Arbetshäst för busväder året om

 Riese & Müller introducerar nya New Charge, med batteriet instoppat i ramen. Med utanpåliggande växlar går cykeln loss på hela 39 200 kr. Vill man ha Nuvinciväxel och remdrift får man hosta upp 4 400 kr till. Är det värt det?

Text och foto: Gustav Forsberg Ur Allt om Elcyklar nr1 2018

Vilken modell man ska köpa handlar om hur man cyklar. Svensk vinter är grym mot utanpåliggande växlar och kedja. Bor man som jag i lägenhet är det svårt att tvätta cykeln ofta, vilket leder till många utslitna kedjor och kedjekransar. Med inkapslade steglösa NuVinceväxeln och remdrift  minskar underhållet radikalt. Så för en flitig vinterpendlare kan nog denna dyrare modell vara mer ekonomiskt på sikt.  Plus att man slipper krånglet med ständiga reparationer.

För den som bara cyklar sommarhalvåret är fördelen inte lika stor. Men även då kan det vara skönt att slippa oljekladd från kedja och att den steglösa Nuvinci går att växla mitt i en uppförsbacke. Omfånget i växeln är hela 380 procent vilket räcker mycket bra för såväl branta backar som utförslöpor.  

Mixmodeller är numera populära även hos många män som vill ha ett bekvämare insteg. Med denna ram får de samtidigt en riktig styv cykel som tål tuffa tag. Det lite lägre insteget gör att fler i familjen kan använda samma cykel. För de  som är över 185 cm, finns tyvärr ingen tillräckligt stor mixmodell utan då blir det herrmodellen.

Utrustning

EEEEE

Sadeln är åt det sportigare hållet och kan vara väl hård för den som inte cyklat på ett tag. Men dämpningen i framgaffeln och de stora hjulen gör färden njutbar, även på grus. Dämparen är ovanligt lång för att vara på en hybridcykel.Den klarar utmärkt av att göra grovjobbet. Men kronan på verket är den listiga dämningen i sadelstolpen som effektivt tar bort mindre stötar utan att sadeln känns skvimpig. Snart glömmer man bort fjädringen  och njuter av färden.

Remmen är härligt tyst. Och blir  inte lika fort smutsig som en inoljad kedja. Med remmen räcker det med att hälla lite ljummet vatten över den och borsta lite för att få bort det värsta. Det finns ett minimalt remskydd vilket framförallt ska hindra att kläderna  dras med  och fastnar i remhjulet. Remmen är ju torr och lämnar inga oljefläckar på kläderna.

Däcken är Schalbe Big Ben Plus, ett lite bredare däck med reflex i sidan. Lyktan fram  fungerar utmärkt i staden. Pakethållaren är stadigt byggd med en praktisk gummirem för att fästa last.

Motor

EEEE

Här sitter välbeprövade toppmodellen Performance CX från Bosch med rejält vridmoment på 75 Nm. På lite större orter är det lätt att hitta cykelmekaniker som kan laga Boschmotorerna. Batteriet är på 500 Wh och sitter gömt inne i ramen. Rätt pilligt att ta loss och sätta tillbaka när man är ovan. Det långa plastlocket ska tryckas fast en bit i taget.  Lite  krångligare än ett batteri fäst på ramen. Men det är nog mest en vanesak. För 9 330 kr kan få ett extra batteri monterat ovanpå ramröret. Dubbla batterier bör räcka för turer på över 20 mil om man inte slösar alltför mycket med elen.

I grundpriset ingår den svartvita skärmen Intuvia som har stor tydlig visning och manöver-
panel intill handtaget för att smidigt kunna ändra effektprogram och vilken information som visas.

Byggkvalitet

EEEEE

Hälsan tiger still brukar man säga. Byggkvalité också. När allt fungerar som det ska är det inte så mycket att orda om.Hur jag än försöker provocera cykeln med tvära svängar, snabba inbromsningar etcetera, så är det svårt att hitta något att slå ner på. Den är välbyggd in i minsta detalj och gör det den ska.  Något annat hade varit underkänt i den här priskategorin.

Cykelkänsla

EEEE

När många elcyklar börjar komma ner i vikt så känns 26,4 kg rätt tungt när man trampar utan motorstöd. Eller ska bära cykeln uppför några trappsteg. Vill man cykla med motorn avslagen ofta så tror jag att den här cykeln blir för tungtrampad. Då finns elcyklar som är betydligt lättare. Men med CX-motorn påslagen är vikten inget större problem. Härligt att cykla när man så enkelt kan finjustera växlingen, även mitt i en uppförsbacke tack vara den steglösa NuVinci-
växel i baknavet.

Prisvärdhet

EEEE

Kostar rejält men levererar också bra för pengen.

Utseende

Hela cykeln utstålar kompetens och styrka snarare än nostalgi och cykelromantik. Lite som funktionalismen i arkitektur. Eller ett riktigt bra verktyg. Fokus på vad cykeln gör istället för vad den vill vara. Jag gillar det. Den hållar verkligen vad den lovar. Omsorgfullt byggd i minsta detalj. En vacker arbetshäst för hårdkörning året om.

Plus

    Superstyv mixte-ram.

    Innovativ dämpning i sadelstolpen och rejäl dämning fram.

    Byggd för åretruntpendling med remdrift och Nuvinciväxel

    Stort 500Wh-batteri som göms i ramen.

Minus

    Pilligt att ta ur och sätta tillbaka batteriet,

    Kostar multum.

Totalt: 22/25

Bild: 2018-06/dsc03976.jpg
Med rem och invändiga steglösa växlar är underhållet minimalt.

Bild: 2018-06/dsc03967.jpg
Rejäl lång dämpning i framgaffel och skön innovativ dämning i sadelstolpe.

Bild: 2018-06/dsc03969.jpg
Stark ram och bekvämt insteg med mixmodellen.

Bild: 2018-06/dsc03981.jpg
Batteriet är gömt i ramen bakom en löstagbar plastlucka.
FAKTA

Riese & Müller New Charger Mixte Nuvinci

Pris: 43 600 kr
 (33 600 med elcykelpremie)

Vikt: 26,4 kg

Motor:
Bosch Performance CX mittmotor

Batterikapacitet: 500 Wh
(36 V 13,4 Ah)

Testcykel från: EloVelo
www.elovelo.se

Annons
Annons
Annons