Annons

I.am.ultra finns i vanlig 250 Watts version, men också med 500 Watts motor vilket gör den till en speedbike, vilket gör den till en klass 1 EU-moped. Foto: Wafabike/ Andreas Elghagen.

Wafabike släpper elcykel med största batteriet

1-10-2020/ Wafabike går vidare med nya elcyklar. Den senaste I.am.ultra beskrivs som en cruiser för året runt-bruk. Batteri på antingen 840 Wh eller 1008 Wh, vilket troligen är det största på marknaden idag.

Text: Björn Åslund

Wafabike har inte direkt satsat på att konkurrera med de storsäljande elcyklarna. Istället har företaget, som drivs av Andreas Elghagen, nischat in sig på mer udda modeller som ska locka elcyklister med design långt utöver lagom, det är elcyklar för dem som vill synas på cykelbanorna. I Wafabikes sortiment hittar vi feta däck, höga styren, mjukt formade ramar och ofta tillbakalutade körställningar. 

Den nya I.am.ultra är baserad på modellen Ultra Fat Beach Cruiser, men är ordentligt rustad som en åretruntcykel. 

Cykeln finns i med olika motoralternativ. Väljer man Bafang M500 får man 95 Nm i vridmoment och el från ett 36 volts batteri på 28 Ah, vilket ger hela 1008 Wh. Denna version är anpassad för EU-definitionen av elcykel, alltså innebär max 250 Watt elassistans upp till 25 km/tim.

1008 Wh

1008 Wh är sannolikt det största elcykelbatteriet på den svenska marknaden. Har ni läsare sett större tar vi tacksamt emot tips. (bjorn@alltomelcyklar.nu)

Vill man mer klös i bakhjulet finns mittmotorn Bafang M600, som är ett 48 volts system. Den kan köpas med batteri på 840 Wh eller 1008 Wh. Med M600 är man uppe på  500 Watt och ger hela 120 Nm i vrid. Den klassas då som klass 2 moped med 25km/tim. Alternativt finns en variant på 45km/tim som klassas mer som speed-pedelec som säljs framförallt i länder där de får framföras med 500 W motor och 45km/h. 

Den är rustad med fem växlar från Sturmey Archer. Kraften från motor och cyklist överförs via remdrift från Gates Carbon. Detta för att göra skötseln enklare och då man bedömer att drivrem har en mycket längre livslängd än en vanlig kedja.

De hydrauliska bromsarna är från Shimano och har 203mm skivor både fram och bak.

Lastgaller

Framgaffeln är i kolfiber då materialet är lättare, men även mer hållbart. Till framgaffeln har Wafabike designat ett eget lastgaller, som finns att köpa som tillval.

I.am.ultra finns i tre färger, ”summerburst” (orange metallic), ”hyper blue” (blå metallic) och ”blacked out” (blank svart).

FAKTA

Annons
Annons