Annons
Annons

Nya Nishiki Pro SL-A, som utgår från SL-E-modellen. Foto:Nishiki

Nishiki utökar med två nya modeller

2-12-2019/ Nishiki forsätter att utveckla sina elcyklar. För modellåret 2020 utökas Pro SL-serien med två nya modeller. Pro-SL B är försedd med remdrift och dämpad framgaffel. Pro-SL A är en crosshybrid som är tänkt för de flesta typer av underlag, såväl skogsstigar som asfalt.

Text: Björn Åslund

Nishiki tillverkas av bolaget Unicykel, som håller till på Hisingen i Göteborg. För några år sedan slogs bolaget ihop med danska HF Christiansen AB till ett gemensamt bolag Unicykel AB. Det är en av förklaringarna till att man hittar danska Promovecs motorsystem på flera av elcyklarna.

Men på Nishiki SL-serien är det Yamahas motorer som gäller.

Den befintliga Pro SLE får en uppdatering i form av höj och sänkbar styrstolpe för bättre komfort. Den är numera utrustad med pakethållare för AVS-systemet, som alltså har klickin-fästen för korgar och väskor.

Den nya Nishiki Pro SL-A, som utgår från SL-E, beskrivs som mångsidig elcykel för alla typer av underlag som grusväg, skogsstigar eller vanlig asfalt. Centralt placerat batteri och mittmotor Yamaha PW-SE ger optimal viktfördelning för en stabil körupplevelse. Cykeln är utrustad med en dämpad framgaffel, hydrauliska skivbromsar och lättrullade däck från Schwalbe. Batteri på 400 eller 500 Wh, det större ska ge räckvidd upp till 130 km.

Cykeln levereras utan skärmar och pakethållare men ska kunna utrustas i butik enligt kundens önskemål. Denna cykel har endast åtta växlar. Ett val Nishiki gjort, för att få plats med kraftigare kassett och grövre kedja, för att öka livslängden på drivlinan. Nishiki har satt prislappen 27 995 kr på sin hemsida.

 Även Pro SL-B är en ny elcykel med SL-E modellen som grund. Här den vanliga kedjedriften ersatt drivrem från Gates Belt-drive. Den har Nexus åtta inbyggda växlar samt dämpad framgaffel som är låsbar. För denna uppger Nishiki prislappen 32 995 kr.

Bild: 2019-12/nishiki-pro-sl-b.jpg
Pro SL-B har remdrift, som är mindre känslig för smuts än kedjedrift.
FAKTA

Annons
Annons
Annons