Tillverkning av elcyklar flyttar till Europa

Björn Åslund

Björn Åslund

31 jan 2021

Publicerad 28-08-2018 / EU-importtullar på elcyklar från Kina tvingar tillverkarna till stora omställningar. Flera har flyttat tillverkning till Europa. Ecoride, Marvil och Giant är märken som bytt till fabriker i Europa.

EU har infört importtullar på 21,8 till 83,6-procent på elcyklar från Kina. Enligt Bryssel finns bevis på prisdumpning från kinesiska exportörer, då priserna på marknaden i Kina är högre än då produkterna exporteras till EU. Dessa tullar ska ses som en motåtgärd från EU, mot kinesisk prisdumpning, från stålprodukter till solpaneler.

Dessa dumpningstullar redan ha skadat importerande företag i den europeiska cykelbranschen, att döma av en undersökning gjord av Light Electric Vehicle Association (LEVA-EU), som är en europeiska branschorganisation för lätta elfordon.

Enligt undersökningen har 33 procent av alla importörer har stoppat sin e-cykelimport från Kina och inte hittat en alternativ lösning, rapporterar Bike-Eu.com

LEVA-EU säger att 72 företag har svarat på undersökningens frågor, varav 65 (= 90%) bekräftar att förfarandet orsakar faktisk skada på deras verksamhet. Den rapporterade skadorna är olika:

  • Nästan 42 procent saknar produkter att sälja.
  • 39 procent konstaterar att de redan måste öka priset på sina produkter.
  • 37,5 procent har lidit ekonomisk förlust sedan inledandet av dumpningsförfarandet.
  • 33 procent har slutat import av elektriska cyklar från Kina och har inte hittat en alternativ lösning.
  • 30,6 procent procent anger att deras företag kommer att behöva stänga om retroaktiv insamling införs
  • 21 procent fortsätter inte om slutgiltiga tullar införs
Marvil tillverkas numera i Europa. Foto: Björn Åslund

Vi kontaktar Jaguarverken som har importerat elcyklar från Kina, märkena Marvil och Giant, den senare räknas som världens största cykeltillverkare. 

-Giant har flyttat tillverkning till Bulgarien. Sedan håller Giant på att bygga om fabriken i Holland för tillverkning av elcyklar, berättar Patrik Fors vid Jaguarverken.

Även Marvil har tagit sig till Europa.

-Årets första produktion kom från Kina, men sedan har produktionen av Marvil flyttat till Europa. Men en flytt kräver kunskaper om europeiska tilllverkare av cykeldelar, så det har tagit tid att hitta alternativ producenter till alla cykelkomponenter.

Flytten av tillverkningen har därför bromsat tillverkningen, så Marvil har haft svårt att tillverka cyklar så det räckte till andra delen av säsongen.

För att ytterligare klämma åt Kina, så överväger EU även strafftullar på komponenter till elcyklar. Troligen leder det till att kinesiska företag etablerar komponentfabrik för elcyklar i Europa, eftersom den europeiska komponentindustrin har få produkter för elcyklar, uppger Patrik Fors.

Ecoride är störst på den svenska elcykelmarknaden. De har också tillverkning i Kina. EcoRide har hanterat strafftullarna genom att flytta produktion till Polen. Framöver kommer deras kinesiska fabrik bara att producera cyklar som ska säljas utanför EU.

– Vi monterar även cyklar i Polen sedan i våras. Vi har kvar vår tillverkning i Kina också, eftersom vi säljer till marknader utanför EU och Europa, uppger vd Mårten Nydahl i ett mailsvar.

Källor:

Artikel på Bike-Eu.com

https://www.bike-eu.com/laws-regulations/nieuws/2018/08/one-third-of-eu-importers-stopped-sourcing-e-bikes-from-china-10134401

Kinesiska elcyklar kan beläggas med strafftullar i efterhand. Det ska dock inte belasta konsumenter.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6966319AnnonsAnnons

Läs mer