C20 utan sadel går i 20 km/tim. C25 med sadel gör 25 km/tim, och är klassad som moped. Foto: Steereon

Vikbart och kompakt från tyska Steereon

23-02-2021 / Vad får man om man korsar en elcykel med en elscooter? Kanske en Steereon C20 eller C25. Det är kompakta tvåhjulingar, som passar in under konceptet mikromobilitet.

Elcyklar är det inte, för de saknar trampor. Dessutom är motorn på 500 Watt. Men den maximala hastigheten är satt till 20 eller 25 km/tim för de två nya modellerna C20 och C25.

Steereon har introducerats på den tyska marknaden av företaget PLEV Technologies GmbH, som har sin bas i tyska Köln. 

PLEV Technologies GmbH är inriktad på att skapa framtidens mobilitet inom Personal Light Electric Vehicles (PLEV) och etablera sig som ett premiummärke inom fällbara mikromobilitetskoncept, berättar tyska ebike-news.de 

Modellerna C20- och C25 fokuserar på körkomfort, till detta bidrar stora hjul med pneumatiska däck och en lång hjulbas. Motorn på 500 Watt  ska göra att den orkar backar med lutning på upp till 25 procent. Batteriet på 672 Wh ska ge en räckvidd på upp till 50 km. 

En annan egenskap hos C20 och C25 är den innovativa vikningsmekanismen. Tack vare detta kan de två tvåhjulingarna vikas upp så kompakt att de till och med kan passa i bagageutrymmet hos en mindre bil.

C20-modellen levereras utan sadel, man framför den stående. Den gör som mest 20 km/tim och ska vara godkänd som ett litet elfordon.

 C25 har en sadel. Den är godkänd som en moped, av allt att döma klass 2 moped, som får göra högst 25 km/tim.

Prislappen är satt till 2 999 euro. Om de dyker upp i Sverige vet vi inget.

FAKTA

Annons