 2018, men fler än 2017 då elcykelpremien inte fanns. 2017 års säsong såldes cirka 67500 elcyklar enligt statistik från organisationen Cykelbranschen.

FAKTA

Annons
Annons
Annons