Annons

ÖVERSIKT: Alla tester 2020 och äldre

Från 2020 publicerar vi våra cykeltester endast på webben. Nu är testsäsongen slut, och vi hann med 25 tester. Men vi återkommer med nya tester i mars 2021.

Längre ned hittar du äldre tester från 2019, då vi hann med totalt 30 tester av olika elcyklar. 

Längre ned på sidan förklaras hur vi sätter betyg på elcyklarna.

Cyklar testade 2020

--- PRISKLASS UPP TILL 10 000 KR --- (budget)

Zipforce (elmotor för konvertering av cykel)

--- PRISKLASS UPP TILL 20 000 KR --- (mellanklass)

Crescent Elina VS Ecoride Ambassador (storsäljarna i duell)

Batavus Torino E-Go (klassisk damcykel med navmotor)

Skeppshult Favorit El (stadscykel med mittmotor, med både korg och pakehållare)

Ebajk Model 1 (lätt stadscykel med navmotor)

Lifebike Classic Steps E6 (lågt insteg med mittmotor)

Lifebike C-MUTE UNI G7 (klassisk damcykel med navmotor)

Winther Superbe 2 (klassisk damcykel med mittmotor)

Stålhästen Prima (klassisk damcykel med navmotor)

--- PRISKLASS 20 - 30.000 KR (premium) ---

Wafabike I.am.urbanity (lätt stadscykel med mittmotor)

Merida eSPRESSO L 300 SE EQ (sportig hybridcykel med mittmotor)

Trek District+ 2 (stadscykel mittmotor och pakethållare fram och bak)

Crescent Elda (sportig hybridcykel med damram och mittmotor)

Ecoride Sense (lågt insteg med mittmotor)

Hillkiller Step in (lågt insteg med mittmotor)

VanMoof S3 (herrcykel med egen design och navmotor)

--- PRISKLASS  30 - 40.000 KR (exklusiv)---

Specialized Turbo Como 4.0 (mittmotor och lågt insteg)

Crescent Ellie (damcykel med låsningfria broms och mittmotor)

Walleräng Faktor LS (hybridcykel med mittmotor)

--- PRISKLASS ÖVER 40.000 KR (lyx) ---

Cannondale Canvas Neo (exklusiv stads/pendlarcykel av hybridtyp)

Trek Allant+ 8 Stagger (exklusiv stads/pendlarcykel av hybridtyp)

Specialized Turbo Vado SL 5.0 EQ (lätt herrhybrid med mittmotor)

--- LASTCYKLAR ---

Bergamont E-Cargoville (tvåhjulig lastcykel)

Yuba Boda Boda (longtail lastcykel)

Så sätter vi betyg

Testerna baserar sig på provkörningar där vi redaktörer utifrån vår erfarenhet av elcyklar kan göra en ganska god bedömning av hur cykeln fungerar och uppför sig.  

Vi testar bromsar, motorer, manöverförmåga, balans och stabilitet ute i trafik. Vi granskar olika komponenter och tillbehör, för se om de uppfyller förväntade krav. Våra betyg och de omdömen som lämnas blir förstås subjektiva utifrån våra personliga erfarenheter. Det är inte säkert att en annan person har samma uppfattning. Vi som testar försöker förstås vara så generella vi kan i våra omdömen.

Sifferbetygen på de olika kategorierna utrustning, motor, byggkvalité och cykelkänsla ska visa hur vi tycker att cykel och dess utrustning presterar, hur bra den är kort och gott. 

Betygsskalan:

5 - Toppenbra

4 - Riktig bra

3 - Godkänt

2- Inget vidare

1- Usel

Prislappen har också betydelse. Betyget ”prisvärde” ska spegla hur mycket cykel man totalt får i förhållande till priset. Det blir då en bedömningsfråga, där vi försöker jämföra med andra cyklar med samma prisnivå, om den aktuella cykeln ger mer eller mindre valuta för sin prislapp.

Här kan en billig cykel få lika högt betyg som en dyr cykel, fast det är en enklare och sämre cykel. Kraven på den billiga cykeln är helt enkelt lägre, och av den dyrare cykeln förväntar vi oss mer.

Så tolkar du betyg på ”prisvärdet”:

5 - Fynd

4 - Prisvärd

3 - Vad man förvänta sig

2 - Lite väl dyr

1- Alldeles för dyr

Annons
Annons