Annons
Annons

Hjälmen Lazer Urbanize MIPS är konstruerad för elcyklar.

Nu finns hjälmar för elcyklar

10-06-2020 / Lite i det tysta har det dykt upp en ny produktkategori inom cykelsäkerhet. Vid sidan av vanliga cykelhjälmar finns numera särskilda elcykelhjälmar, främst tänkta för snabba elcyklar som gör 45 km/tim. Men de ger förstås ökat skydd för alla elcyklister.

Text: Björn Åslund

Hjälmstandarden NTA 8776 har funnits i flera år. Den har  tagits fram  av NEN (standardiseringsorgan i Nederländerna). Det är tillåtet inom alla EU-länder att använda hjälmar som följer NTA 8776-standarden, enligt uppgifter branschtidningen iBike Europe. Men någon europeisk standard för elcykelhjälmar är det inte.

Eftersom de ska klara högre hastigheter, upp till 45 km/tim, ska denna hjälmtyp skydda mot högre inslagskrafter och täcka en större del av huvudet än traditionella cykelhjälmar.

Men speed bikes (elcyklar som klarar upp till 45 km/tim) står för en mindre del av elcykelförsäljningen i Europa, och även i Sverige är det en liten del av elcykelmarknaden. Kanske avsaknaden av lämpliga hjälmar bromsat  försäljningen av denna cykeltyp, för just hjälm är obligatoriskt på speed bike då de faller under klass 1 moped.

Under senare tid har det ändå dykt upp sådana elcykelhjälmar som uppfyller NTA 8776 från flera tillverkare.

-De här hjälmarna är testade för högre hastigheter, de ska ge en skyddsnivå som en mopedhjälm, säger Joakim Guzzi, som är produktansvarig vid Shimano, som har Lazers hjälmar i sitt produktsortiment.

Elcykelhjälmarna har också en annan form, där skalet går längre ned på huvudet, och som därmed täcker mer av tinning och nacke. 

De kan även vara utrustade med visir för att skydda ögonen mot blåst och insekter. En del sådana hjälmar har även öronskydd.

- Visserligen finns våra hjälmar i två utföranden, men de säljs uteslutande med rotationsskyddet MIPS, det är vad kunderna efterfrågar, säger Joakim Gozzi.

--- Läs mer om NTA 8776 --- (länk)

FAKTA

Annons
Annons
Annons
Annons