Annons

XXL hade inte reservdelar till Fredrik Janssons elcykel.

XXL har svårt få fram reservdelar

12-02-2020 / Sportvarukedjan XXL tycks ha svårt att få fram reservdelar till de egna elcyklarna Velocity och White. Margareta Daho fick beskedet att det skulle ta fyra månader att få fram reservdelar. När Fredrik Jansson elcykel gick sönder, kunde butiken inte ens få fram reservdelar.  XXL svarar att man håller på att bygga upp ett reservdelslager.

Text: Björn Åslund

Det började med att Margareta Daho berättade på Facebook-gruppen Elhojen om sina försök att få sin Velocity elcykel, köpt hos XXL, återställd efter en omkullkörning.

Rätt snart är diskussionen igång i Facebookgruppen. Det dyker upp ytterligare tre som har egna erfarenheter av att XXL-butikerna har svårt få fram reservdelar till elcyklar. En av cykelägarna berättar att det tog 6-7 veckor att få fram ett nytt bakhjul med motor till en White cykel. En annan berättade om det tog fyra månader att få fram reservdelar till ett garantiärende till en Velocity elcykel.

Kabel gick av

Margareta Daho äger en Velocity med mittmotorn Bafang Max Drive. Hon har främst använt den till att cykla till jobbet, en sträcka på två mil. Men en dag i november krockade hon med en stenkant och körde omkull. Kabeln mellan motor och display gick av nära styrstammen. 

- Jag fick också några skrubbsår, men det gick att cykla hem utan motor, berättar hon.

Den 28 november i fjol lämnades elcykeln in på XXL:s varuhus i Barkarby. Då hade de inte möjlighet att svara på möjligheten att reparera, berättar hon. Den 3 december får hon besked att en kabel behövde beställas. Den 9 december får hon veta att reparationen skulle kosta 3500 kr, varav 2000 kr var arbetskostnad.

Hon ville ge okej till det, men ville också ha besked när cykel skulle vara reparerad och klar. Hon fick ringa flera gånger till XXL i Barkarby, för att hitta rätt person. Inte förrän i mitten av januari fick hon kontakt med den rätta personen, som då hade ett svar.

- Delarna var beställda och de kommer inte förrän i april, var beskedet hon fick.

Bild: 2020-02/margareta-daho-xxl.jpg
Margareta Dahos elcykel lagades på tre dagar av en annan cykelbutik.

En tid senare kom dessutom ett SMS från XXL, som nu ville ha 50 kr om dagen för att förvara hennes cykel i väntan på reparationen.

Men då tröttnade Margareta Daho definitivt på XXL. Tog cykeln och gick till en större cykelbutik med verkstad strax intill. Där var beskedet mer positivt:

Nästan fem månader

-De trodde att det skulle vara möjligt att laga snabbt. De skulle troligen kunna få fram reservdelar på en vecka.

Redan efter tre dagar kommer besked från cykelbutiken. Cykeln är lagad och några delar är utbytta, men till en kostnad av 4 238 kr.

- Verkligen konstigt att XXL inte kunde erbjuda lagning förrän i april, det är ju nästan fem månaders väntan för mig, konstaterar Margareta Daho.

Vi får även kontakt med Fredrik Jansson, vars historia med XXL utspelade sig för några år sedan. Elcykeln var en Velocity, en klassisk herrcykel med framhjulsmotor. Han köpte den 2015, men efter cirka två år dog motorn.

-Jag lyckades ta reda på felet, det satt i styrenheten.

Men XXL i Bromma lyckades inte hitta en sådan styrenhet. Så nu står Fredrik Jansson Velocity parkerad och obrukbar. Istället har han skaffat en Haibike med Bosch drivsystem.

-Väldigt tråkigt att XXL inte ska ha några delar.

Någon kompensation av XXL har han inte fått.

-Jag är inte den typen som bråkar. Men det är dåligt att XXL pumpar ut elcyklar och sedan inte kan hantera eftermarknaden, säger han.

Vi försöker få kommentar från XXL centralt. De flesta större företag brukar ha kontaktuppgifter om organisationen på sin hemsida. XXL har inte ens ett telefonnummer till sitt huvudkontor. Vi ringer istället ett varuhus till cykelavdelningen. Där får vi besked att enda möjligheten att få kommentar är via kundservicen på webben. Några andra alternativ finns inte, inte ens om man förklarar att man är journalist. Ett mail går iväg och några dagar senare får vi mailsvar från Anders Andrén, som är presskontakt vid XXL.

Är det rimligt att kunderna ska få vänta upp till fyra månader för att få reservdelar? De kan ju ha köpt en elcykel för att kunna cykla dagligen till jobbet? 

- Vi beklagar verkligen att enstaka kunder har fått vänta allt för länge, självklart ska man få sin cykel reparerad så fort det bara går. För att minimera risken för att detta ska hända igen så har vi börjat bygga upp ett eget lager med reservdelar, så att uteblivna leveranser inte ska drabba kunderna, skriver Anders Andrén.

Varför tar det så lång tid att få fram reservdelar? Har ni några konkreta planer på att bygga upp ett ordentligt reservdeslager så att ni snabbt kan få fram delar?

- Tyvärr har vi haft leveransproblem från vissa underleverantörer. Vi är inte nöjda med detta och även om situationen förbättrats avsevärt så håller vi också på att bygga upp ett eget reservdelslager i Sverige.  

 Fyra månader är ju väldigt lång tid, Ger ni cykelägarna någon kompensation för väntetiden?

- Det är olika från fall till fall, men om någon behöver vänta länge försöker vi alltid ge kompensation i form av sänkt pris för reparationen eller presentkort i butiken.

FAKTA

Annons
Annons