Prispressad elcykel med frågetecken

En vikbar elcykel för 399 dollar. För bra för att vara sant? Stark Drive LLC är ett till synes Stockholmsbaserat företag med missionen att sälja riktigt prispressade elcyklar. Vi hittar ett antal uppgifter kring företaget och erbjudandet som reser frågetecken. Men några svar har vi inte fått.

Text: Björn Åslund Foto: Stark Drive LLC Ur Allt om Elcyklar nr4 2017

Företaget Stark Drive LLC har ambitionen att sälja elcyklar globalt. Till superlåga priser. 399 dollar är prislappen på bas­modellen, när man går in på hemsidan. Och den här aggressiva prissättningen har givit uppmärksamhet. Inte minst affärs­press har gett utrymme för entreprenören Oscar Stark som är den drivande bakom företaget.

Uppgifter på hemsidan ger intryck av att företaget hör hemma i Stockholm där huvudkontoret sägs ligga. Men hur vi än letar hittar vi inget företag registrerat i Sverige med namnet Stark Drive LLC.

Vi har många frågor som vi vill ha svar på. Vi vill veta vilket land som är företagets egentliga hemvist, vilket är av intresse för frågor kring skatter och konsumenträtt. 

Men att komma i kontakt med företaget är minst sagt svårt. De svarar inte på flera mejl som vi skickar. Några telefonnummer finns inte angivet på hemsidan. Vi hittar inte heller några andra möjligheter att nå vd:n Oscar Stark privat i Sverige. Så det vi berättar här baserar sig i huvudsak på uppgifter från företagets webb och blogg, och på källor utanför företaget. 

Oscar Stark skriver om sin önskan om att ta fram en riktigt billig elcykel. Hans plan från början var att finansiera projektet med crowdfunding. I sin blogg skriver Oscar, som är svensk-kanadensare, om en skakig resa. Projektet blev uppvaktat av crowdfundingsajten Indiegogo, en konkurrent till mer kända Kickstarter. Finansieringen i februari 2017 av elcykeln Stark Drive fick en rivstart, och redan efter tio timmar hade man nått målet. 

Men snart blev Stark Drive kontaktade av ägare till Mate, ett danskt företag som samtidigt också valt att finansiera sin elcykel via Indiegogo. Mates advokat kontaktade sedan Indiegogo och hävdade, enligt Oscar Starks blogg, att Stark Drive var en bluff, och att det inte var möjligt att sälja en elcykel för 399 dollar. Mate bad Indiegogo att stänga ned Stark Drives kampanj vilket också skedde. Mate ­hävdade att Stark Drive var en kopia på deras cykel, säger Oscar i sin blogg.

Via e-post får vi svar från Indiegogo av en talesperson, som säger att kam­panjen stoppades därför att den stred mot Indiegogos användarvillkor, vilket man meddelat Stark Drive. De som stöttade kampanjen har fått tillbaka sina pengar, avslutar talespersonen sitt korta mejl. Vi får inte veta på vilket sätt kampanjen stred mot villkoren.

Oscar Stark började leta efter andra möjlig­heter till crowdfunding, och bestämde sig till slut för att göra det via Stark Drives hemsida starkdrive.bike. Enligt Oscar har finansieringen varit framgångsrik. Man har nu fått in tillräckligt med pengar för att betala det förskott som den kinesiska cykeltillverkaren kräver för att dra igång produktionen. Oscar berätta om en planerad resa till Kina i slutet på juni till fabriken som tillverkar cyklarna. Det finns även bilder på bloggen som påstås visa tillverkningen.

Informationen på hemsidan är dock svår att tolka som crowdfunding i gängse mening. Vid beställningen måste man kryssa i en ruta att man godkänner företagets regler för sin crowdfunding. Det innebär att när vi vill gör en beställning av en cykel ska vi godkänna att hela priset för cykeln dras direkt, alltså långt innan cykeln levereras.

Stark Drives kampanj avviker mycket från gängse bruk, där ett crowfunding­företag går in som en extern part, som ­garanterar och övervakar så att insamlade pengar verkligen används som ut­lovats. Det är väldigt oklart vilken säkerhet som finns för att pengarna används som avsett och att en cykel verkligen kommer att levereras. 

Den billigaste basmodellen Stark Drive City har en prislapp på 399 dollar. För det tillkommer alltid en fraktavgift på 200 dollar. 

På beställningssidan visas en dock cykel med pakethållare, skärmar och dämpning i ramen. Men detta är extra­utrustning som kostar 120 dollar till. Så då är vi plötsligt uppe i 719 dollar. Vill man sen ha två års garanti få man lägga till 249 dollar. 

Till cykelpriset kan det också komma moms eller eventuell tull, eftersom cykeln skickas från Kina. På hemsidan finns uppgifter om sex procent skatt på el­cyklar till Sverige, men inte närmare preciserat vilken skatt det handlar om.

På sin webb uppger företaget att cykeln säljs med 180 dagars garanti för tillverkningsfel. Läser man hemsidan på engelska är det svårt att tolka hur de 180 dagarnas tillverkningsgaranti gäller. De hänvisar till en 30 dagars tillverkningsgaranti där Stark Drive kommer att återbetala eller ersätta kunden om produkten krånglar vid normal användning. Kunden måste dock betala frakten för returen.

Hur företaget förhåller sig till svensk konsumentlagstiftning, som bland annat innebär tre års reklamationsrätt, framgår inte. I väntan på klargörande svar från Stark Drive LLC och vilket skydd som finns för dem som förskottsbetalar för sina beställningar, ser vi tydliga risker att beställa en Stark Drive Bike.

I alla händelser ser det ut som att Stark Drive lockar en del köpare. I slutet av juli finns uppgifter på hemsidan om att crowdfundingen lockat 316 stöttare, som lagt in sammanlagt 353 050 dollar. 

Allt om Elcyklar har skickat denna text till Stark Drive för kommentar, men utan svar.

FAKTA