Dödlig duell mellan bröderna Scott!

Bosch Cross 20 är lillebror till Bosch Cross 10 som kostar 8 000 kr mer. Men lillebror är faktiskt bättre på några områden. Den är betydligt tystare och lättare att trampa när motorn är av.

Bild: 2018-09/-p8750827.jpg
Text och foto: Gustav Forsberg Ur Allt om Elcyklar nr2 2018

Det är lätt att bli siffernörd när man jämför olika cykelmodeller. Men i slutänden är det provcykling som gäller. Efter en rejäl sväng med storebror (Cross 10) med ett batteri på hela 500 Wh är det dags att kliva upp på lillebror (Cross 20) med ett batteri på 400 Wh. 

– Haha, säger storebror, mitt batteri är sååååååå mycket större och sitter dessutom elegant placerat inne i ramen i stället för att sitta som en stor ful klump på ramen. Ser för sorgligt ut på lillebror! Han har inte ha en chans, tyvärr!  

Jaja, må bäste cykel vinna, tänker jag, inför denna dödliga duell inom familjen Scott.

Så fort jag trampar iväg med lillebror Scott Cross 20 så blir jag förvånad. Motorn är så himla tyst. Storebrors motor hördes tydligt och klart även i stadstrafik. Men på lillebror får jag verkligen spetsa öronen för att överhuvudtaget höra om motorn är igång. Oj så skönt, tänker jag. 

Provar motorn i Ecoläge i samma backar som jag provade storebror med Eco. Känns inte som någon dramatisk skillnad jämfört med vad storebror presterade. Lillebror Cross 20:s lite enklare motor ger 40 procent av vad jag skyfflar in med min muskelkraft i Eco-läge. Storebror Cross 10 är lite generösare, ger hela 50 procent av vad jag bidrar med genom mitt trampande. Men slår man ihop vad jag bidrar med (100 procent) och motorns tillägg blir skillnaden marginell: 140 procent för lillebror mot 150 procent för storebrorsan. I turboprogrammet är skillnaden lika liten procentuellt. Den sammanlagda effekten på 350 procent för lillebror ökar bara till 370 procent när jag kliver över till storebror.

I bägge fallen är ökningen bara 7 procent för den totala effekten från mig och motorn. I praktiken är skillnaden knappt märkbar. 

Men visst finns andra och mer märkbara skillnader mellan cyklarna. Lillebror har enklare komponenter i sitt växelsystem och bara nio kedjekransar mot storebrors elva. 

Bägge har en minsta krans med elva kuggar. Men tittar man på de största kransarna så klår storebror med sina 42 kuggar med råge sin lillebror som bara har 34 kuggar.

 Ja så där kan man hålla på och bena ut skillnader mellan cyklarna. 

Men hur stor är skillnaden i praktiken under en testrunda?

Bild: 2018-09/p8750852.jpg
Batteriets storlek och placering och växlarna är de största skillnaderna mellan cyklarna. För övrigt är de flesta delarna lika, som hjul, skivbromsar och dämpning.

Utrustning:

Lillebror

EEEE

Storebror

EEEE

Olika på cyklarna

Enklare kedjeförare på lillebror än storebror. Men när jag testar känns faktiskt lillebror smidigare att växla. Men bättre komponenter brukar vinna i längden, de rasar inte lika snabbt i prestanda som de lite enklare. Olika placering av batteriet: lillebror har det på ramen och storebror elegant infällt. Påverkar framför allt det estetiska intrycket. Men i övrigt är ramarna rätt lika i mått och uppbyggnad.

Lika på cyklarna

De hydrauliska skivbromsarna är Shimano BR-M315 på bägge cyklarna och fungerar utmärkt. Dämparen fram har ett slaglängd på 63 mm vilket är lite i underkant i skog och bergspartier. Kortare än på ”riktiga” MTB men längre än de flesta hybridcyklar. Klarar bra ojämna grusvägar och snälla stigar. Samma sportiga sadel på cyklarna med lagom gelfyllning för att bli hyggligt mjuk, men samtidigt ge bra kontroll. Båda cyklarna saknar cykelljus och även möjlighet att enkelt koppla in sådana till deras elsystem. Trist! De har samma stadiga cykelstöd. Skönt när man har ett ärende i stan.  Breda Schwalbe-däck med grova nabbar och reflex i sidorna på båda, liksom de dubbelbottnade starka fälgarna. Alltså mer lika än olika i utrustning. De är ju trots allt bröder.

Motorsystem:

Lillebror

EEE

Storebror

EEEE

Här är det gungor och karuseller. För egen del älskar jag tystheten i lillebrors Bosch Active och att motorn gör mindre motstånd när den är avstängd jämfört storebrors Performance Line. Men andra vill hellre ha storebrors starkare motor för att den biter bättre i backarna med sitt maximala vridmoment på 63 Nm mot lillebrors 40 Nm. 

Cyklarna har bägge samma enkla Purion-skärm med relativt lite information och inget usb-uttag för att ladda mobil. Skärmen sitter intill vänster handtag med stora knappar för att kunna ändra effekt även med handskar vintertid. Två mindre pilligare knappar är till för att slå på elsystemet och för gåassistans i låg hastighet.

Men storebror vinner på två viktiga punkter: ett större batteri på 500 Wh mot lillebrors 400 Wh. Plus att storebrors laddare ger dubbelt så mycket ström vid laddning som lillebrors lilla laddare. Gissar att storebror laddar sitt större batteri på dryga fyra timmar medan lillabror får hålla på runt sju timmar med sitt lite mindre batteri. Lång laddtid är ett rejält minus om man ska ut på längre turer.

Byggkvalitet: Lillebror

EEEE

Storebror

EEEE

Kan inte se någon avgörande skillnad mellan cyklarna när det gäller kvalitet på bygget. Bägge har fint svetsade, starka ramar. Bägge har trampor som verkar vara i plast och ser lite veka ut. Lacken är fint pålagd och kablar ligger väl skyddade inne i ramarna där det är möjligt. Det blir oavgjort kort sagt för bra byggkvalitet på bägge cyklarna. 

Cykelkänsla:

Lillebror

EEEEE

Storebror

EEEE

Här har lillebror två fördelar, tycker jag. För det första att den nya Active-motorn från Bosch  är nästan helt ljudlös medan storebrors Performance hörs hela tiden. Med motorn avslagen är lillebrors Active väldigt lättrampad men storebros Perfomce är något mer tungtrampad.

Prisvärde

Lillebror

EEEE

Storebror

EEE

Även om cyklarna har samma komponenter på många ställen är det skillnad framför allt när det gäller växelsystem och motor. Storebror har både ett kvalitativt bättre växelsystem och fler kedjekransar med ett större omfång. SRAM:s växelsystem på storebror är också känt för att hålla bra. Där vinner storebror. Men när det gäller motorsystem skulle jag för egen helt klart hellre välja lillebrors tysta motor som bromsar mindre när den är avslagen än den starkare Perfomance-motorn på storebror. Så långt är det 1–1 i värde för mig. 

Men storebror har tre ess i ärmen: 

För det första ett större batteri som klarar fler mil totalt innan det är utslitet och även längre turer innan det behöver laddas om. Sen laddaren som är dubbelt så snabb jämfört med lillebrors lilla laddare.  Och sista esset är storebrors ram där batteriet är elegant infällt. 

Men räcker dessa tre ess för att motivera en prisskillnad på 8 000 kr? Nej inte riktigt, tycker jag. Jag skulle nog hellre köpa en stor laddare till lillebror för 1 500 kr och behålla den lilla laddaren som en extrakladdare som är lätt att ta med. Sen sparar jag resterande 6 500 kr på att acceptera ett lite mindre batteri med en något klumpigare placering på cykeln (4 875 kr sparat efter elcykelpremien).

Utseende:

Om vi satte poäng på utseende skulle storebror vinna med sin renare form i mina ögon.  Även om lillebror har ett batteri som byggts ihop med motorn på ett bra sätt så ser det ändå klumpigt ut i jämförelse med storebrors slanka ram med infällt batteri. Men smaken är som baken och därför sätter vi inga poäng här. 

Detta innebär att med min höga prioritering av tyst motor framför lite starkare motor så vinner faktiskt lillebror duellen med en futtig poäng! Jag hör redan att storebror skriker fusk och att lillebror har mutat mig. Jaja, bröder…

Plus

    Bra skivbromsar (samma).

    Tyst motor med litet motstånd (Cross 20).

    Bra vridmoment (Cross 10).

    Stort 500 Wh batteri gömt i ramen. (Cross 10).

Minus

    Markant motorljud (Cross 10).

    Mindre 400 Wh batteri fäst utanpå ramen (Cross 20).

    Lite dyr (Cross 10)

    Lite klent vrid­moment (Cross 20).

Betyg Lillebror: 20/25

Betyg Storebror: 19/25

Bild: 2018-09/p8750821.jpg

Bild: 2018-09/p8750862.jpg

Bild: 2018-09/p8750800.jpg
FAKTA

TESTDUELL: Scott E-Sub Cross 20 / Scott E-Sub Cross 10

Klass: Budget

Pris: Cross 20:
21 990 kr (16 493 kr med elcykelpremien)

Pris: Cross 10:
29 990 kr (22 493 kr med elcykelpremien)

Vikt: Båda 24 kilo

Motor: Bosch Active /Bosch Performance 

Batterikapacitet: 400 W / 500 Wh

Testcykeln från: Söders Cykel,

soderscykel.se

Annons