VTI: Elcyklar i elfordonspooler kan minska bilanvändning i städer

20-8-2019 / Elcyklar i elfordonspooler har potential att minska användningen av bil i städer, men då krävs fler användare och väldimensionerade pooler. Det visar resultatet i en studie från VTI där forskare har studerat i vilken omfattning en pool som erbjuder elcyklar, elassisterade lådcyklar och elbilar kan bidra till minskad bilanvändning.

Allt om Elcyklar hade redan den 24 juni en artikel om resultatet från projektet GoMate. Nu presenteras resultatet i ett pressmeddelande från VTI, dessutom finns det en slutrapport att ladda hem (se faktarutan upp till höger)

Förtätning av innerstäder är en pågående stadsbyggnadstrend med syftet att skapa attraktiva och hållbara stadsmiljöer. Här ska bilen ta mindre plats till förmån för mer hållbara mobilitetslösningar som gång, cykel och kollektivtrafik. Samtidigt är många arbetsplatser, handel, sport- och fritidsaktiviteter lokaliserade i bilanpassade lägen utanför innerstaden. Vägnäten i och omkring innerstäder är hårt belastade. Små ökningar av biltrafik leder till betydande problem med trängsel, buller och försämrad luftkvalitet. Det är därför viktigt att förtätningen av innerstäder följs av betydande insatser för minskad bilanvändning, skriver VTI i pressmeddelandet.

– Om bilen används vid dagens första resa är sannolikheten stor att bilen används för samtliga resor den dagen. Därför är det viktigt att alternativa mobilitetslösningar finns tillgängliga vid just boendet, säger Åsa Aretun, forskningschef vid VTI och projektledare för projektet GoMate som har studerat användningen av elfordonspooler.

I projektet byggdes två elfordonspooler i två förtätningsområden upp och testades. Resultaten visar på en minskad användning av bil i vardagen bland de boende som nyttjade poolen vid till exempel arbetspendling till förmån för framför allt elcykel.

– Om den egna bilen används mer sällan kan det på längre sikt leda till minskat bilinnehav till förmån för nyttjande av biltjänster. Men för att verksamheten ska ge väsentliga effekter avseende bidrag till olika hållbarhetsmål krävs en betydligt högre andel av de boende som nyttjar elcyklar. Det medför i sin tur att antalet fordon i poolerna behöver öka ganska dramatiskt om de ska ha kapacitet att försörja de boendes resande, säger Åsa Aretun.

– Det är inte förrän användningen av elfordonspoolen ökar kraftigt, och på bekostnad av minskad användning av fossilbil, som positiva effekter skapas i någon betydande omfattning.

Projektet GoMate är finansierat av Energimyndigheten och Trafikverket. Det har bedrivits i samverkan mellan VTI, RISE, Cykelpoolen i Sverige AB, Tolust AB, Vätterhem AB, Energikontor Norra Småland, Riksbyggen, Kommunal och Jönköpings kommun.

Senaste numret av Allt om Elcyklar

Köp den som pdf, för 49 kr:

Klicka här! http://butik.elbilen.org/

Äldre tidningar kan laddas hem gratis (i länken ovan), från nr 1/2019.

Papperstidningen hittar du i Pressbyrån och andra butiker. Här hittar du din butik som säljer tidningen! 
Aktuella nummer går även att beställa online från Pressbyrån

Tidningen finns elektroniskt, där du kan läsa tidigare nummer:

Readly 

Ztory

Annons
Annons
Annons
Annons