Michelins motorsystem driver mot cykelns bakhjul. Skärmdump: Wayscral

Unikt drivsystem från Michelin

30-04-2019/ Ytterligare en aktör inom motorindstrin ger sig in bland elcyklarna. Det är däcktillverkaren Michelin, som tillsammans med Wayscral och Norauto, tagit fram en elcykel, som faktiskt har en unik drivlina, där just däcket har en viktig roll för drivenheten.

Text: Björn Åslund

Franska Michelin glider in på elcykelområdet, genom samarbete med Norauto, som säljer biltillbehör i Frankrike, och cykeltillverkaren Wayscral.

Den nya elcykeln Wayscral Hybrid har varken mittmotor eller navmotor. Istället sitter elmotor integrerat med batteriet i pakethållaren. Motorn, som designats av Michelins ingenjörer, har en drivrulle som ligger an mot bakdäcket som är specialutvecklat just för denna motor.

Denna typ av drivenhet påminner om den franska mopeden Solex vars motor driver framhjulet på liknande sätt. Cykeln hör tydligen hemma i lågprissegmentet, då man satt priset till 999 € hos Norauto.

Enligt mediauppgifter så ligger det tre år av forskning och utveckling bakom den nya drivlinan. Det har resulterat i nio patent.

Själva drivenheten med batteri och motor väger drygt 3 kilo, och Wayscral Hybrid väger endast 18 kilo. Drivenheten ska gå att plocka loss, så att cykeln kan användas som en traditionell cykel.

Själva cykeln är en klassisk damcykel, med sju växlar i baknavet, men också med skivbromsar.

Senaste numret av Allt om Elcyklar

Köp den som pdf, för 49 kr:

Klicka här! http://butik.elbilen.org/

Papperstidningen hittar du i Pressbyrån och andra butiker. Här hittar du din butik som säljer tidningen! 
Aktuella nummer går även att beställa online från Pressbyrån

Tidningen finns elektroniskt, där du kan läsa tidigare nummer:

Readly 

Ztory

FAKTA

Annons
Annons
Annons