Seaside Bike uppdaterar lastcykeln

Björn Åslund

Björn Åslund

31 jan 2021

4-03-2019/ Seaside Bike har uppdaterat sin lastcykel, med bland annat större batteri och växelsystem med större omfång växlarna. Cykeln har numera remdrift, vilket ska vara bra i hårt och smutsigt vinterväglag.

Seaside Bike lastcykel testades av Allt om Elcyklar i papperstidningen nr 1/2018. Då framkom önskemål större batteri och större växelomfång.

Nu är det inte bara Allt om Elcyklars önskemål som spelat in, men Seaside Bike har gjort en del uppdateringar av cykel, berättar Micael Granberg, som är vd för Seaside Bike som har sin hemvist i skånska Skanör/Falsterbo.

-Här i Skåne har vi inte så mycket backar att testa i, men längre norrut är det många som vill ha större omfång på växlarna.

Detta ledde till byte till en annan version av det steglösa växelnavet (fd Nuvinci, numera Enviolo), med 380 procent omfång (skillnad mellan lägsta och högsta växel). Lastcykeln kommer även finnas med automatiska växlar senare. 

Batteriet har blivit större, numera på 17,5 Ah, vilket ger 630 Wh elenergi, vilket är ett ovanligt stort batteri. 

-Vi har också bytt den monokroma skärmen till en färgdisplay, som bland annat kan visa uppskattad återstående körsträcka, och med möjligheter att ladda usb-enheter, säger Micael Granberg.

Man har också ersatt kedjedrift med remdrift, från Gates carbon drive. Remdrift anses betydligt hållbarare, när det kommer till vinterkörning i smuts och salt.

Alla nyheterna är på Seaside Bikes standardmodell. Priset har fått justeras upp några tusenlappar, och är nu på cirka 36 900 kr. 

Seaside Bike har bara funnits några år, men man känner tydligt av ett stort köpsug efter lastcyklar. Man har valt att lägga sig ovanför lågprissegmentet.

 -Vi vill inte konkurrera med lågpris, utan vi tror att Sverige är moget för kvalitetscyklar. I fjol sålde vi 300 cyklar, och de vi hade tog slut på en månad under våren. Det var tre månader utan cyklar högsäsong, så vi hade kunnat sälja fler, säger Micael Granberg.

Tidigare har företagets cyklar tillverkats i Kina. Nu görs de i Turkiet, men man planerar att flytta till fabriker i Polen.

-Prisbilden i Polen är ungefär den samma som i Turkiet. Men vi kommer närmare och kan snabbt komma över för att göra kvalitetskontroller i fabriken. Vi får också minskad transporttid. 

Under 2019 hoppas Micael Granberg att försäljningen fördubblas, bland annat då man etablerat sig i Danmark, och genom cyklarna säljs hos  butikskedjan Sportson.

Läs mer