Annons
Annons

Pandemin gör att allt fler väljer cykeln i Stockholm.

Pandemin ger rusning efter elcyklar

4-06-2020 / Inte nog med att det cyklas mer i kölvattnet på corona-pandemin. Det säljs också mer cyklar, inte minst elcyklar. Exempelvis butikskedjan Sportson har sålt mer elcyklar än under 2018 då marknaden gynnades av den statliga elcykelpremien.

Text: Björn Åslund

Pandemin har helt klart fått många att välja cykeln, framför allt i våra större städer, där många undviker kollektivtrafiken på grund av smittorisken. Nu har pandemin härjat flera månader i Sverige, och de cykelhandlare vi haft kontakt med kan se tydliga effekter på försäljningen.

Jonas Holtbo, vid den rikstäckande butikskedjan Sportson, bekräftar att det är i storstäderna där försäljningen ökar tydligast. 

-Framförallt storstäderna ser vi riktigt stora ökningar vilket förmodligen beror på att man i större utsträckning undviker kollektivtrafiken, skriver han i ett mail.

Sportson har haft en ökad omsättning på drygt 30 procent i år jämför med samma period förra året. Det gäller både i butik och verkstad. 

-Just nu är det elcyklar som driver mest, vi säljer mer elcykel i år än vad vi gjorde under motsvarande period 2018 när elcykelpremien var aktuell. Jag har inte detaljgranskat det men känslan är att det är klassiska elassisterade cyklar som står för störst andel av säljet, uppger Jonas Holtbo.

Även Peter Klangsell, vd för Elcykelvaruhuset med två butiker i Stockholm, har riktigt bråda dagar.

- Efterfrågan har ökat kraftigt på grund av corona. Alla kunder säger samma sak, de försöker undvika kollektivtrafik i största möjliga mån. Det hela startade i april när det gick ut information om att endast personer med samhällskritiska tjänster bör åka i kollektivtrafiken, skriver han i ett mailsvar.

Genom sin e-handel kan Elcykelvaruhuset också se att ökad efterfrågan inte bara gäller Stockholm.

-Efterfrågan har ökat i hela Sverige, detta kan vi se då vår e-handel har ökat kraftigt. Den var 120 procent högre än vår budget i maj månad.  

I butik var försäljningen 50 procent högre än budget.

-Vii säljer mest cyklar i prisklasserna 15 000-25 000 kr, vilket är vårt normalläge, dock en liten ökning uppåt i pris. Modellerna skiljer sig inte jättemycket från normalläget, vi kan dock se en ökning av hybrid/pendlarcyklar.

Även hos butikskedjan Cykloteket, med fem butik i Stockholm och en i Västerås, är det god fart på försäljningen.

-Vi kan bekräfta att cykelpendling driver omsättning just nu och det är allt ifrån standardcyklar till gravel som ökat markant. Det har även dragit med sig elcykel i samma omfattning och vi pratar om runt 30 procent, uppger vd Ted Kottulinsky i ett mail.

Brist på elcyklar

Han noterar också att många cykelleverantörer har problem att få fram vissa typer av cykel. Även Elcykelvaruhuset har märkt detta problem.

-Vi har haft stora störningar i leveranserna från alla varumärken. Dock har vi nu bunkrat upp och har över 2000 elcyklar i lager men de tar slut fort. Nu dammsuger vi lagren på elcyklar från många av våra leverantörer och även från en ny stor aktör i Europa, uppger Peter Klangsell. 

Leveransproblemen kan direkt kopplas till pandemin, enligt Peter Klangsell. Problemet har börjat med att produktion av komponenterna har stått still i flera månader i Asien. Därefter har pandemin slagit mot Europa och moneteringen av cyklarna.

-Jag skulle säga att alla tillverkare har haft det körigt och vi ser att det tar slut från många av de leverantörer vi har, beskriver Peter Klangsell.

-Visa kategorier och modeller börjar bli bristvara. Tillverkare och leverantörer jobbar febrilt för att komma i kapp med produktionen men det kan nog finnas risk för att det blir ett glapp i tillgången på nya cyklar till följd av de långa produktionsstoppen, uppger Jonas Holtbo

 Men om nu efterfrågan gått upp under våren, så det så småningom komma ytterligare en köpvåg, tror Peter Klangsell.

-De som nu köper är de som fortfarande måste åka till jobbet. De flesta av de som sitter hemma nu har nog inte tänkt på hur de ska åka till jobbet. När det är dags för dessa att börja åka igen, tror vi att de också kommer känna sig obekväma och välja ett annat pendlingsalternativ än kollektivtrafiken.

FÖR DIG SOM VILL VETA MER OM ELCYKLAR

---- Alla cykeltester 2020 och äldre ---- (länk)

--- Köpguiden 2020: Hitta rätt cykeltyp --- (länk)

FAKTA

Annons
Annons
Annons
Annons