Annons
Annons

Bra cykel med märklig utväxling

 Fina linjer, och ramens matt blå lack matchar snyggt guldfärgad dekor.

Text: Björn Åslund, ur Allt om Elcyklar 2/2019

Monark Nytan är en i grunden klassisk damcykel med fotbroms och navmotor, med utökade lastmöjligheter. Vi tror den passar utmärkt som en stadscykel för att snabbt och flexibelt klara av livspusslet med arbete, inköp och fritid. Den bör fungera bra för cykling under vintern, då den har inkapslade växlar i baknavet.

 Det är lite retrostuk över cykel, med upprätt körställning och ganska lågt (inte det lägsta) insteg. Ramen är stabilt byggd med dubbla ramrör, och komponenterna verkar överlag väl dimensionerade. 

Det är knappast en cykel för den som vill pila iväg kvickt, utan den bjuder in till lite lugnare tempo. Visst drar motorn upp till 25 km/tim, men det är inte några rivstarter, då motorsystemet är programmerat för mjuk gång. Med navmotor och en ovanlig hög utväxling, tror vi dock inte att detta är en cykel om du ska köra mycket i backar och dra tunga lass.

Det är definitiv snyggt med den lilla lastplattformen fram, men frågan är om den är lika praktisk som en konventionell cykelkorg. I en korg kan man tryggt lägga sladdriga matkassar, men de ligger inte säkert på en öppen plattform. Men det finns ett klick i system för korgar och väskor, alternativt kan de spännas fast med remmar.

Motor:

E-Going navmotor i framhjulet. På styret finns en LED-display där du ser effektläge, batteriets laddnivå och aktiverar gåassistans. Motorn har fem effektlägen, de lägre effekterna är väldigt snälla och ger även en lägre hastighet. På lägsta effekt når man uppskattningsvis (cykeln har ingen hastighetsmätare) 12-13 km/tim, sedan ökar hastigheten stegvis vid högre effektläge. Först på högsta läget når vi cirka 25 km/tim. Det går alltså inte att köra i 25 km/tim på lägsta effekt och samtidigt trampa mycket, vilket sparar en del batteri.

Navmotorn styrs av en rotationsensor som läser av att tramporna rör sig. Är man lite lat, räcker det att låta tramporna rotera långsamt utan egentligt kraft, men motorn dra ändå. Detta drar förstås mycket batteri och kortar räckvidden. Trampar man normalt så tror vi batteriet på 317 Wh ger max 4-5 mil under goda förhållanden.

E-Going motorn drar mjukt och snällt, så man behöver inte riskera några överraskningar. Dock tar det cirka en sekund för motorn att sluta driva, efter att man slutat trampa, vilket kan vara lite störande på högre effekt.

Betyg: EEE

Byggkvalitet:

Hela konstruktionen andas kvalitet, utom på en punkt. Vi fann att alla kablar matas in i ett hål i tramporna vevparti. Det hålet ligger väldigt utsatt för sprut från framhjulet. Att få in sand, salt och vatten där verkar inte bra. Men det går att täta med silvertejp.

Betyg: EEEE

Utrustning: 

Sadeln kändes bra. Godkänt ramlås. Sju navväxlar Shimano Nexus. Skärmar i stål. Fotbroms bak, handbroms fram av typ v-broms/fälgbroms. Belysning fram och bak som tänds från motor-displayen.

Betyg: EEEE

Cykelkänsla: 

Cykelkonstruktion med ram, däck och bromsar innebär inga överraskningar. Den uppför sig som en cykel ska. Den känns stabil och pålitligt. 

Bromsarna stoppar cykeln, men vi är ändå inte övertygade om att fotbroms bak och fälgbroms fram är det säkraste. Fotbromsar har lång reaktionstid, och fälgbromsar kan påverkas av slitage och väder.

Så var det utväxlingen på Nytan, som är lite märklig. Cykeln har sju växlar, men i praktiken så använde jag bara de tre-fyra lägsta. Jag nådde nästan full fart redan på ettan, dock med hög kadens (trampfrekvens). Högsta växeln sju var verkligen hög, den var oanvändbar på denna typ av cykel som är tänkt för lugn cykling i lagom tempo. De lägsta växlarna blev då också höga, vilket gör det tungt uppför backar. Dock är det rätt enkelt att rätta till utväxlingen, en verkstad kan byta bakdrevet.

Med motorn i viloläge rullar den hyfsat, men inte jättelätt.

Betyg: EEE

Prisvärde: Vi tror detta är en rimlig prislapp för denna cykel.

Betyg: EEE

Utseende/design:

Verkligen en snygging inom kategorin klassisk damcykel. Fina linjer, och ramens matt blå lack matchar snyggt guldfärgad dekor. Och frampakethållare ser ju trevligt ut.

Plus

Väl utrustad

Lugn och trygg motor

Goda lastmöjligheter

Minus

Utväxlingen

Ganska litet batteri

Bild: 2019-10/monark-nytan-bild-2.jpg
Utväxlingen gjorde att endast de lägre växlarna var användbara. Byter man bakdrevet går det att ändra utväxling.

Bild: 2019-10/monark-nytan-bild-3.jpg
Fem effektlägen att välja på. Fem prickar visar laddnivån.

Bild: 2019-10/monark-nytan-bild-4.jpg
Pakethållare med klaff och remmar. Även cykelväskor kan hakas på.
FAKTA

Monark Nytan

Klass: Mellanklass 10 000 – 20 000 kr

Pris cirka 18 000 kr

Vikt: 25,3 kilo

Motor: E-Going

Batterikapacitet: 317 Wh

Testcykeln från: Sportson, Kungens Kurva, Stockholm

Annons
Annons
Annons